Forest Regeneration (10cr)
Code: 6M00CP19-3001
General information
- Enrolment period
 - 19.10.2015 - 08.11.2015
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 02.11.2015 - 07.03.2016
 - Implementation has ended.
 
- Credits
 - 10 cr
 
- Mode of delivery
 - Contact learning
 
- Unit
 - Forestry
 
- Campus
 - TAMK Main Campus
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 20 - 30
 
- Degree programmes
 - Degree Programme in Forestry
 
Objectives (course unit)
The student:
-knows the factors and processes influencing the regeneration ecology of forests and is able to apply this information when choosing the regeneration method
-knows the factors affecting regeneration maturity and is able to define in the field when a forest is mature for regeneration
-knows different regeneration methods, is able to choose a suitable regeneration method for a forest stand and make a regeneration plan
-knows the regulations of Forest Act concerning forest regeneration
-knows how forest regeneration affects on soils and water ecosystems
- knows how to minimize negative impacts of forest regeneration on soils and water ecosystems
-knows how to evaluate the quality of forest regeneration in theory and in practice
-knows the statistical concepts mean, median,mode and standard deviation and can use them when interpreting measured results of a forest inventory
- knows how to plant and seed forest
                    
Content (course unit)
Regeneration maturity and defining it in practice, forest regeneration methods, effects of forest regeneration in water and soil ecosystems and minimizing them in practical operations, diseases and pests of regenerated forests,  forest regeneration quality and its evaluation, statistical concepts.
                    
Assessment methods and criteria
Etätehtävät 40 %
Verkkotentti 20 %
Lopputentti 40 %
                    
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu ja etätehtävät, luennot, opetuskeskustelut, maastoretkeilyt ja -harjoitukset
                    
Learning materials
Luoranen, J, Saksa, T. ja Uotila, K.2012. Metsänuudistaminen. Metsäkustannus
Luoranen, J. & Kiljunen, N. 2006. Kuusen paakkutaimien viljelyopas. Metsäntutkimuslaitos. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 108 s
Luoranen, J., Saksa, T., Finér, L. & Tamminen, P. 2007. Metsämaan muokkausopas. Metsäntutkimuslaitos, Suonenjoen yksikkö. Gummerus kirjapaino, Jyväskylä. 75 s.
Mälkönen, E. (toim.) 2003. Metsämaa ja sen hoito. Metsäntutkimuslaitos & Kustannusosakeyhtiö Metsälehti
Saksa, T. ja Kankaanhuhta, V. 2007. Metsänuudistamisen laatu ja keskeisimmät kehittämiskohteet Etelä-Suomessa. Metsänuudistamisen laadun hallinta –hankkeen loppuraportti. Saatavissa [http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf] 
Saksa, T. ja Nerg, J. 2008. Kuusen istutus, luontainen uudistaminen ja näiden yhdistelmät kuusen uudistamisessa. Metsätieteen aikakauskirja 4/2008. Saatavissa: [http://www.metla.fi/aikakauskirja/ff084.htm] 
(Valkonen, S. ym. 2001. Onnistunut metsänuudistaminen. Kustannusosakeyhtiö Metsälehti. vaihtoehtoisena Luorasen, Saksan ja Uotilan kirjalle)
Metsänjalostus -sivusto (www.metla.fi)
Hyvän metsänhoidon suositukset
Metsälaki(soveltuvin osin)
Luennot ja muu Tabula -materiaali
                    
Student workload
Itsenäinen opiskelu ja etätehtävien suorittaminen n. 210 h 80 %
Kontaktiopetus n. 50 h (20 %)
                    
Content scheduling
Metsänuudistamisen taustat ja metsäpuiden luontainen lisääntyminen ja uudistuminen
Uudistamiskypsyys
Metsänuudistamisen menetelmät (uudistamis- ja muokkaustavat ym.)
Metsänuudistamisen laatu ja sen mittaaminen ja tulosten analysointi
Metsänjalostus, siemen- ja taimituotanto ja metsänviljely kokonaisuutena
                    
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on hajanaista tietoa metsänuudistumiseen vaikuttavista tekijöistä, mutta hän ei osaa kaikin osin hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa ohjattuna määrittää metsän uudistamiskypsyyden
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän, mutta ei pysty juuri perustelemaan valintaansa
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset. Hän ei kuitenkaan osaa yhdistää ja tulkita saatua tietoa riittävästi.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja luennoilla
                    
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät ja osaa useimmiten hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden ja käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi.
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle uudistamismenetelmän ja perustella valintansa riittävästi
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista.
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen ja harjoituksiin
                    
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee metsänuudistumiseen vaikuttavat tekijät erittäin hyvin ja osaa hyödyntää tätä tietoa käytännön ratkaisuissa
Opiskelija osaa määrittää metsän uudistamiskypsyyden, käyttää tätä tietoa metsän käsittelyratkaisussa hyväksi ja määrittää usean metsikön uudistamisjärjestyksen
Opiskelija osaa valita uudistamiskohteelle vaihtoehtoisia uudistamismenetelmiä, valita niistä soveltuvimman ja perustella valintansa monipuolisesti.
Opiskelija osaa tehdä uudistusalan laadunseurannan mittaukset niin yksittäisen uudistusalan kuin isommankin aineiston osalta.Hän osaa tehdä yhteenvedon mittaustuloksista ja tehdä päätelmiä tuloksista. Hän osaa käsitellä mittausaineistoa tilastollisesti (keskiluvut, hajonnat, histogrammi ym.)
Opiskelija osaa tehdä käytännön metsänviljelytöitä itsenäisesti, organisoida työtään ja neuvoa metsänistutustyön tekijää.Hän osaa myös ohjata pientä istuttajaryhmää
Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla ja harjoituksissa