Skip to main content

Basics of Clinical Nursing 1 (6 cr)

Code: 7K00CJ45-3008

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 03.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.10.2015 - 31.12.2015
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Anna Rinne
Hanna Viitala
Piia Lavonius-Ylönen
Irja Murtonen
Person in charge
Piia Lavonius-Ylönen
Small groups
Ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Ryhmä3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Ryhmä 1
Ryhmä 2
Ryhmä3
Course
7K00CJ45

Objectives (course unit)

The student
-has the basic knowledge of patient’s needs related to rest, nutrition, elimination, cleanliness, exercise, interactions and sexuality and has the nursing skills to help meeting these needs and knows how to promote health on these areas
-knows the principles of rehabilitative nursing care
-knows the principles of ergonomics in nursing and knows how to utilize them as assisting the patient
-knows the principles and main concepts of health promoting nutrition as per national nutrition recommendations
-is able to recognize adult patients’ need for nutritional guidance
-is able to instruct how to carry out a health promoting nutrition or specific nutrition plan needed as part of disease management
-is able to assess the patients’ risk for malnutrition
-is able to implement enhanced nutrition care as part of nursing care
-takes responsibility on his/her learning and actions during small-group learning activities and commits himself/herself to
goal oriented problem solving process in small-group education

Content (course unit)

-Human basic needs: Rest, exercise, nutrition, elimination, cleanliness, interactions and sexuality and health promotion on these areas
-Ergonomic way of working
-Rehabilitative way of working as assisting the patient
-Nursing skills related to cleanliness, integumentary care, nutrition, exercise and elimination
-Finnish nutrition recommendations
-Nutrition care in the most common problems of public health
- Adult’s need for energy and main nutrients
-The most common special diets
-Recognition and care of malnutrition

Prerequisites (course unit)

None

Exam schedules

Osa 1: 11.1.2016. Portfolion jättöpäivä tarkentuu syksyllä 2015.
1. uusinta 9.2.2016.
2. uusinta 15.3.2016.
Osa 2: Kirjallinen tehtävä ja tentti

Evaluation methods and criteria

Osa 1 A)Hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 4 (Orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo)
Osa 1B) Hoitotyö. Portfolio. Numeerinen arviointi.
1 C) Tabulaosioiden kertaustentistä 75% on oltava oikein, mikäli ei näin ole tulee lisätehtävä joka liitetään portfolioon.
Osa 2 Ravitsemustiede. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2 (Orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo)
Osa 3 Pienryhmätyöskentely. Arviointi hyväksytty/hylätty. Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolovelvollisuus, aktiivinen osallistuminen ja sovittujen tehtävien tekeminen.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, draama / roolipelit, opetussimulaatio

Learning materials

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2012. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2012. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.
Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Muu tunneilla osoitettu materiaali.

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 162. Luentoja 48 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus on 114 tuntia.
Ravitsemus lähiopetustunnit 4 x 1,5h.

Content scheduling

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Hoitotyö (tentti + portfolio)
Osa 2 Ravitsemustiede
Osa 3 Pienryhmätyöskentely

Completion alternatives

Tarkentuu syksyn aikana.

Further information

Toteutussuunnitelmaa tarkennetaan mahdollisesti syksyllä.
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Tavoitteet pienryhmätyöskentelylle
Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
Sisällöt
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä:
Puhtauden hoidossa avustaminen ja ihon kunnon tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus
Ruokailussa avustaminen , nenämahaletku, Peg-letku ja näihin liittyvä ohjaus
Virtsaamisen avustaminen ja siihen liittyvä ohjaus ;virtsarakon kerta- ja kestokatetrointi, virtsan mittaus, tuntidiureesin mittaus, vuorokausivirtsan mittaus, virtsan perustutkimukset
Ulostamisen tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus, laksatiivien käyttö, peräruiskeet, ulosteen tutkiminen ja ulostenäytteen otto
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistaminen ja hoito
-Osa 1 ja Osa 2 orientaatiotunneilla pakollinen läsnäolo. Osa 3 100% läsnäolo.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tyydyttävän taso ei täyty.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa.
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla.
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman.
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista.
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ylempi kategoria sisältää aina alemman.
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.

Go back to top of page