Skip to main content

Physiotherapy for Adults 1, Theory (8 cr)

Code: 7F00BA25-3001

General information


Enrolment period
02.07.2014 - 31.08.2014
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2014 - 18.12.2014
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 36
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Tarja Tittonen
Marja-Leena Lähteenmäki
Anne-Marja Hammar
Hannu Järvinen
Jarmo Perttunen
Liisa Sittig
Terttu Roivas
Juho Tiili
Hannele Anttila
Liisa Mannisenmäki
FYSIO Luennoitsija
Tiina Pystynen
Pirjo Riitta Leppänen
Irja Kolehmainen
Raija Jaakkola
Small groups
t1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
t2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
t3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
t4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
RA (Size: 0 . Open UAS : 0.)
RB (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
t1
t2
t3
t4
RA
RB
Course
7F00BA25

Objectives (course unit)

Students
- know typical musculoskeletal diseases and understand anatomy, pathophysiology and biomechanics
- can analyse the changes in patient’s movements as well as functionality
- know the principles of examination for differential diagnosis
- know the principles and key concepts of joint mobilisation
- know the elements of therapeutics in individual and group physiotherapy
- know various forms of therapy and understand the theoretical arguments behind them
- understand pain as phenomenon
- know the indications and contraindications of pain medication and antidepressants

Content (course unit)

- physiotherapy in musculoskeletal problems
- different ways to assess pain
- the basis of physiotherapy in treatment of pain
- the basis of join mobilization
- physical therapy and electrotherapy
- the basic concepts of physics from the viewpoint of physical therapy and electrotherapy
- medicine
- required pharmacology
- Radiological Examination
- ICF= international classification of functioning

Prerequisites (course unit)

To be able to participate this course you have to have pased the first year courses.

Exam schedules

Hermoanatomia teoriakoe 23.10.2014
Loppukoe Aikuisten fysioterapia teoria 18.12.2014
Fysiikan näyttö tapahtuu oppituntien puitteissa opettajan valitsemalla tavalla.

Assessment methods and criteria

Tutoristunnot ovat pakollisia, poissaolo korvataan itsenäisellä tehtävällä. Tutortyöskentely sisältäen seminaarin arvioidaan numeerisesti. Seminaari on pakollinen ja poissaolo korvataan korvataan seminaariraportilla. Aikuisten fysioterapian teoriasta on kaksi välikoetta (teoriavälikoe 1 ja teoriavälikoe 2), jotka molemmat arvioidaan numeerisesti; teoriakokeisiin sisältyvät myös fysikaalisen hoidon ja elektroterapian teoriaosuus. Hermoanatomiasta on teoriakoe, joka arvioidaan hyväksytty-hylätty , muutettu.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Lähiopetus, itsenäinen työskentely verkko-opiskelu mukaan lukien, seminaari, opetuskeskustelut ja reflektio, tentit ja kirjalliset tehtävät. Ongelmaperustainen opiskelu (PBL)

Learning materials

Kirjallisuus ja opetusmateriaali tarkentuu lisää myöhemmin
Kirjallisuutta
Arokoski J. (toim.) 2009, Fysiatria.Duodecim Fogelholm,
Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.
Kaltenborn,1986,Lahtinen-Suopanki Tiina ( suom.) Raajojen nivelten manuaalinen mobilisointi peruskoulutuksessa. SOMTY
Kaltenborn,2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine
Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.
Kalso & Vainio. 2009. Kipu. Duodecim
Kauranen, Nurkka.2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Duodecim. Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet.Duodecim. Jyväskylä.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.
Magee, 2006 , Orthopedic physical assesment.
Multanen Juhani.2007. Liikunta ja nivelrusto. Fysioterapia 7/2007, s.33-38.
Richardson, Hodges, Hides, 2005, Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus Oy.
Sandström, Ahonen. 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. VK-Kustannus Oy.
Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.
Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.
Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Täydennyskoulutussuositus ja hyvien käytäntöjen kriteeristö. www. Fysioterapia.net
Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia.
Polven ja lonkan nivelrikon fysioterapiasuositus http://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00001
Duodecim. Duodecim-lehden teemanumerot
Fysioterapialehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
• Fysioterapialehti 1/2011: Selkä-teemanumero
• Fysioterapialehti 2/2008: Niska-teemanumero
• Fysioterapialehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
• Fysioterapialehti 6/2009: Koululaisten työpisteet ja tule-terveys
• Fysioterapialehti 4/2010: Kuntotestauksen hyvät käytännöt
• Fysioterapialehti 2/2012: Jalka teema
• Fysioterapialehti 7/2007: nivelrikko ja tekonivel
Käypähoito suositukset www.duodecim.fi/kh:
• Aikuisten alaselkäsairaudet
• Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
• Aikuisten liikunta
• Polvi ja lonkka
• Niskakipu
• Migreeni

Content scheduling

Opiskelu toteutuu 11.8.-19.12.2014. Ohjattu harjoittelu on 10.11.-12.12.2014.
Aikuisten fysioterapian 1 rinnalla kulkevat ruotsinkielen opinnot, erilliset opintojaksot
HUOM. Edeltävät opintosuoritukset 7F00BA25, -26 ja 27 -opintojaksoille hyväksymiseksi: Anatomia&fysiologia sekä Terapeuttisen harjoittelun kokonaisuus tulee olla suoritetut hyväksytysti ennenkuin opiskelija hyväksytään Aikuisten fysioterapia 1-jaksoille.
(yleisohjeen mukaan mikäli opiskelijalta puuttuu suoritus, hän ilmoittautuu ko opintojaksolle uuden ryhmän mukana ja selvittää opettajan kanssa miten hän saa suoritetuksi puuttuvat opinnot)
HUOM. Opinto-oppaan tiedot tarkistetaan vielä jakson kuluessa, ennen ohjaajakokousta

Completion alternatives

tämä jakso on pakollinen

Practical training and working life cooperation

Ohjaajakokous 29.10.2014, ennen Ohjatun harjoittelun alkua

International connections

mahdollisuus osallistua osittain kansainvälisyysviikon ohjelmaan. Kv-viikko toteutuu viikolla 41.

Further information

Edeltävät opintosuoritukset: Anatomia&fysiologia sekä Terapeuttisen harjoittelun kokonaisuus hyväksytysti suoritettu

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Perustiedoissa on runsaasti puutteita, irrallisuutta ja/tai runsaasti virheellisyyksiä. Tiedon käyttö on yksipuolista ja kritiikitöntä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa tunnistaa ja määritellä pääkohtia tule-fysioterapiaan ja muiden opintojakson aiheisiin liittyvistä ilmiöistä ja peruskäsitteistä. Opiskelija valmistautuu tilanteisiin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmän tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija pystyy tunnistamaan vain osittain vuorovaikutustaitojaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija jäsentää tule-fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä ja osaa ottaa käyttöön myös aiemmin opittua. Opiskelija osaa soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin. Opiskelija valmistautuu pääsääntöisesti huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelija osoittaa valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan. Opiskelija ottaa vastuuta omasta sekä ryhmän toiminnasta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa yhdsitellä aiemmin opittua sekä uutta tietoa joustavasti ja luovasti ja tarkoituksenmukaisesti erityisesti tule-fysioterapian alueella. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.

Go back to top of page