Supervised clinical training, Mental Health and Substance Abuse Nursing (6 cr)
Code: 7K00BK23-3010
General information
- Enrolment period
- 01.06.2015 - 17.08.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 04.09.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Local portion
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 27 - 39
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Irmeli Pekkinen
- Eija Piikkilä
- Person in charge
- Eija Piikkilä
- Small groups
- ryhmä1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- ryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- ryhmä1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- Course
- 7K00BK23
Objectives (course unit)
The student
-is able to communicate professionally with clients and families suffering from mental health and/or substance abuse problems;
-is able to identify mental health and substance abuse problems in basic health care by using common symptom measurement tools;
-is able to implement mini-intervention and motivational interview when encouraging life change of clients suffering from substance abuse;
-is able to identify patients' social life situation by using network map;
-implements the practical nursing process of patients with mental health and substance abuse problems by using nursing interventions of which the most essential is relationship-based care;
-is able to establish and maintain therapeutic rapport with the client;
-is able to use reflection and counselling as a support in his/her own professional growth;
-is able to act in interdisciplinary and multiprofessional collaboration in accordance with the needs of the patient and his/her significant others;
-is trained in medication administration as regards care of mental health and substance abuse patients;
-is able to report orally and in writing.
Content (course unit)
-supervised clinical training in basic mental health and substance abuse services
Prerequisites (course unit)
alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut
osallistuminen mielenterveys- ja päihdehoitotyön opintojaksoon
Evaluation methods and criteria
Mielenterveys - ja päihdehoitotyön ohjattu harjoittelu arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Teaching methods
Ohjattu harjoittelu mielenterveys- ja / tai päihdeongelmista kärsiviä potilaita hoitavissa yksiköissä 6 op, 4 viikkoa. Oman ammatillisen kasvun reflektio ja työnohjaukselliset ohjauskeskustelut
Learning materials
Opettajan osoittama materiaali, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja Tabulassa.
Student workload
Harjoittelun tuntimäärä on 160 h. Jakson tuntimäärään sisältyy pakollinen osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatiotunnille. Harjoittelu toteutuu osallistumalla ohjattuun harjoit-teluun 40h työviikkoina yhteensä 160h(4 viikkoa). Harjoittelun tunnit sisältävät tavoitteiden ja arvioinnin tekemisen sekä kirjallisen reflektiopäiväkirjan kirjoittamisen(1h/viikko) ohjeiden mukaan sekä ryhmäreflektion koululla. Myös Lääkehoidon passia tulee täyttää soveltuvin osin.
Further information
- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 4 viikoksi Jobstepin tai yhdysopettajan kautta. Ohjeet harjoittelupaikkojen varaukseen löytyvät Ohjatun harjoittelun Tabulasta .
- Laadi heti harjoittelujakson alkaessa alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna ja keskustele tavoitteistasi harjoitteluohjaajan kanssa.
- Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja alustavat tavoitteet arviointilomak-keelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajalle vii-meistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä harjoitte-luohjaajalle.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Väliarviointikeskustelun jälkeen opiskelija lähettää ohjaavalle opettajalle kirjallisena itsearvioinnin, ohjaajan antaman palautteen sekä väliarvioinnissa kirjatut kehittämishaasteet.
- Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja harjoittelun ohjaajan välillä harjoitte-lupaikassa. Molemmat kirjaavat arviointinsa opiskelijan arviointilomakkeelle.
- Ohjaava opettaja käy reflektio - /arviointikeskustelun opiskelijoiden kanssa koululla erikseen ilmoitettuna ajankohtana
- Ohjaavaan opettajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse harjoittelun aikana.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee mielenterveys- ja/tai päih-deongelmista kärsivää potilasta/ perhettä/työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epä-kunnioittavasti.
- ei kykene luomaan hoidollista vuorovaikutussuhdetta oman potilaan kanssa.
- ei osaa ohjattuna tunnistaa harjoittelupaikassaan ilmeneviä mielenterveys- ja päih-deongelmia.
- mielenterveys - ja päihdehoitotyön perustiedoissa on selviä puutteita, tietojen etsimi-nen ja hyödyntäminen on puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa esiintyy vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin.
- ei osaa käyttää reflektiivistä ja työnohjauksellista työskentelytapaa oman ammatillisen kasvunsa tukena.
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta.
- ei suoriudu keskeisistä mielenterveys- ja päihdehoitotyön toiminnoista ohjattuna.
- ei hahmota mielenterveys - ja päihdeongelmista kärsivän potilaan hoitopolkua.
- ei tunnista osaamisensa rajoja ja vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden.
- tekee virheitä potilaan lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta, ei ole täyttänyt lääke-hoidon passia siltä osin, kuin se on mahdollista.
- ei osoita kiinnostusta potilaan ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista.
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan.
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissa-oloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty).
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
-kohtaa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista kärsivän potilaan/ perheen/ työyhteisön jä-sen-
et asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee moniammatilliseen yhteistyöhön.
-kykenee luomaan hoidollisen vuorovaikutussuhteen oman potilaan kanssa, suorittaa kirjal-lisen tehtävän hyväksytysti.
-osaa ohjattuna tunnistaa harjoittelupaikassaan ilmeneviä mielenterveys- ja päihdeongel-mia.
-osaa ohjattuna käyttää erilaisia menetelmiä potilaan ja hänen läheistensä hoidon tarpeen määrittelyyn.
-osaa käyttää erilaisia mielenterveys- ja päihdehoitotyön auttamismenetelmiä potilaan ja hä-nen läheistensä hyvinvoinnin edistämiseksi.
- osaa reflektoida omaa ammatillista osaamistaan sekä tiedollisella että emotionaalisella aluella . Osaa hakea tarvitessaan sekä tietoa että työnohjauksellista tukea.
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa pa-lautetta.
-hahmottaa mielenterveys - ja päihdeongelmista kärsivän potilaan hoitopolun.
-pyrkii edistämään potilaan terveyttä ja hyvinvointia ja osallistuu potilaan ohjaukseen.
-osaa ohjatusti toteuttaa potilaan lääkehoitoa turvallisesti ja täyttää soveltuvin osin lääkehoi-don passia.
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta.
-toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia potilasturvallisuutta noudat-taen.
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä.