Forestry Business Skills (10 cr)
Code: 6M00BH45-3001
General information
- Enrolment period
- 21.09.2015 - 26.10.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 05.10.2015 - 18.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Miia Seilonen
- Manne Viljamaa
- Hanna Pihlajarinne
- Taina Matis
- Juha Tuominen
- Person in charge
- Manne Viljamaa
- Course
- 6M00BH45
Objectives (course unit)
The student:
- knows the basics of entrepreneurship, the requirements for entrepreneurs and knows what responsibility means in business
- knows how to interpret accounting figures and is able to make cost calculations of machines
- knows what kind of enterprises are typical in forestry business and their main tasks
- has enough knowledge about economics and strategic business planning in order to make a business plan for a forestry enterprise
- knows key regulations concerning setting up an enterprise, employment, and other functions of enterprises
- knows the most important forms of subsidies and financing for small and medium size enterprises
- knows how to use different digital applications in business (cloud services, mobile applications, social media)
Content (course unit)
Entrepreneurship, requirements for entrepreneurs, key figures of businesses and their interpretation, machine cost accounting, forestry entrepreneurship, small and medium size businesses in forest sector and their special features, comparison of different types of enterprises, agreements, strategic planning, legislation, starting a business, entrepreneurship policy
Assessment methods and criteria
Tutoriaalit 30 % Liiketoimintasuunnitelma 40 % , (jossa markkinointi/talous+muu 50/50)
Kirjaessee ja yrittäjähaastattelu 30 %
Assessment scale
0-5
Teaching methods
PBL, pienryhmätyöskentely, luennot, vierailijaesitelmät, kirjallisuuskatsaus, laskentaharjoitukset,
Learning materials
Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Liiketoimintaosaaminen, menestyvän yrityksen perusta, 2011.
Pienyrityksen työympäristö tuloksen tekijänä 2011.
Metsäyrittäjyyden monet ulottuvuudet (www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2008/mwp095.pdf)
Metsäalan yrittämisen liiketoimintaympäristö - alan toimijat ja markkinalähtöisen kehittämisen haasteet (www.helsinki.fi/taloustiede/Abs/Selv37.pdf)
Kasvun eväät metsä- ja puualan pienyrityksille (www.tts.fi/kasvunevaat/files/tj_406.pdf)
Student workload
Kontaktiopetusta n. 135 h.
Innoevent -tapahtuma viikolla 37 (n 30h)
Itsenäinen tiedonhankinta ja LTS:n laatiminen n. 130 h
Completion alternatives
AHOT
Practical training and working life cooperation
Vierailijaluonnoitsijoita yrityksistä
Further information
Pakollisia ovat erikseen osoitetut tehtävät mm.
- konekustannuslaskenta,
- riskienhallinnan ja rahoituksen etätehtävät
- Miten yritys toimii -tehtävä,
ja vierailijaluennot sekä liiketoimintasuunnitelman esittäminen.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei ole tehnyt vaadittavia osasuorituksia (kts. arviointiperusteet)
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
LTS:Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelma prosessin tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää liiketoimintasuunnitelman aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Kirjallisuusessee/yrittäjähaastattelu: Opiskelija referoi kirjan pääkohdat, hän kommentoi kahta muuta kirjaesseetä, ja hän on tehnyt yrittäjähaastattelun.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
LTS:Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelma prosessin tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Kirjallisuusessee: Opiskelija referoi kirjan pääkohdat ja lisää jonkin verran omaa pohdintaa. Hän kommentoi kahta muuta kirjaesseetä, ja hän kertoo yrittäjahaastattelun olennaiset havainnot muille.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tutoriaalit PBL -arvioinnin mukaisesti.
LTS:Opiskelija on saavuttanut liiketoimintasuunnitelman tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi liiketoimintasuunnitelman aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa. Työ on sitä tasoa, että se voidaan esittää sellaisenaan esim. Ensimetrille tai rahoituslaitokselle.
Kirjallisuusessee/yrittäjähaastattelu: Opiskelija referoi kirjan pääkohdat ja lisää paljon omaa pohdintaa. Hän kommentoi monipuolisesti kahta muuta kirjaesseetä, ja hän osaa tuoda yrittäjähaastattelusta hyviä oivalluksia muille jaettavaksi.