Therapeutic Exercises, Theory (5 cr)
Code: 7F00BA21-3002
General information
- Enrolment period
- 18.08.2014 - 01.04.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.03.2015 - 31.05.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Physiotherapy
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 42
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Tarja Tittonen
- Hannu Järvinen
- Jarmo Perttunen
- Jaana Sahlsten
- Hannele Anttila
- Marja Tuorila-Rinne
- FYSIO Luennoitsija
- Leena Eerola
- Liisa Mannisenmäki
- Course
- 7F00BA21
Objectives (course unit)
Students
- are able to define the concept of health, physical training of well-being and therapeutic training and know their principles
- are able to evaluate and analyse the effects of therapeutic training
- can use the methods of therapeutic training to improve a person’s well-being
- know the basics of healthy nutrition
- know the meaning of urine exertion and endocrine secretion system for body functions
- can locate the urine exertion and endocrine secretion organs in human body
- can search diverse knowledge based on evidence and are able to critically evaluate research reports from different scientific databases
- can use evidence based knowledge when studying the principles of the profession
Content (course unit)
- fields of health
- measurement of health
- physical training of well-being
- therapeutic exercises
- physical strain and recovery
- motivation to training
- types of muscular strength
- the basics of producing muscular strength
- flexibility and basics of stretching exercises
- movement control
- urine exertion
- endocrine secretion
- basic of research methods
Exam schedules
Terapeuttinen harjoittelu:
Verkkotentti ??.?-??.?.15
1. uusinta ??.?-??.?.15
2.uusinta ??.??-??.??.15
Tutkimustyön perusteet:
alkutentti ??.??.2015 klo ??:??-??:??
Seminaari 26.5.2015 klo 8:30-11:45
seminaariraportit tulee olla palautettuna tabulaan 25.5.2015 mennessä.
Assessment methods and criteria
Opintojakson suoritukset ja arviointi:
Terapeuttinen harjoittelu:
Verkkotentti, numeerinen arviointi.
Tutortyöskentely, numeerinen arviointi
Seminaari, yväksytty/hylätty
Tutkimustyön perusteet: alkukoe,kaksi-kolme (2-3) seminaariraporttia, hyväksytty / hylätty.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus,ongelmaperustainen opiskelu,tutortyöskentely,seminaari, pienryhmätyöskentely,esitehtävät,työpajatyöskentely,itsearviointi,
Learning materials
Verkkomateriaali Tabulassa.
Erikseen opintojakson alkaessa ilmoitettavat ajankohtaiset tutkimusartikkelit ja tarkennettu kirjallisuus.
Kirjallisuutta seuraavasti: Päivitetty ??.??.15
Ahonen Jarmo & Sandström Marita. Liikkuva ihminen. VK-kustannus. 2011.
Calais-Germain B. Anatomy of Breathing. Eastland Press.
Delavier Frederik. Lihaskuntoharjoittelu ja venyttely. VK-kustannus. 4. painos. 2013.
Fogelholm M, Vuori I, Vasankari T, toim. Terveysliikunta .Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 2011.
Frontera WR (toim.).Exercise in rehabilitation medicine. Champaign, IL: Human Kinetics. 2. painos. 2006.
Huber F & Weels C. Therapeutic exercise. Treatment palnning for progression. Saunders Elsevier. 2005
Jaakkola Kaisa. Hormonitasapaino. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2012.
Jaakkola Kaisa & Kortesuo Katriina. Taikinasta teräkseksi. 2013.
Kauranen Kari. Lihas- rakenne, toiminta ja voimaharjoittelu. LTS-julkaisu nro 171. 2014.
Keskinen Kari, Häkkinen Keijo & Kallinen Mauri. Kuntotestauksen käsikirja 3. painos 2015 tai. LTS-julkaisu nro 161. 2.painos 2007.
Myers Thomas. Anatomy trains. VK-kustannus. 2. painos.2013.
Richardson Carolyn. Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus. 2005.
Saari Mika, Lumio Marko, Asmussen Peter D. ja Montag Hans-Jürgen. Käytännön lihashuolto. 2. painos.2013.
Shumway-Cook A & Woollacot M. Motor control: theory and practical application.. Philadelphia, PA: Lippincott Williams and Wilkins. 2.painos 2007.
Sundell Jan. Hanki lihasta, polta rasvaa. Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2013.
Sundell Jan. Ikiliikkujan lihaskunto- ja ravitsemusopas.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2014.
Suni J, Taulaniemi A, toim. Terveyskunnon testaus. Helsinki: Kustannus Oy Sanoma Pro Oy.2012.
Vilkka H. Tutki ja Kehitä.Kustannusosakeyhtiö Tammi. 2009.
Ylinen Jari. Venytystekniikat: lihas-jännesysteemi. Medirehabook. 2.painos. 2010.
Student workload
Lähiopetus 70h tuntia, itsenäinen työskentely 65 tuntia.
Content scheduling
Opintojakson orientaatioluento 9.3.2015.
Tutoristunnot lukujärjestyksen mukaan.
Seminaari 26.5.2015.
Practical training and working life cooperation
Tutustuminen UKK-instituutilla suoritettavaan suoraan aerobisen terveyskunnon testaukseen.
Further information
Ravitsemus:
Luennot ja Case- tehtävän hyväksytysti. Opettaja ohjeistaa tehtävän luennolla.
Opiskelijat hankkivat opintojakson harjoitteluihin liittyen itse ohjattavan yksilö asiakkaan ja ohjatun harjoittelun harjoittelupaikan. Nämä ohjeistetaan tarkemmin orientaatiossa. Ohjeistus löytyy myös Tabulasta.
Yksilöasiakkaan testaus ja harjoitusohjeiden laadinta sekä kirjallinen raportti on oltava hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelujaksoa.
Opintojakson lukujärjestys löytyy lukkarikoneesta 14 fysio haulla.
Opintojaksolta kerätään sähköinen palaute jakson lopulla.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
osaa tunnistaa ja määritellä pääkohdat terveysliikuntaan ja terapeuttiseen harjoitteluun liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-jäsentää terveyskunnon ja sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun sekä niiden perusteet.
-osaa käyttää ja soveltaa erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä sekä arvioida ja analysoida niiden vaikutuksia yksilön terveyden edistämiseksi.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija
-jäsentää terveyskunnon ja sen osa-alueet, terveysliikunnan ja terapeuttisen harjoittelun ja niiden perusteet.
-osaa käyttää, soveltaa ja yhdistää monipuolisesti erilaisia terapeuttisen harjoittelun menetelmiä sekä arvioida ja analysoida niiden vaikutuksia yhdistäen tietoa joustavasti ammatillisiin yhteyksiin
yksilön terveyden edistämiseksi.