Skip to main content

Women, Families and Children as Nursing Clients (8 cr)

Code: 7K00BK19-3004

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 10.08.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 22.10.2015
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Local portion
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Outi Leino
Anna Rinne
Irma Salokoski
Tarja Ratia
Irja Murtonen
Small groups
ryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
ryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
ryhmä 1
ryhmä 2
Course
7K00BK19

Objectives (course unit)

The student
-is under supervision able to assess the need for care, plan, implement and evaluate nursing during pregnancy and postpartum period, gynaecological disorders, and nursing of the family and children utilising evidence based knowledge
-recognises and is able to bring up matters and challenges concerning sexuality and reproductive health with the client during her life span
-knows how to support the family’s needs, strengths and support networks and their growth in parenthood and bringing up children recognising the risk factors
-knows how to support and guide expecting families and families with children to a healthy lifestyle and to avoid substance abuse
-recognises the most common disorders in pregnancy, postpartum recovery, gynaecology and knows how to guide the patient to the needed care
-knows the most common paediatric diseases and basics of medication and IV fluid therapy

Content (course unit)

women as gynaecological patients throughout their life span
-the nurse in promoting sexual health and supporting relationships and parenthood
-medication in gynaecology, pregnancy, childbirth and postpartum period
-pregnancy and postpartum period and related disorders and guidance, care and follow up during pregnancy and postpartum period
-healthy lifestyle and avoidance of substance abuse during pregnancy and breast feeding
-nursing of postpartum period, newborns and families
-growth, development, upbringing and daily care of healthy children
-children’s rights and principles of paediatric nursing
-interaction, communication, guidance and play with children in families
-paediatric nursing and the most common disorders
-basics of nursing children with special needs
-basics of children’s medication, IV fluid therapy and pain management throughout different ages
-recognition of child abuse and early interventions

Prerequisites (course unit)

50 ects of first year studies completed, including pharmacotherapy and medical calculations

Exam schedules

Naisen hoitotyö KOE 27.8.2015, 1.uusinta 6.10. ja 2.uusinta 10.11.
Äitiyshoitotyö ja synnytysoppi KOE 10.9.2015, 1.uusinta 10.11. ja 2.uusinta 8.12.
Lastenhoitotyö, lastentaudit ja lääkelasku KOE: 8.10.2015. Uusintojen ajankohdat täydentyvät elokuussa

Evaluation methods and criteria

Osa 1 Naisen hoitotyö. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 1
Osa 2 Nasen hoitotyön lääkelasku(Arviointi hyväksytty/hylätty)
Osa 3 Äitiyshoitotyö ja synnytysoppi. Numeerinen arviointi. Tentti. Osallistumien opetukseen. Painokerroin 1.
Osa 4 Äitiyshoitotyön lääkelasku
Osa 5 Lastenhoitotyö. Numeerinen arviointi. Painokerroin 1. Oikeus ja velvollisuus osallistua opetukseen.
Osa 6 Lastentautioppi, hyväksytty/hylätty
Osa 7 Lastenhoityön lääkelaskut.Hyväksytty hylätty
Osa 8 Pienryhmätyöskentely. Hyväksytty/hylätty. Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen

Teaching methods

Luennot, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu

Learning materials

Osa 1 Naisen hoitotyö
Ihme, A. & Rainto, S. 2008. Naisen terveys. Edita. Kappaleet 1,2 ja 3.
Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011
Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 2 Äitiyshoitotyö ja synnytysoppi
Ihme, A. & Rainto, S. 2008. Naisen terveys. Edita. Kappale 4.
Kansaneläkelaitos (Kela 2014)www.kela.fi Lapsiperheen tuet
Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia
Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu. (sivut 18-23,38-58,73-111,116-133,185-186,205-207).
Hoitotyön suositus http://hotus.fi 2010 Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
Muu opettajan osoittama materiaali
Osa 5 Lastenhoitotyö:
1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
Osa 6 Lastentautioppi:
1. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim. Uusin painos. E-aineistona Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin: Mitä lapset Suomessa sairastavat; Lasten lääkehoidon erityispiirteitä; Vammainen lapsi; Vastasyntyneen sairaudet; Lihavuus; Nestetasapaino ja sen häiriöt; Infektiotaudit; Allergiat; Astma; Diabetes; Syöpäsairaudet; Munuaisten ja virtsateiden sairaudet: virtsatieinfektio; Suoliston, maksan ja haiman sairaudet: vatsakipu, koliikki, ummetus, akuutti ripuli, krooninen tulehduksellinen suolistosairaus; Neurologiset ongelmat; Sosiaalipediatria – lapsen kaltoinkohtelun eri muodot: lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö; Myrkytykset; Lasten yleiskirurgia
Osa 7 Lastenhoitotyön lääkelaskut.
1. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
2. Ernvall, Pulli, Salonen, Nurminen & Kaukkila: Lääkelaskenta, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos.

Student workload

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 108. Luentoja 32 tuntia ja itsenäisen opiskelun osuus 76 tuntia.

Content scheduling

Opintokokonaisuus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Naisen hoitotyö.
Osa 2 Nasen hoitotyön lääkelasku
Osa 3 Äitiyshoitotyö ja synnytysoppi.
Osa 4 Äitiyshoitotyön lääkelasku
Osa 5 Lastenhoitotyö
Osa 6 Lastentautioppi
Osa 7 Lastenhoityön lääkelaskut
Osa 8 Pienryhmätyöskentely

Further information

toteutussuunnitelma täydentyy lasten hoitotyön osalta myöhemmin
Tavoitteet
Naisen hoitotyö
Opiskelija
Tietää mitä tarkoitetaan seksuaali- ja lisääntymisterveydellä ja sen edistämisellä
Tietää naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan sekä lisääntymiselimistössä tapahtuvat muutokset elämänkulun aikana
Tietää miten gynekologinen tutkimus tehdään sekä osaa ohjata asiakasta ja avustaa lääkäriä tutkimuksessa
Tietää tavallisimmat naistentaudit ja gynekologiset ongelmat sekä osaa edistää terveyttä osana gynekologisen potilaan hoitotyötä
Saa valmiuksia ottaa puheeksi asiakkaiden kanssa seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä asioita naisen elämänkaaren eri vaiheissa
Osaa naistentautien lääkehoidon perusteet
Sisällöt
Naisen hoitotyö
Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Naisen lisääntymiselimistön rakenne ja toiminta sekä muutokset naisen elämänkulun aikana
Nainen gynekologisena potilaana elämänkaaren eri vaiheissa
Gynekologinen tutkimus, tavallisimmat tutkimuksen yhteydessä otetut näytteet sekä hoitotyö tutkimuksen aikana
Raskauteen liittyvät ongelmat; keskenmeno, raskauden keskeytys, kohdun ulkoinen raskaus, lapsettomuus
Raskauden ehkäisy
Tavallisimpien gynekologisten sairauksien (hyvän ja pahanlaatuiset kasvaimet, laskeumat ja gynekologiset infektiot) ennaltaehkäisy ja hoito
Seksuaalisuuden ja lisääntymisterveyteen liittyvien asioiden puheeksiotto hoitotyössä
Gynekologiaan liittyvä lääkehoito
Äitiyshoitotyö ja synnytysoppi
Tavoitteet
Tietää äitiyshuollon asiakkaan hoitoketjun ja ketjun eri osien tehtävät
Tietää miten raskaus todetaan ja tietää raskauden fysiologian ja raskauden mukanaan tuomia muutoksia
Tietää miten perusterveydenhuollossa toteutetaan raskauden ajan ja synnytyksen jälkeistä hoitotyötä
Tietää raskausajan seulontatutkimukset ja pystyy perustelemaan miksi näitä seulontatutkimuksia tehdään
Osaa ohjata lasta odottavaa perhettä terveellisiin elämäntapoihin ja päihteettömyyteen
Tietää mitä synnytyksessä tapahtuu ja miten säännöllinen synnytys hoidetaan
Tietää synnytyksen jälkeiset normaalit muutokset niin, että osaa soveltaa tietoaan hoitotyössä
Tunnistaa tavallisimmat raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen toipumiseen liittyvät häiriöt ja osaa ohjata potilaan tilanteen vaatimaan hoitopaikkaan
Tietää raskausajan lääkehoidon erityiskysymykset sekä synnytyksen ja lapsivuodeajan lääkehoidon
Sisällöt
Äitiyshuollon asiakkaan hoitoketju
Raskauden fysiologia
Raskauden mukanaan tuomia muutoksia
Raskauden toteaminen ja raskausaikaan liittyviä käsitteitä
Odottavan perheen hoitotyö perusterveydenhuollossa
Synnytys ja synnyttävän äidin hoitotyö
Lapsivuodeajan mukanaan tuomat muutokset
Lapsivuodeajan hoitotyö
Raskauteen, synnytykseen ja lapsivuodeaikaan liittyvät tavallisimmat häiriötilat
Raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan lääkehoito
Pienryhmätyöskentely
Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- Äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita, naistentautien eikä raskaus - ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit (ylempi kategoria sisältää aina alemman)Naisen hototyö ja äitiyshoitotyö ja synntysoppi ja lastenhoitotyö
Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- Osaa määritellä seksuaali- ja lisääntymisterveyden
- Osaa kuvailla lisääntymiselimistön rakennetta ja toimintaa
- Osaa kuvailla, miten gynekologinen tutkimus tehdään ja hoitotyön osuutta tutkimuksen yhteydessä
- Tuntee tavallisimmat gynekologiset ongelmat ja sairaudet ja osaa kuvailla niiden hoitoa
- Osaa nimetä raskausajan muutoksia, raskausajan seulontatutkimuksia ja terveysneuvonnan osa-alueita
- Osaa kuvata synnytyksen vaiheet, synnytyksen hoitoa, synnytyksen jälkeisiä muutoksia ja lapsivuodeajan hoitotyötä
- Tunnistaa tavallisimpia raskausajan, synnytyksen ja synnytyksen jälkeisiä häiriötiloja
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää raskauden- synnytyksen ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
- Tunnistaa lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä
- Tunnistaa lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
- Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys -, naisen- ja lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit Naisen hoitotyö, äitiyshoityö ja synnytysoppi ja lastenhoitotyö:
- Osaa soveltaa lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan tietoa hoitotyöhön
- Osaa perustiedot tavallisimmista gynekologisista sairauksista ja ongelmista, tietää niiden hoitoperiaatteet sekä osaa edistää terveyttä gynekologisen potilaan /asiakkaan hoitotyössä
- Osaa selittää raskausajan muutoksia ja soveltaa tätä tietoaan esim. raskausajan seulontatutkimusten tulosten tulkintaan
- Tietää raskausajan terveysneuvonnan osa-alueet ja perustelee neuvonnan sisältöä teoreettisella tiedolla
- Soveltaa synnytyksen ja synnytyksen jälkeisen ajan teoriatietoa hoitotyöhön
- Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
- Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet
- Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
- Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
- Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
- Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
- Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys -, naisen ja lastenhoitotyössä
- Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
- Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
- Pystyy reflektoivaan palautteen antoon

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit Naisen hoitotyö, äitiyshoitotyö ja synnytysoppi ja lastenhoitotyö
- Analysoi teoriatietoa
- Yhdistää teoriatiedon ammatilliseen kontekstiin
- Perustelee toimintansa teoriatiedolla
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiyshoitotyön, naisenhoitotyön ja lastenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä
• Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet, naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita naisen, lapsen ja perheen hoitotyössä
• osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -, naisen- ja lastenhoitotyössä
• Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä ja pystyy soveltamaan tietoa
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-, naisen- ja lastenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon
Arviointikriteerit pienryhmätyöskentely (hyväksytty/hylätty)
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen

Go back to top of page