Scriptwriting and Pre-Producing Short Film (5 cr)
Code: 2E00BR20-3002
General information
- Enrolment period
- 01.01.2014 - 08.03.2015
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2015 - 29.05.2015
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Media
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 16
- Degree programmes
- Degree Programme in Film and Television, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Media-ala Virtuaalihenkilö
- Teppo Nuutinen
- Arto Koskinen
- Person in charge
- Arto Koskinen
- Course
- 2E00BR20
Objectives (course unit)
The students are able to use their own observations in scriptwriting regardless of the topic or the genre. They know the demands of different genres in the scriptwriting process and their differences. The students are aware of the alternative scriptwriting models enabled by the three act model. They are able to structure their scripts into acts, chapters and scenes and to define their dramaturgical significance. The students are able to use different methods in structuring a script and to pinpoint possible problem areas. The students know how to fit their scripts within set parameters and resources and to analyse the script from the production viewpoint.
Content (course unit)
Scene and analysis exercises. Designing, writing and re-writing a film script. Productional evaluation of a script.
Assessment methods and criteria
Läsnäolo l. tunneille osallistuminen.
Aktiivisuus ja oma-aloitteisuus sekä harjoitustehtävien suorittaminen.
Annetussa aikataulussa pysyminen ja käsikirjoitustyön eteneminen.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot.
Kirjoitusharjoitukset.
Lyhytelokuvan, n. 10-12min käsikirjoituksen käsikirjoittaminen.
Learning materials
Blake Snyder; Save The Cat
Student workload
Luennot 30%
Käsikirjoitusharjoitukset 70%
Content scheduling
Aloitus viikolla 5.
ti-ke-to, (27.-29.1.)
Tunnekartta, aiheet - millainen in hyvä aihe/idea?
Viikko 6. (3.-5.2.)
TI: Luento Teppo: Henkilöt, tahdon suunnat ja tarpeet. Kolme näytöstä.
Ke: Yllin teorialuento lyhäreistä ja palaute synopsiksista. Päivän päätteeksi oppilaat kirjoittavat uudet versiot synopsiksista.
To: Arton ja Tepon palautteet synopsiksista.
Viikko 7: Synopsikset tuottajille tuottajien palautetta varten KE 11.2.2014
Viikko 8. (17.-19.2.)
TI: Tepon teorialuento.
Ke: Tuottajien palaute synopsiksista.
To: Palaute Arto & Teppo.
Viikko 11. (10.3.)
Käsispalaute Arto & Teppo
Viikko 14. TO: 2.4.
Käsispalaute Arto & Ylli
Viikko 19
4.5.2014 Tuottajien palautepäivä käsikirjoitusaihioista
5.5. - 7.5.2014 Ilse Somersin käsikirjoitusworkshop (tuottajat osallistuvat)
Completion alternatives
Em. kirjan tenttiminen + 10-12. min käsikirjoituksen tekeminen ohjatusti.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osallistuu luennoille vaihtelevasti, aikataulussa pysyminen tuottaa vaikeuksia.
Tuottaa kaksi käsikirjoitusversiota mutta aktiivisuus heikko. Draamallinen ajattelu heikko.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osallistuminen vaihtelevaa. Suoriutuu annetuista tehtävistä ja käsikirjoitusprosessista, draamallisen ajattelun sisäistäminen kohtalaista.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osallistuu ja on aktiivinen tunneilla.
Käsikirjoitus etenee aikatulun mukaisesti.
Osoittaa vahvaa draamallisen ajattelun sisäistämiskykyä. Omaperäinen lähestymistapa käsikirjoittamiseen.