Finnish Language and Communication (4 cr)
Code: 5T00BD03-3004
General information
- Enrolment period
- 01.07.2014 - 14.09.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2014 - 19.12.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering
- Teachers
- Helena Lintunen
- Person in charge
- KIELET suomi ja viestintä Virtuaalihenkilö
- Course
- 5T00BD03
Objectives (course unit)
The student
- uses different ways of learning and knows how to use them when learning independently and in groups
- is able to determine the need for information, evaluate and apply information and knows how to search for information from various sources.
- knows how to communicate appropriately in the various working life situations
- takes into account the recipient’s situation and requirements in the field and knows how to communicate in a structured, understandable an effective way.
- develops his/her communication skills as part of professional development.
- is able to write documents, reports and accounts
Content (course unit)
The learning process and critical reading skills. Learning environments and sources of information. Evaluation and development of own learning.
Illustrations, use of voice, body language. Contents and structure of speeches. Feedback and evaluation. Speeches in various occasions and effective speaking. Basics of group work and negotiations. Writing technical documents, standards, basics of report writing, memos, job application, informing, business correspondence.
Exam schedules
Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa opintojakson alussa.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen, jatkuva näyttö. Kielenhuollon testi, palautettavat tehtävät, puhe-esitykset, opponointi. Arvosana määräytyy suoritettujen tehtävien arviointien keskiarvona.
Teaching methods
Luennot, harjoitukset, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt
Learning materials
Lähiopetuksessa ja Tabulassa jaettava materiaali
Student workload
Yhtä opintopistettä kohti on noin 12 lähiopetustuntia ja noin 15 opiskelijan itsenäistä työtuntia.
Content scheduling
Kielenhuolto, asiatyylin perusteet, asiakirjastandardi. Työelämän tekstilajit (työnhaun asiakirjat,liikekirjeet, tiedote).
Raportoinnin perusteet. Vertailuraportin kirjoittaminen. Ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Puheviestinnän perusteet, esiintymisjännitys, esityksen valmistelu ja pitäminen. Haastattelujen suullinen raportointi pareittain. Vertailuraportin esittäminen ja opponointi.
Completion alternatives
Valinnaisista suoritustavoista ja mahdollisista hyväksiluvuista / AHOT-menettelyistä tulee keskustella opintojakson opettajan kanssa.
Practical training and working life cooperation
Parityönä tehtävä haastattelu integroidaan ammattianeiden opintojaksoihin. Haastateltvat ovat talotekniikan insinöörejä Tampereen seudun yrityksistä.
Further information
Muistiinpanovälineet on oltava mukana kaikilla lähikerroilla.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.