Skip to main content

Microbiology and Biochemistry in Process Engineering (5 cr)

Code: 5P00BO88-3002

General information


Enrolment period
09.11.2015 - 20.11.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.01.2016 - 30.04.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Bioproduct and Process Engineering, students who began in 2014-2018
Teachers
Piia Kanto
Person in charge
Piia Kanto
Course
5P00BO88

Objectives (course unit)

Student is able to

• describe the prokaryotic and eukaryotic cell structures in general.
• explain the growth of microbes and their metabolic principles.
• follow aseptic work criteria in the laboratory.
• describe structures and properties of biomolecules, as well as their importance as part of the cell structure and function.
• explain the significance of microbiology in the field of technology.

Content (course unit)

• cell structure
• microbes and their growth, nutrition and demands for living
• aseptic techniques and sterilization
• biomolecules: structure and function
• cell metabolism
• laboratory work

Exam schedules

Tentti 12.4.
1. uusinta 17.5.
2. uusinta 31.5.

Assessment methods and criteria

Tentti, laboratoriotyöt- ja raportit, seminaariesitykset, tehtävät, läsnäolo ja aktiivisuus, plussatehtävät.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ryhmätyöt, harjoitustehtävät, laboratoriotyöt ja -raportti, seminaarit

Learning materials

Luennoilla ja Tabulassa jaettu sekä itse tuotettu materiaali
Suositeltava oheismateriaali esitellään tunneilla.
Lisätietoa:
Turpeenoja Leena, Biokemiaa, Virtsa-aineesta Lääkemaitoon, Opetushallitus.
Sojakka Kirsi, Välimäki Maija-Liisa, Ammatillinen mikrobiologia, Opetushallitus.

Content scheduling

Aikataulu (suuntaa-antava):
Infot. Mitä mikrobiologia ja biokemia on.
Solujen rakenne.
Nukleiinihapot ja proteiinit vko 4
Mikrobit (itsenäinen)
Hiilihydraatit ja lipidit vko 6
Aseptiikka ja sterilointi vko 7
Aineenvaihdunta (itsenäinen vko 8)
Mikrobien elinolosuhteet (itsenäinen vko 9)
Näytteiden käsittely vko 10
Mikrobien viljely vko 10
Biokemian työtavat vko 11
Seminaari vko 12
Laboratoriotyöohjeet vko 12
Vierailija teollisuudesta vko 12
Labrat vkot 14-15
Tentti vko 15

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalta puuttuu suorituksia (seminaari, tentti, tehtävät, laboratoriotyöt ja -raportti) ja/tai opiskelijan niitä ei ole suoritettu hyväksytysti. Opiskelija ei ole noudattanut sovittuja aikatauluja.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee mikrobiologian ja biokemian peruskäsitteistöä, aseptiikan perusteet sekä osaa ohjattuna tehdä laboratoriotöitä. Opiskelija tunnistaa prokaryootti- ja eukaryoottisolujen rakenteet yleisellä tasolla. Opiskelija osaa nimetä tärkeimmät biomolekyylit sekä niiden merkityksen solun toimintaan. Opiskelija tunnistaa mikrobien kasvun ja aineenvaihdunnan periaatteet. Opiskelija osaa kertoa mikrobien merkityksestä tekniikan aloilla.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa kuvata prokaryootti- ja eukaryoottisolujen rakenteet yleisellä tasolla, selittää mikrobien kasvun ja aineenvaihdunnan periaatteet sekä kuvata tärkeimpien biomolekyylien rakenteita ja ominaisuuksia sekä niiden merkitystä osana solun toimintaa.
Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin ja palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Hän tarvitsee välillä ohjausta, mutta selviytyy jo jo melko itsenäisesti. Opiskelija ottaa vastuuta omasta oppimisestaan sekä auttaa myös muita opiskelijoita.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Edellisten lisäksi. Opiskelijan vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin, opiskelija osaa kehittää osaamistaan ja työskentelyään. Opiskelija osoittaa kauttaaltaan asioiden hyvää ymmärrystä sekä kykenee tekemään laaja-alaisia ja syvällisiä päätelmiä.

Go back to top of page