Skip to main content

Special Piping and Cleaning Methods (5 cr)

Code: TT-4303-3003

General information


Enrolment period
08.04.2015 - 14.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2015 - 08.12.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Talot Luennoitsija
Pirkko Pihlajamaa
Jussi-Pekka Juvela
Course
TT-4303

Objectives (course unit)

The students recognise different piping systems and have an overview on how pipes connect to different production systems. They are also able to take into account the role and connection of pipes in investment projects. The students are able to design and dimension various pipes. They can also evaluate how different pipe materials are suitable for various purposes and to keep the systems clean.

Content (course unit)

Speciality pipes of industry etc. Concepts, standards and regulations. Routing. Process engineering dimensioning of pipes. Steam and condensate lines, gas and oil pipes, compressed air systems. How fix pipes and choose pipe materials. Cleaning alternatives for equipment, pipes and fluids.

Exam schedules

Lähtituntien päätteeksi vkolla 49...51 / 2015 loppukoe yhteisesti sovittuna ajankohtana. Uusintatentit alustavasti tammikuu/2016 ja maaliskuu/2016

Evaluation methods and criteria

Loppukoe, harjoitustehtävät ja aktiivinen lähituntiläsnäolo (=jatkuva näyttö) arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojaksopalaute on osa opintojaksosuoritusta.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Useasta eri osa-alueesta asiantuntijaluentoja sisältäen joitain tunti/kotiharjoitustehtäviä.

Learning materials

Luentoaineisto Tabulassa. Sisältää myös nettiaineistoa ja laitevalmistajien opetusaineistoa.

Student workload

Perinteisiä lähiopetustunteja on 3 h/ vko yhteensä reilu 40 ja sen päälle tulee koe palautuksineen (5 h) ja mahdolliset excursiot (varmistuu myöhemmin, 10 h). Itsenäisten harjoitustehtävien tekoon, etätehtäviin ja omaan aineistoihin tutustumiseen ja opiskeluun tarvitaan noin 80 h.

Content scheduling

Sisältö jaksottuu seuraaviin aihealueisiin: Paineilmajärjestelmät, sprinkelerijärjestelmät (+kaasusammutus), höyry- ja lauhdejärjestelmät sekä putkistojen puhdistusmenetelmät. Käsittelyjärjestys varmistuu myöhemmin. Kunkin osion kohdalla tarkastelunäkökohtana on myös energiatehokkuus.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Practical training and working life cooperation

Vierailijaluennot ja excursiot tuovat esimerkkejä suoraan todellisista kohteista.

Further information

Opintojakso koostuu vastuuopettajan lisäksi usean eri osa-alueen vierailija-asiantuntijan opetusluennoista. Opintojakso on jaksotettu noin neljän viikon aihekokonaisuuksiin. Opiskeluun liittyy myös ekskursioita ja niihin liittyviä tehtäviä.Vierailijaesitykset ja ekskursiot voivat ajoittua säännöllisen viikkolähituntiajankohtien ulkopuolelle.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Hylätty koesuoritus ja/tai pakollisten harjoitustehtävien hylätty suoritus.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa kuvata pääpiirteissään opintojaksolla käsiteltyjen eri järjestelmien toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kertoa, missä ko. järjestelmiä tavanomaisesti tarvitaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa mitoittaa opintojaksolla käsitellyt eri järjestelmät annettujen ohjeiden avulla. Opiskelija tuntee ko. järjestelmien laitetoimittajia ja osaa kriittisesti tulkita heidän aineistojaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tehdä lähes urakkalaskentatasoiset suunnitteluasiakirjat opintojaksolla käsitellyihin eri järjestelmiin ja osaa keskustella lähes ammattimaisesti alan asiantuntijoiden kanssa aiheesta.

Go back to top of page