Skip to main content

Supervised Clinical Training, alternative (6 cr)

Code: 7K00CD13-3002

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 12.10.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
19.10.2015 - 15.05.2016
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Anna Rinne
Ella Puranen
Course
7K00CD13

Objectives (course unit)

Objectives in clinical training: children's nursing
The student
-is able to serve as a member of multidisciplinary teams in collaboration with the patient and the family to plan, implement, and evaluate maternity and paediatric nursing and gains experience on patient care path, discharge and planning of home care and follow up;
-knows how to act appropriately in childbirth and resuscitation of children outside the hospital;
-is able to monitor children and knows basic nursing skills;
-is able to professionally face and interact with children and families;
-is able to recognise, guide, and support the patient and the family as regards child growth and development, health promotion, promotion and maintenance of strengths;
-is able to implement children’s medication safely and IV fluid therapy under supervision;
-is able to apply evidence-based knowledge in children’s nursing and work responsibly according to ethical guidelines and the family’s cultural background in the work community;
-knows how to evaluate his/her own know-how and development in becoming a nurse.

Objectives in clinical training: perioperative nursing
The student
-develops and improves his/her clinical competence;
-is able to carry out safe pharmacotherapy under supervision;
-is trained in patient observation, and related decision making;
-shows responsibility and acts according to ethical principles, respecting patients' cultural background;
-is aware of the significance of health promotion in patient care;
-is trained in diverse methods of patient education;
-is able to make decisions in different phases of the nursing process;
-is able to work as a team member and is trained in interdisciplinary collaboration.

Content (course unit)

-supervised clinical training in maternity and paediatric nursing or perioperative clinical nursing 4 weeks, 6 cr

Prerequisites (course unit)

alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut
osallistuminen perioperatiivisen hoitotyön teoriaopintojaksoon ja orientoivaan harjoitteluun opiskelijan suorittaessa perioperatiivisen harjoittelun
osallistuminen lastenhoitotyön teoriaopintojaksoon ja orientoivaan harjoitteluun opiskelijan suorittarssa lastenhoitotyön harjoittelu

Evaluation methods and criteria

Perioperatiivinen ja lasten ja nuorten hoitotyö:
- Ohjattu harjoittelu. Arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatiotunnille. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mu-kaisesti. Harjoittelun tavoitteiden, arvioinnin ja kirjallisen tehtävän tekeminen ohjei-den mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.

Assessment scale

Pass/Fail

Learning materials

Äitiys- ja lastenhoitotyö: Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja Tabulassa
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Student workload

Äitiys- ja lastenhoitotyön harjoittelun tuntimäärä 160 h, sisältäen jakson orientaation, reflektion ja hoitosuunnitelman tekemisen, osastolla suoritettava tuntimäärä on 152h.

Further information

Ohjeistusta perioperatiiviseen harjoittelujaksoon
- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 4 viikoksi Jobstepin kautta. Ohjeet harjoitte-lupaikkojen varaukseen löytyvät Ohjatun harjoittelun Tabulasta .
- Laadi heti harjoittelujakson alkaessa tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna ja keskustele tavoitteistasi harjoitteluohjaajan kanssa. Perioperatiivisen harjoittelun tavoitteet ovat opsin mukaiset.
- Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja harjoittelupaikkaan soveltuvat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös har-joittelu ohjaajalle viimeistään harjoittelun kolmantena päivänä.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä harjoitteluohjaajalle.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken.
Äitiys ja lastenhoitotyön harjoitelu:
- Kirjallinen tehtävä: Oman lapsen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen mukaan Nurseukseen. Itsearviointi -välilehdellä pohdi vuorovaikutussuhdettasi lap-seen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan harjoittelujakson aikana.
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi heti harjoittelujakson alkaessa tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna
- Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajalle ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajal-le ja sopii loppuarviointiajankohdan opiskelijan kanssa.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Mahdollisuuksien mukaan myös opettaja tulee paikalle. Opiskelija kirjaa keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Harjoittelun puolessa välissä pidetään reflektiokeskustelu koululla. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- kaksi päivää ennen loppuarviointia opiskelija lähettää itsearviointinsa ohjaajille ja opettajalle.Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Äitiys- ja lastenhoitotyö:Hyväksytyn kriteerit
-osaa äitiys - ja lastenhoitotyöhön liittyvät perustiedot, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa.
-kohtaa lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee amma-tilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenten kanssa.

-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lapsipotilaan hoitoa asiakaslähtöisesti, pyrkii edistämään lapsen ja perheen terveyttä ja hyvinvointia ja hahmottaa sairaan lapsen hoitopolun.

- tekee hyväksytyn ohjeiden mukaisen hoitosuunnitelman omalle lapsipotilaalle

-osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja

- osallistuu keskeisiin lapsen tutkimus - ja hoitotoimenpiteisiin

- osaa auttaa lasta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa ja harjoittelee lapsen/perheen oh-jausta

- osaa toteuttaa lapsen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti

- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja per-heen kanssa

- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta

-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä

- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa pa-lautetta

Äitiys- ja lastenhoitotyö: Ohjatun harjoittelun hylätyn kriteerit:Äitiys- ja lastenhoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntämi-nen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeen-kin

-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee lapsipotilaita/perhettä/ työyhtei-sön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutuk-seen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa.

- lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eikä edistä lap-sen/perheen hyvinvointia, sairaan lapsen hoitopolku ei ole hahmottunut.

- hoitotyön suunnitelmasta ei ilmene potilaan kokonaistilanne eikä hoitosuunnitelma nou-data annettuja ohjeita.

-ei osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ja vointia

-ei suoriudu lapsen perushoidosta eikä tavallisimmista auttamismenetelmistä ohjattuna

-ei osoita kiinnostusta lapsen/perheen ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista

-tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta

-ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden

-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan

- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omas-ta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)

- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta

Go back to top of page