Orientation for Engineering Mathematics (3 cr)
Code: 5N00BC62-3015
General information
- Enrolment period
- 01.07.2014 - 14.09.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2014 - 31.12.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Building Services Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Building Services Engineering
Objectives (course unit)
Student is able
-to operate with mathematical expressions related to technology
-to formulate the mathematical model and solve the equations
Content (course unit)
Mathematical Notations, Unit Conversations. Mathematical Expressions. Solving Linear, Quadratic and Pair of equations. Percentages. Solving Right Triangle. Simple Areas and Volumes.
Exam schedules
Opintojakson tenttiajankohta sovitaan lähiopetustuntien yhteydessä.
Opintojakson päätyttyä uusintatentit järjestetään seuraavasti (edellyttää arvosanaa 0 Winhassa)
1. uusintakoe ke 24.9.2014 B4-18 klo 17.00-20.00
2. uusintakoe ke 22.10. B4-18 klo 17.00-20.00
Uusintatentteihin ilmoittaudutaan ilmoittaudutaan TenttiWilhon kautta.
Hyväksyttyä arvosanaa voi korottaa 1. uusintatentissä. Kaikissa tenteissä saa olla mukana ainoastaan opettajan erikseen määrittelemät materiaalit ja välineet.
Evaluation methods and criteria
Opintojakso suoritetaan tentillä ja harjoitustehtävillä. Arviointiasteikko on 0-5.
Tentin arvostelussa otetaan huomioon ratkaisun oikeellisuus, valittu ratkaisutapa sekä esitystavan selkeys. Tenttiin on osallistuttava ja siitä varma läpipääsyraja on 40% tentin maksimipistemäärästä.
Opintojakson läsnäolovelvoite on 75% lähiopetustunneista.
Jo arvosanan nolla saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, tuntiharjoitukset ja kotitehtävät, ongelmalähtöinen opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, tentti
Learning materials
Opintojakson oppimateriaalina on opetusmonisteita, jotka opiskelija hankkii opettajan ohjeiden mukaisesti. Tämän lisäksi tunneilla jaetaan monisteita, jotka opiskelija on velvollinen itse hankkimaan mahdollisten poissaolojen ajalta.
Suositellaan hankittavaksi laskin TI-nspire cx CAS. Lisäksi suositellaan Tekniikan kaavaston (Tammertekniikka) hankkimista.
Opintojaksolla keskitytään käsinlaskentaan mutta samalla kuitenkin opetellaan symbolisen laskimen käyttöä, jota tarvitaan muilla opintojaksoilla.
Student workload
Opiskelijan keskimääräinen työmäärä opintojaksolla on 80 h, joka koostuu lähiopetuksesta, ryhmätöistä, itsenäisestä työskentelystä ja tentistä.
Content scheduling
Sisällön jaksotus on suuntaa antava.
-Matemaattiset merkinnät, lukujen esitysmuodot ja yksikönmuunnokset
-Matemaattisten lausekkeiden muodostaminen ja käsittely
-1. ja 2. asteen yhtälöiden sekä yhtälöparin ratkaiseminen
-Suorakulmaisen kolmion ratkaiseminen
-Yksinkertaisten tasokuvioiden ja kappaleiden pinta-aloja ja tilavuuksia
-Verrannollisuudet
-Yhdenmuotoisuus ja mittakaava
-Prosenttilasku
Further information
HUOM! Opintojakson läsnäolovelvoite on 75% lähiopetustunneista.
Jo arvosanan nolla saaminen edellyttää säännöllistä läsnäoloa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa käyttää opintojaksoon sisältyviä perusasioita ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia. Opiskelija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja suoriutuu tehtävistä ryhmän tukemana.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä itsenäisesti ja ottaa vastuun myös ryhmän suoriutumisesta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Edellisen lisäksi opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.