Social sciences and Behavioural sciences (5 cr)
Code: 7K00BC61-3012
General information
- Enrolment period
- 28.09.2015 - 18.10.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 26.10.2015 - 31.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
- Teachers
- Anna-Mari Äimälä
- Tarja Aaltonen
- Terttu Haataja
- Person in charge
- Susanna Seitsamo
- Course
- 7K00BC61
Objectives (course unit)
The student
-knows the focus of educational sciences, psychology and social policy;
-is able to describe psychological factors related to health;
-knows psychological development at different ages;
-is able to plan, implement and evaluate educational sessions by using pedagogical knowledge;
-knows the social security system and rehabilitation services and is able to work as a professional in interdisciplinary teams.
Content (course unit)
-developmental psychology
-health psychology
-guidance process
-Finnish social security system
Prerequisites (course unit)
None
Exam schedules
Kasvatustiede, sosiaalipolitiikka ja psykologia tentitään erikseen. Kokonaisuuden lopussa on 2 tenttiä ja 1 ryhmätentti, nämä ovat ensimmäinen tenttikerta. Kustakin tieteestä hylätyn voi uusia kahdesti. uusinnat korjausajan jälkeiset 2 uusintatenttipäivää
Evaluation methods and criteria
Tentit (psykologia ja sosiaalipolitiikka)
Seminaari (kasvatustiede) ja ryhmätentti
Muista suoritustavoista sovittava opettajan kanssa erikseen
Teaching methods
lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari
Learning materials
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Sivut 1-308. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita
SOSIAALI JA TERVEYDENHUOLLON MONIKANAVAISEN RAHOITUKSEN EDUT, HAITAT JA KEHITTÄMISTARPEET, RAPORTTi 4/2011 THL, löytyy netistä
Student workload
5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8+16+16 tuntia ja 3x 1-2tunnin tentti. Itsenäisen opiskelun osuus on noin 90 tuntia
Content scheduling
Osa 1 Kasvatustiede 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaalipolitiikka 2op
Further information
Seminaareissa on pakollinen läsnäolo. Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava. Silloin sovitaan tarkemmin suoritustavasta
Kasvatustiede
- erilaiset oppijat
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun ja analysoinnin elementit
- ohjauksen menetelmät
Psykologian tarkempi sisältö
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psykologinen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
Sosiaalipolitiikan tarkempi sisältö
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
- ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- Opiskelija ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset