Legal Swedish (4 cr)
Code: 3H-403-3003
General information
- Enrolment period
- 27.07.2015 - 28.08.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 12.12.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Administration
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Administration
- Teachers
- Maija Salmi
- Course
- 3H-403
Objectives (course unit)
Ruotsin opintojaksolla perehdytään ammatilliseen kielenkäyttöön erilaisissa oikeudellisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija
- hallitsee relevantin ja keskeisen ammattiterminologian erilaisissa ohjaus- ja neuvontatilanteissa sekä tuntee juridisen terminologian erityispiirteet
- osaa hakea, kriittisesti valikoida ja soveltaa oman alansa tietoa
- osaa viestiä kulttuuritietoisesti Pohjoismaisessa toimintaympäristössä.
Content (course unit)
Millaista suullista ja kirjallista kielitaitoa opiskelija tarvitsee erilaisissa oikeudellisissa
toimintaympäristöissä?
Miten opiskelija kehittää omaa ammattiosaamistaan ja hankkii tietoa omalta alaltaan ruotsin kielellä?
Miten opiskelija toimii ammatillisesti erilaissa oman alansa palvelu- ja neuvontatilanteissa?
Exam schedules
21.10 ja 9.12.2015 uusintatentit Kielipalveluiden uusintatenttipäivinä
Evaluation methods and criteria
Jatkuva näyttö, kotitehtävät, koe , suullinen/kirjallinen 9.12.2015
Teaching methods
pari-ja ryhmätyöt, kirjalliset kotitehtävät, verkkotyöskentely, suulliset esitelmät
Learning materials
Opettajan jakama materiaali, verkkomateriaali
Student workload
4 op lähiopetus
Completion alternatives
ei valinnaisia toteutustapaoja, AHOT-menettely
Further information
26.8 - 9.12.2015 keskiviikkoisin 14-17
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
osaa kertoa lyhyesti ja pääosin ymmärrettävästi koulutuksestaan
selviytyy tavallisissa ja ennakoitavissa työelämän kielenkäyttötilanteissa kohtalaisesti
osaa kirjoittaa yksinkertaisia, osin epäyhtenäisiä viestejä
osaa esitellä yksinkertaisesti keskeisimmät asiat työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista
pystyy hakemaan oman alansa tietoa helppolukuisista lähteistä
osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa
pystyy pitämään suppean esityksen omalta alaltaan
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
3
osaa kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
selviytyy jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
pystyy pääosin viestimään tilanteen sopimalla tavalla
pystyy hoitamaan suulliset ja kirjalliset asiakaspalvelutilanteet asianmukaisesti.
pystyy seuraaman ja hakemaan omaan alaansa liittyvää tietoa
osaa viestiä asiakaslähtöisesti neuvottelu- ja neuvontatilanteissa sekä asiakaskontakteissa
pystyy pitämään suppean mutta selkeän esityksen oman alaansa liittyvästä aiheesta
B1.1 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa k
B1.1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta. Osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston. Useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Muiden kielten vaikutus häiritsevää. Ääntää ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa osin kohdekielestä. Lauserytmi usein hidas ja katkonainen. Muiden kielten vaikutus häiritsevää.
Hylätty Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta. Ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja/tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta. Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja. Käyttää perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan, tärkeimmät sanaluokat taivutettu usein väärin. Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus erittäin häiritsevää.
Takaisin ylös
RUOTSIN KIRJOITTAMISEN (=KIRJALLINEN TUOTTAMINEN JA KIRJALLINEN VUOROVAIKUTUS) TAITOTASOKUVAUKSET AMMATTIKORKEAKOULUILLE
Arvioinnin tulee perustua ennen kaikkea kokonaiskuvaukseen. Tarkemmat kriteerit tekstin sisältö ja jäsentely, sanasto ja rakenteet ovat arvioinnin tukena. Ne auttavat opettajaa arvosanan määrittämisessä ja tarkemman palautetiedon antamisessa. Lisäksi niitä voidaan käyttää opiskelijan itse- ja vertaisarviointitaitojen kehittämiseen.
KOKONAISKUVAUS TEKSTIN SISÄLTÖ JA JÄSENTELY SANASTO RAKENTEET
HYVÄ TAITO
5
B2.2-C1 Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopi-valla tavalla. Kirjoittaa sujuvaa, selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä asianmukaisella tyylillä. Teksti on vivahteikasta ja vaivattomasti ymmärrettävää. Hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti ja asianmukaisesti. Harvinaiset ilmaisut ja merkitysvivahteet aiheuttavat joskus ongelmia. Osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi.
4
B2.1 Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla. Kirjoittaa sisällöllisesti ja kielellisesti eheän tekstin. Tekee eron muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön välillä. Satunnaiset epäluontevat ilmaukset ja virheet eivät vaikuta ymmärrettävyyteen. Hallitsee laajahkon oman alan ja yleiskielen sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Käyttää rakenteita melko monipuolisesti ja hallitsee ne suhteellisen hyvin. Satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa.
TYYDYTTÄVÄ TAITO
3
B1.2 Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä. Kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin. Puutteet vaativien rakenteiden käytössä ja vieraampien aiheiden käsittelyssä voivat häiritä lukurytmiä. Hallitsee kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa joitakin epätarkkuuksia. Muiden kielten vaikutus havaittavissa. Käyttää perusrakenteita jokseenkin virheettömästi. Muiden kielten vaikutus havaittavissa.
2
B1.1 Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa. Kirjoittaa pääosin yhtenäistä, ymmärrettävää ja sisällöltään sopivaa tekstiä. Tekstin epäjohdonmukaisuudet ja virheet vaikeuttavat osin ymmärtämistä. Hallitsee tyydyttävästi oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti mutta pääosin oikein. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
1
B1.1 Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Kirjoittaa yksinkertaisen omaan alaansa liittyvän tekstin pääosin ymmärrettävästi. Tekstin hajanaisuus, niukkuus ja virheellisyys vaikeuttavat ymmärtämistä. Hallitsee tavallisimman oman alan ja yleiskielen sanaston. Useita epätarkkuuksia ja muiden kielten häiritsevää vaikutusta sanavalinnoissa. Käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Muiden kielten vaikutus häiritsevää.
Hylätty Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä. Kirjoittaa vain irrallisia lauseita ja ajatuksia, joista ei muodostu ymmärrettävää tekstiä. Hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja. Käyttää perusrakenteitakin puutteellisesti. Ongelmia erottaa sanaluokkia toisistaan. Taivuttaa usein sanoja väärin.
Takaisin ylös
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
osaa kertoa monipuolisesti itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan
osaa käyttää monipuolisesti oman alansa terminologiaa ja selvityy hyvin työelämän alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa
osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti erilaisissa viestintätilanteissa
hallitsee laajan, oman alan ja yleiskielen sanaston ja pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä eri kanavien kautta
osaa työskennellä ammattitaitoisesesti pohjoismaisessa toimintaympäristössä ja pystyy luontevaan kommunikaation keskustelukumppanin kanssa
pystyy seuraamaan oman alansa kehitystä ja osallalistumaan siihen eri kanavien kautta
osaa pitää ammattimaisen esityksen oman alan aiheesta