Competences of Special Education (3 cr)
Code: 7S-66-3003
General information
- Enrolment period
- 02.07.2014 - 31.07.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2014 - 31.12.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Anneli Majanen
- Course
- 7S-66
Objectives (course unit)
- are able to define the principles and importance of special education on an individual, communal, and societal level
- can describe the needs, evaluation methods, and forms of support in special education
- can analyse the principles and phenomena of special education and the role of Bachelor of Social Services in the different stages of life cycle
Content (course unit)
- Values, ethics, and history of special education, normalization, segregation, integration, inclusion
- Learning disabilities, socio-emotional problems, neuropsychiatric disorders, coping strategies in everyday life
- Specialness and life span
Exam schedules
Ryhmätöiden esitykset ja niihin liittyvät ryhmäkeskustelut !
Opintojakson sisältöihin, ryhmätöihin ja niihin liittyviin keskusteluihin pohjautuvan esseen palauttaminen alustavasti viimeistään... Sovitaan 1. lähikerralla tarkemmin ryhmän kanssa.
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu seuraaviin asioihin:
-aktiiviseen lähiopetukseen osallistumiseen (voi nostaa arvosanaa)
- lähiopetuspäivänä esiteltäviin ryhmätöihin (1-5, opintokäyntien raportointiin ja oppimistehtävien palauttamiseen
(palautus alustavasti - sovitaan ensimmäisillä lähikerroilla ryhmän kanssa tarkemmin)
Suoritusmerkinnän saaminen edellyttää myös palautteen antamista opintojaksosta SÄHKÖISEEN PALAUTEJÄRJESTELMÄÄN VIIMEISTÄÄN 30.10.2014.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-luennot
-yhteistoiminnallinen ja dialoginen lähiopetus
-tutustumiskäynnit
-ryhmätyöskentely
-esseemuotoiset oppimistehtävät
Learning materials
Numminen, H. & Sokka, L. 2009/2006. Lapsellani on oppimisvaikeus. Helsinki: Edita.
Pihlaja, P. & Kontu, E. 2006. (toim.) Arjen moninaisuutta. Erityisryhmät päiväkodissa. Stakes, Raportteja 14. SIVUT: 3-36.
Pihlaja, P. 2009. Erityisen tuen käytännöt varhaiskasvatuksessa - näkökulmana inkluusio. Kasvatus (2).
Waldèn, A. 2006. "Muurinsärkijät". Tutkimus neurologisesti sairaan tai vammaisen lapsen perheen selviytymisen tukemisesta. Väitöskirja. Kuopion yliopisto. Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan laitos. (Soveltuvin osin)
Veijola, A. 2004. Matkalla moniammatilliseen perhetyöhön - lasten kuntoutuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. (Soveltuvin osin)
Opintojaksojen muita sisältöjä käsittelevät diat.
Student workload
Opintojakso kokonaisuudessaan 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 9 x 4 h = 36 h = n. 1,5 op (osa voi olla itsenäistä näistäkin)
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynnit, ryhmätyöskentely, oppimistehtävät) 45 h = n. 1,5 op
Practical training and working life cooperation
Opintojaksolla tehdään tutustumiskäyntejä autenttisiin työelämäympäristöihin ja käytetään mahdollisesti työelämävierailijoita.
Further information
Opintojaksossa huomioidaan 2. vuoden modulivalintojen mukainen suuntautuminen varhaiskasvatukseen tai nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön jakamalla opetus näiden mukaisiin ryhmiin.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa nimetä joitakin erityiskasvatuksen lähtökohtia, keskeisiä periaatteita sekä yleisen merkityksen
- osaa nimetä erityisen tuen tarpeita sekä niihin liittyviä tukitoimia
- osaa kuvata erityiskasvatusta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä sosionomin työssä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa selittää erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa analysoida ja arvioida erityiskasvatuksen lähtökohtien, keskeisten periaatteiden sekä merkityksen toteutumista ja haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa analysoida erityisen tuen tarpeita sekä soveltaa niiden mukaisesti erityiskasvatuksen tukitoimia ja periaatteita
- osaa analysoida erityiskasvatusta ja inklusiivista pedagogiikkaa sosiaalialalla sekä sosionomin erilaisissa rooleissa elämänkulun eri vaiheissa