Skip to main content

Silvicultural Alternatives and Economical Profitability of Silviculture (6 cr)

Code: 6M00BH13-3002

General information


Enrolment period
25.01.2016 - 01.03.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.03.2016 - 13.05.2016
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Forestry
Teachers
Manne Viljamaa
Petri Keto-Tokoi
Ari Vanamo
Person in charge
Ari Vanamo
Course
6M00BH13

Objectives (course unit)

The student:
- understands how the forest owner´s different objectives and the objectives of ecological, economic and social sustainability influence the silvicutural decisions
- knows the wood production capacity of different tree species on different sites
- knows the alternative methods and arguments for stand management and forest regeneration and can apply different methods in practical situations
- knows how the decisions influence the profitability of forest management and knows how to make economical comparisons between different alternatives
- knows how to simulate different silvicultural decisions and is aware of how silvicultural decisions affect harvesting operations
-knows the risks related to forest management and means to control them
- knows the most important forest pests and diseases and the ways to control them.

Content (course unit)

Objectives of forest owners and their effect on silviculture, wood production capacity of native tree species on different sites, stand management and forest regeneration in special situations, forestry profitability calculations, use of stand management simulator computer program, forest pests and diseases and their control.

Exam schedules

Tentti
1. uusintatentti
2. uusintatentti syyskuussa

Assessment methods and criteria

Tentti 80%
Tutoriaalityöskentely 20%
Tehtävät on oltava suoritettu, mutta niitä ei arvioida.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

PBL, tutoriaalit, itsenäinen tiedonhankinta, luennot, tehtävät, maastoretkeilyt, laskuharjoitukset MOTTI-metsänkasvatussimulaattorilla

Learning materials

Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus. Menetelmät ja kannattavuus. Metla. Metsäkustannus.
Hynynen, J., Valkonen, S. & Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus. Metla.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. 2014. Metsänhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio.
Valkonen, S., Siren, M. & Piri, T. 2010. Poiminta- ja pienaukkohakkuut – vaihtoehtoja avohakkuille. Metsäkustannus Metla.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus. Joen Forest Consulting. Bookwell.
Laki metsälain muuttamisesta

Student workload

Tutoriaalit 10 h
Maastoretkeilyt 8 h
Luennot 32 h
Itsenäistä opiskelua 70 h

Content scheduling

Toteutuksessa on kaksi tutoriaalisykliä. Ensimmäinen sykli keskittyy metsänhoidollisen osaamisen syventämiseen, aiheina puiden harvennusreaktio, puuntuotos eri kasvupaikoilla ja kasvatustiheyksillä, kasvupaikan viljavuuden hoito, kaksijaksoisten ja erirakenteisten metsien kasvatus.
Toinen sykli keskittyy metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden vertailuun, kannttavuuden laskentaan ja metsänkasvatuksen riskeihin, kuten erilaisiin metsätuhoihin ja niiden aiheuttajiin.

Completion alternatives

Tutoriaalipoissaolojen korvaaminen metsätalouden koulutusohjelman ohjeen mukaisella tavalla.

Practical training and working life cooperation

Ei ole.

International connections

Ei ole

Further information

Läsnäolovelvollisuus tutoriaaleissa, retkeilyillä ja vierailijaluennoilla. Maastoretkeily 18.4.
Tehtävät oltava kaikki tehtynä hyväksyttyyn suoritukseen

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osallistunut tutoriaaleihin tai muuhun läsnäoloa edellyttäviin tapahtumiin eikä korvannut niitä. Opiskelija ei ole tehnyt tutoriaalimuistiinpanoja eikä valmistautunut purkututoriaaleihin. Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut tabulaan kaikkia annettuja tehtäviä. Opiskelijan osaamisessa on huomattavia puutteita tai virheitä käsitteiden käytössä sekä metsänhoitoa ja kannattavuuslaskentaa koskevissa perustiedoissa.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija osaa tehdä kannattavuuslaskentaa MOTTI-simulaattorin avulla perustasolla. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsin kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat. Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa ja istuntoihin valmistautuminen on puutteellista.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijakoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja kuvata metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija hallitsee metsänhoitosuositukset ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää tätä tietoa metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija osaa kannattavuusslaskennan perusteet ja osaa käyttää MOTTI-metsänkasvatussimulaatttoria eri metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden arvioimiseen ja vertailuun ja pystyy arvioimaan tulosten merkitystä ja luotettavuutta monipuolisesti. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, retkeilyillä ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä.

Go back to top of page