Skip to main content

Paediatric Nursing (4 cr)

Code: 7K00CJ48-3001

General information


Enrolment period
05.05.2014 - 27.10.2014
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.11.2014 - 19.12.2014
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
44 - 48
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Nina Smolander
Anne Silvan
Irma Salokoski
Tarja Ratia
Katariina Kunnas
Small groups
klö 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
klö 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
th 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
th 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
klö 1
klö 2
th 1
th 2
Course
7K00CJ48

Objectives (course unit)

The student
-knows how to support the growth and development of both healthy and sick children;
-knows how to support the families' needs and strengths and their growth to parenthood while bringing up children in healthy lifestyles;
- is able to recognize the risk factors related to parenthood, upbringing and healthy lifestyles
- is able, under the supervision, as a member of multidisciplinary team and in collaboration with the child and family, to assess the need for care, plan, implement and evaluate the paediatric care based on evidence-based nursing
-knows the most common paediatric diseases and the basics of paediatric medication management and IV fluid therapy

Content (course unit)

growth, development and upbringing and daily care of healthy child
-supporting of parenthood, risk factors related to child and families’ wellbeing
-recognition of child abuse and early interventions
-children’s rights and principles of paediatric nursing
-impact of child’s disease on child and family
-interaction, communication, guidance and play with child/family in various situations of paediatric care
-paediatric and family nursing care and the most common paediatric diseases
-basics of nursing care for children with special needs
-the most common investigations and procedures of paediatric patients and patient education and guidance related to them
-basics of paediatric medication management and IV fluid therapy and the principles of paediatric patient’s pain management at different ages
-paediatric terminal care, death

Prerequisites (course unit)

50 ects of first year studies completed, including pharmacotherapy and medical calculations

Exam schedules

Lasten ja nuorten hoitotyö, lääkelasku sekä lastentaudit 19.12.2014
Uusintakokeet 10.2.2015 ja 17.3.2015

Evaluation methods and criteria

Osat
Osa 1 Lasten ja nuorten hoitotyö, Numeerisesti arvioitava koe, hyväksytysti suoritetut tehtävät, oikeus ja velvollisuus osallistua opetukseen
Osa 2 Lastentaudit, hyväksytty/hylätty (hyväksytyn raja 75 % oikein), oikeus ja velvollisuus osallistua opetukseen
Osa 3 Lääkelasku , hyväksytty /hylätty, Lääkelasku suoritettava hyväksytysti
Osa 4 Pienryhmätyöskentely (3 tutorlähtökohtaa), hyväksytty /hylätty
Opiskelijalla on velvollisuus olla läsnä ja osallistua aktiivisesti pienryhmätyöskentelyssä

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu

Learning materials

1. Storvik-Sydänmaa, Talvensaari, Kaisvuo & Uotila: Lapsen ja nuoren hoitotyö, SanomaPro Oy, Helsinki, 2012.
2. Saano & Taam-Ukkonen : Lääkehoidon käsikirja, SanomaPro oy, Helsinki, 2013 (Iän vaikutus lääkehoitoon- Lapset)
3. Rautava-Nurmi, Sjövall, Vaula, Vuorisalo & Westergård: Neste- ja ravitsemushoito, WSOY pro, Helsinki, viimeisin painos, (Lapsipotilaan nestehoito)
4. Kela:n internetsivut Lapsiperheen tuet (Jos lapsi sairastuu ja Lapsen vamma)
5. Hoitotyön suositukset: Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen ja Leikki-ikäisen lapsen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä -hoitotyön suositus sekä Lääkkeettömien kivunhoitomenetelmien vaikuttavuus lasten ja nuorten kroonisen kivun lievityksessä
6. Rajantie, Mertsola & Heikinheimo (toim.) Lastentaudit, Duodecim. Uusin painos. E-aineistona Terveysportti>Oppiportti. (soveltuvin osin: Mitä lapset Suomessa sairastavat; Lasten lääkehoidon erityispiirteitä; Vammainen lapsi; Vastasyntyneen sairaudet; Lihavuus; Nestetasapaino ja sen häiriöt; Infektiotaudit; Allergiat; Astma; Diabetes; Syöpäsairaudet; Munuaisten ja virtsateiden sairaudet: virtsatieinfektio; Suoliston, maksan ja haiman sairaudet: vatsakipu, koliikki, ummetus, akuutti ripuli, krooninen tulehduksellinen suolistosairaus; Neurologiset ongelmat; Sosiaalipediatria – lapsen kaltoinkohtelun eri muodot: lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö; Myrkytykset; Lasten yleiskirurgia)
7. Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali

Student workload

Kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen ja itsenäisen opiskelun

Content scheduling

Osa 1 Lasten hoitotyö
Osa 2 Lastentaudit
Osa 3 Lääkelaskut
Osa 4 Pienryhmätyöskentely

Further information

Tavoitteet
Opiskelija
-osaa tukea terveen ja sairaan lapsen kasvua ja kehitystä
-osaa tukea ja ohjata lapsiperhettä vanhemmuudessa, lapsen kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa sekä tunnistaa niihin liittyviä riskitekijöitä perheiden tarpeet ja voimavarat huomioiden
-osaa ohjatusti yhteistyössä sairaan lapsen ja perheen kanssa moniammatillisen työryhmän jäsenenä arvioida hoidon tarpeen, suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten hoitotyötä näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
-tietää tavallisimmat lastentaudit ja osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Opintojakson sisältö
- lapsen kasvu, kehitys ja kasvatus ja päivittäinen hoito
- vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
- kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
- lasta ja perhettä koskevat oikeudet ja lasten hoitotyön periaatteet
- lapsen sairauden vaikutus lapseen ja perheeseen
- vuorovaikutus , ohjaus ja leikki lapsen/perheen kanssa
- sairaan lapsen ja perheen hoitotyö ja lasten tavallisimmat sairaudet
- erityistä tukea tarvitsevan lapsen hoitotyön perusteet
- tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet sekä niihin liittyvä ohjaus
- lasten lääke- ja nestehoidon perusteet ja eri-ikäisen lapsen kivun hoidon perusteet
- lapsen saattohoito, kuolema
Osa 3 Lasten ja nuorten hoitotyö lääkelaskut - koe sisältää yhden laskun. Hyväksytty suoritus edellyttää, että lasku on hyväksytysti suoritettu.
Osa 4 Pienryhmätyöskentely - sisältää seminaarityöskentelyn ja ja kaksi tutorlähtökohtaa. Seminaarityön aiheet jaetaan orientaatiotunnilla.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Arviointikriteerit hylätty
Lastenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
Ei suoriudu lääkelaskuista, ei hallitse lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
Ei kykene suoriutumaan lasten hoitotyön erilaisista tehtävistä ohjattuna.
Ei tunne erilaisia lasten hoitotyön auttamismenetelmiä eikä osaa perustella omia valintojaan.
Laiminlyö toistuvasti valmistautumisen tilanteisiin ja tehtäviin
Ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa
Omassa toiminnassa ei ilmene lasten hoitotyön eettisten periaatteiden noudattaminen.
Ei osaa toimia asianmukaisesti lasten hoitotyöhön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten hoitotyössä sekä lasten hoitotyön erityispiirteet
Tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot
Suoriutuu lääkelaskuista ja osaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Tuntee lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa
Tuntee lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
Tuntee erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä, mutta ei osaa perustella valintojaan toiminnassaan
Tuntee lasten hoitotyön prosessin
Ottaa vastuun omasta oppimisestaan
Tunnistaa lasten hoitotyön eettisiä periaatteita
Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Tunnistaa leikin tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi
Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi lastenhoitotyön toimintatavaksi

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää lapsen ja perheen hoitotyön erityispiirteet ja soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa näiden alojen hoitotyössä
Osaa arvioida eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoidon pääpiirteet sekä perheen tukemistarpeita
Suoriutuu lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa kuvata erilaisia auttamis- ja tarkkailumenetelmiä ja perustella valintansa
Ymmärtää lapsen sairastumisen merkityksen perheen arkeen
Osaa soveltaa lasten hoitotyön prosessin erityispiirteitä
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan lasten ja perheen hoitotyössä
Ymmärtää ja osaa soveltaa lasten ja perheen hoitotyön eettisiä periaatteita
Ymmärtää leikin käytön merkityksen eri-ikäisten lasten hoitotyössä
Ymmärtää ohjauksen merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti lapsen hoitotyössä lastenhoitotyön tietoperustaa.
Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa lasten ja perheen hoitotyössä
Suoriutuu lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteet sekä tietää niiden erityishaasteet.
Osaa soveltaa lasten ja perheen hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
Osaa etsiä ja yhdistellä erilaisia tarkkailu- ja auttamismenetelmiä lasten hoitotyössä ja perheen
Ymmärtää lapsen voinnin muutokset tavallisimmissa lasten sairauksissa ja osaa etsiä ja perustella erilaisia hoitotyön toimintatapoja
Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, rakentavasti ja joustavasti
Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti lasten ja perheen hoitotyön eettisiä periaatteita
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitojalasten ja perheen hoitotyössä ja oppimisympäristössä
Osaa ohjata yksilöiden ja perheiden tarpeet huomioiden lasten ja perheen hoitotyössä

Go back to top of page