Skip to main content

Analytical Chemistry and Laboratory Course in Process Engineering (6 cr)

Code: 5P00BJ18-3001

General information


Enrolment period
27.07.2015 - 31.08.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
31.08.2015 - 18.12.2015
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Paper, Textile and Chemical Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Heli Knuutila
Piia Kanto
Person in charge
Piia Kanto
Course
5P00BJ18

Objectives (course unit)

The student can
- apply the principles of analytical chemistry
- calculate the concentration of solutions
- the meaning of chemical equilibrium
- the theoretical principles of the analytical methods and analysis equipment
- work safely in the laboratory
- follow Finnish and English work instructions
make qualitative and quantitative analysis
- make conclusions and report the results

Content (course unit)

- theoretical principles of analytical chemistry: solutions, composition, equilibrium reactions and electrochemistry
- pH of the buffer and salt solutions
- solubility calculations
- operating principles of analysis equipments
- analytical chemistry laboratory work

Prerequisites (course unit)

General Chemistry, Inorganic Chemistry and Laboratory Work

Exam schedules

Kurssikoe: 5.11.2015
Uusinta 1: 19.1.2016
Uusinta 2: 16.2.2016

Assessment methods and criteria

Laboratorioharjoitukset, ryhmätyöt, tentti, raportit, laskuharjoitukset

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, työpajat, laskuharjoitukset, laitedemot, laboratorioharjoitukset, raportointi, seminaari

Learning materials

Laboratorioalan analyyttinen kemia, Pekka O. Lehtonen ja Marja-Liisa Sihvonen (hankinta erittäin suositeltavaa ja kirjan tulisi olla heti toteutuksen alussa käytössä)
Tabulassa jaettu materiaali

Content scheduling

Opintojen teoriaosuus käsitellään yhteisillä luennoilla sekä ohjatuissa työpajoissa. Analyysilaitteiden käyttöön perehdytään ennen laboratoriotöitä demojen muodossa heti kurssin alussa vko (36). Tämän jälkeen labratöitä on viikottain 1. periodin ajan. 2. periodissa on itsenäisiä tehtäviä (seminaarin valmistelu ja raportointi), kertaustunnit ja tentti. Demoissa ja labroissa läsnäolo ehdoton, teoriatunneilla ja työpajoissa erittäin suotavaa kurssilla mukana pysymisen takia.
Aikataulu suuntaa-antava, muutokset mahdollisia.
Viikko 36
Ma, ti: Info, Analyyttinen kemia, työturvallisuus
Ke, to: Laitedemot
Viikot 37-41
Ma: työpaja
Ti ap: työohje, analyyttisen kemian laskut
Ti ip: labra
Viikko 44
Viikko 45
Raportin palautus

Further information

Toteutuksella on Fysikaalisen kemian kurssin kanssa yhteinen seminaarityö. Työ tehdän ryhmissä ja esitellään seminaarissa 11.11. Seminaariaiheet ovat seuraavat:
- Redox potential and the electrochemical series
- Electrochemical cell (principle, structure of the cell, applications)
- pH-electrode (principle, structure of the cell, applications)
- Ion-selective electrodes (principle, structure of the cell, applications)
- Conductivity (principle, structure of the cell, applications)
Kurssikokeen pisteytys:
12 p - 1
16 p - 2
20 p - 3
24 p - 4
28 p - 5
Laskuharjoituksista saatavat lisäpisteet:
tehtävistä tehtynä 30 % 1p, 60 % 2 p, 90 % 3p

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei saavuta hyväksyttävää tasoa teoriakokeessa ja opiskelijalla on tekemättä pakollisia suorituksia kuten tehtäviä, raportteja ja laboratoriotöitä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian käsitteistöä sekä työturvallisuutta. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä raportoida saamansa tulokset. Opiskelija tarvitsee analyyttisen kemian laskuissa ohjausta. Opiskelija työskentelee laboratoriossa noudattaen laboratorio- ja kemikaaliturvallisuutta. Laboratoriotöiden tekemisessä opiskelija tarvitsee ohjausta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa siirtää teoriaa käytännön työskentelyynsä. Opiskelija osaa noudattaa sovittuja aikatauluja. Opiskelija hallitsee analyyttisen kemian tärkeimpiä työtapoja sekä osaa laskea analyyttisen kemian laskuja. Opiskelija osaa tehdä analyyttisen kemian laboratoriotöitä sekä tulkita ja raportoida analyysituloksensa. Hän tarvitsee välillä ohjausta, mutta selviytyy jo melko itsenäisesti. Opiskelija ottaa vastuuta työturvallisuudesta ja laboratoriotöiden sujumisesta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija on aktiivisesti mukana tunneilla, kyselee / osallistuu keskusteluihin ja palauttaa kirjalliset tehtävät/raportit ajallaan. Tehtävien vastaukset ovat hyvin jäsenneltyjä ja asiaan on paneuduttu perusteellisesti. Opiskelija pyrkii ymmärtämään töihin vaikuttavien tekijöiden merkityksen ja osaa pohtia ja kehittää työskentelyään. Tentissä ja oppitunneilla opiskelija osoittaa analyyttisen kemian ymmärtämistä ja soveltamiskykyä. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pystyy auttamaan myös muita opiskelijoita.

Go back to top of page