Skip to main content

Bioproduct Laboratory Work (4 cr)

Code: 5P00BI67-3001

General information


Enrolment period
27.07.2015 - 06.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2015 - 17.12.2015
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Paper, Textile and Chemical Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Päivi Viitaharju
Person in charge
Päivi Viitaharju
Course
5P00BI67

Objectives (course unit)

The student can
-make product analysis for different paper board and paper grades
-make fiber analysis
-test pulps and evaluate refining result
-calculate filler use and it's dosing
-make laboratory sheet and properties testing
-evaluate filler content and refining effect on pulp and paper properties
-work in a team and make a written report

Content (course unit)

Product anaslysis, measurements of different pup and paper properties, refining and making laboratory sheets. Evaluate results and making reports.

Exam schedules

Ei tenttiä

Assessment methods and criteria

Raportit ja laboratoriotyöskentely. Raportin palautus myöhässä alentaa arvosanaa.

Teaching methods

Raportti/työselostus
Harjoitustyöt
Laboratoriotyöskentely/työpajatyöskentely

Learning materials

Häggblom-Ahnger, Ulla & Komulainen Pekka 2006. Paperin ja kartongin valmistus. Helsinki: Opetushallitus.
Seppälä., M., J, Klemetti, U., Kortelainen, V.-A., Lyytikäinen, J., Siitonen, H., Sironen, R., 2005. Paperimassan valmistus. Opetushallitus.
Papermaking Science and Technology kirjasarjasta osat Paper Making, Pulp and paper testing, Paper Chemistry, Paper Physics, Paper and paperboard Grades
Knowpap

Student workload

Laborarotiotyöskentely ja ohjattu raportointi 54 h, itsenäinen työskentely ja raportointi 54 h

Content scheduling

Laboratoriotöitä on kolme kappaletta ja ne tehdään pääsääntöisesti parityönä. Kaksi isompaa on papereiden/kartonkien testaus ja jauhatuksen/mikrosellun tutkiminen. Näiden tekeminen vie 5-6 laboratoriokertaa työtä kohden. Näistä pari voi kirjoittaa yhteiset raportit tai sitten toinen voi kirjoittaa toisesta ja toinen toisesta. Kolmas työ on yhden laboratoriokerran kestoinen kuituanalyysityö, jonka tulokset täytetään lomakkeelle. Opintojakson lopussa on ohjauttua raportointia. Myös omia paperi- tai kartonkinäytteitä tai ehdotuksia muiksi tutkittavaksi asioiksi voi tuoda näihin laboratoriotöihin.

VK 36: Toteutussuunnitelma, työturvallisuus, laboratoriotöiden suunnittelu. VK 37 - 41, 42 - Massan jauhatus ja testaus, kuituanalyysi, massojen ja täyteaineiden annostelu, laboratorioarkkien valmistus ja testaus. Eri paperi- ja kartonkilajien mittaukset: perusominaisuudet, optiset- ja lujuusominaisuudet, absorptio-ominaisuudet, pintaominaisuudet. VK: 47 - 50 Tulosten tulkinta ja raportointi: raporttiin kuuluu eng.kielinen tiivistelmä (abstract): integrointia Technical English -opintojakson kanssa. VK: 51 Raporttien läpikäynti

Completion alternatives

Ei

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tehdä kuitujen mikroskopoinnin, massan jauhatuksen, valmistaa arkkeja ja testata niitä. Tehdaspapereista opiskelija osaa tehdä tuoteanalyysit ja niiden perusteella tehdä tarvittavat mittaukset. Opiskelija osaa kirjata tulokset taulukoihin ja kuvaajiin ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Opiskelija tarvitsee töiden tekemisessä melko paljon ohjausta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa yhdistää työnsä tuloksia teoriaan ja aiemmin oppimaansa ja tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä. Opiskelija selviää laboratoriotöiden tekemisestä pienellä ohjauksella.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa yhdistää työnsä tulokset kattavasti ja oikein teoriaan ja aiemmin oppimaansa. Opiskeija osaa tulkita mittaustulosten riippuvuussuhteita ja raportoida nämä niin, että työstä tulee kokonaisvaltainen ja ehjä kokonaisuus. Työskentely laboratoriossa sujuu hyvin ja opiskelija pysyy auttamaan myös muita opiskelijoita.

Go back to top of page