Design Project of Detached House (3 cr)
Code: 5T00BJ72-3005
General information
- Enrolment period
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 36
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering
- Teachers
- Eero Kulmala
- Kari Kallioharju
- Antti Mäkinen
- Person in charge
- Antti Mäkinen
- Small groups
- avoin (Size: 2 . Open UAS : 2.)
- Small groups
- avoin
- Course
- 5T00BJ72
Objectives (course unit)
- describe the planning process of a detached house and its different stakeholders
- as a member of a project team, plan and document the building services engineering systems of a detached house and carry out the responsibilities allocated.
- determine specifications and create detailed documents of what is wanted
- plan a schedule and follow it.
Content (course unit)
The principles, stakeholders, schedule planning, specifications, space determination in building services engineering planning. Creating planning documents for building services engineering.
Exam schedules
Opintojaksosta ei järjestetä koetta, vaan opintojakso arvioidaan suunnitteluharjoituksella.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso arvioidaan opintokokonaisuuteen kuuluvalla suunnitteluharjoituksella. Arviointia tarkennetaan projektityöohjeessa.
Teaching methods
Opintojakso suoritetaan osana "Talotekniikan ratkaisut asuinrakennuksessa" -opintokokonaisuuden projektipäivää. Aihealueita käsitellään sekä luentojen, harjoitustehtävien, seminaariesitysten ja keskustelujen avulla. Opettajan rooli on toimia ohjaajana ja tavoitteiden määrittelijänä. Opetuksessa korostuu opiskelijan vastuullisuus ja omatoimisen tiedonhankinnan merkitys työskentelyssä ja osaamistavoitteiden saavuttamisessa.
Learning materials
Tabula oleva materiaali ja muu luentomariaali
SFS 6001 ja 6002 standardisarjat ja ST-kortisto. Opiskelijan tulee hankkia SFS käsikirjat 600-1 ja 600-2. Suositeltava, mutta ei pakollinen on myös D1-2012 Käsikirja rakennusten sähköasennuksista.
Suomen rakentamismääräyskokoelma ja LVI-kortisto.
Student workload
Opintojakso on osa 11 op:n kokonaisuutta, mikä tarkoittaa 297 h:n työmäärää. Tästä työmäärästä on lähiopetustunteja n. 60 h, jolloin oman työn osuudeksi jää n. 240 h, joka tasaisesti viikoille 35-51 jaettuna tarkoittaa n. 14 h/viikko omatoimista työtä. On erittäin tärkeää, että työ etenee alusta lähtien annetussa aikataulussa.
Content scheduling
Opintojakson lähityöskentely tapahtuu osana "Talotekniikan ratkaisut asuinrakennuksessa" -opintokokonaisuuden projektipäivää. Opintojaksolle ei ole varattu varsinaisia oppitunteja vaan aiheita käsitellään projektipäivien aikana. Projektipäivien lisäksi opiskelijalta edellytetään omatoimisuutta ja aktiivista työskentelyä myös muulloin kuin projektipäivien aikana.
Completion alternatives
AHOT menettely on mahdollista vain koko opintokokonaisuuden osalta. AHOT hakemus tulee olla tehtynä kolme viikkoa opintojakson alkamisesta.
Further information
Yleinen viestintä opintojakson aikana tapahtuu opintojakson Tabulasivun uutispalstan kautta.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
työ on puutteellinen
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Harjoitustyössä on vaaditut dokumentit koottuna yhteen. Opiskelija perustelee jonkin verran tekemiään ratkaisuja ja valintoja.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa tuottaa seuraavanlaisen suunnitteluharjoitustyön:
Dokumentointi on rakenteeltaan ja tyyliltään ehjä ja viimeistelty kokonaisuus. Harjoitustyössä vaaditut dokumentit ovat huolellisesti tehtyjä, viimeisteltyjä, puhtaaksi kirjoitettuja ja yhteenkoottuja. Raportointi noudattaa yleisiä raportointiohjeita.
Dokumentointi ja raportointi ovat johdonmukaisia, ja niistä käy ilmi tehtyjen ratkaisujen taustalla olevat perustelut. Opiskelija osoittaa kirjallisella dokumentoinnilla ja palautustilaisuuden suullisella esittelyllä tehneensä itsenäistä ja oma-aloitteitteista selvitystyötä, vaertailleensa erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja tarkastelleensa suunnittelutyötä eri näkökulmista.
Työskentelyssä ja työssä korostuu pyrkimys ammatilliseen kehittymiseen ja ammattimaiseen työhön ja lopputulokseen.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Työn kirjallisessa ja suullisessa palautuksessa ei esiinny huomautettavaa. Opiskelija osoittaa hallitsevansa taloteknisen suunnittelun kokonaisuutena.