Skip to main content

Finnish language and reporting for Engineering Students (3 cr)

Code: 5N00BN95-3002

General information


Enrolment period
02.12.2014 - 17.01.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2015 - 30.04.2015
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Environmental Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Energy and Environmental Engineering
Teachers
Marja Oksanen
Person in charge
Eeva-Liisa Viskari
Course
5N00BN95

Objectives (course unit)

Suoritettuaan kurssin opiskelija:
• osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan
• osaa hyödyntää saamaansa palautetta
• ymmärtää viestintätaitojen merkityksen ja viestinnän prosessit
• ymmärtää, millaista on tarkoituksenmukainen viestintä
• haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
• osaa toimia tavoitteellisesti alan vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta työyhteisön viestintätilanteissa
• osaa kuunnella, havainnoida ja tulkita viestejä
• tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen
• osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
• osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alansa vaatimukset
• osaa argumentoida ja vaikuttaa
• osaa hankkia ja käyttää alansa tietoa kriittisesti
• osaa työstää kohdeyleisölle kirjallisen ja suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa visuaalisesti
• tuntee työelämän tekstilajeja niihin liittyvine kielenkäyttösuosituksineen
• käyttää kieltä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti
• toimii ammatillisissa viestintätilanteissa vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti
• ymmärtää kulttuurin vaikutuksen viestintään ja yhteistyön merkityksen kulttuuritaustaltaan erilaisten ihmisten kanssa.

Content (course unit)

• laajan raportin rakenne ja tyyli (esim. lähteiden käyttäminen, referointi)
• opinnäytetöihin tutustuminen
• kielenhuolto.

Exam schedules

Kurssiin ei kuulu tenttiä. Kirjallisten töiden palautuspäivät käyvät ilmi kurssi-Tabulasta.

Evaluation methods and criteria

Läsnäolovelvollisuus 80 %. Kaikki tehtävät tehtyinä. Projektiraportti 1/3, kirjallisuuskatsaus 1/3, vertailuraportti 1/3.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opetuskeskustelu, kirjoitus-, kielenhuolto- ja neuvotteluharjoitukset, prosessikirjoittaminen, projekti.

Learning materials

Kauppinen-Nummi-Savola: Tekniikan viestintä
kurssi-Tabulaan liitetty sekä linkitetty materiaali

Student workload

Lähitunnit sijoittuvat viikoille 2-12, jolloin kotitehtäviä on jonkin verran. Viikot 12-14 ovat tiivistä työskentelyä kurssiraportin laatimiseksi. Huhtikuun lopussa aikaa kuluu ensimmäisen raporttiversion korjaamiseksi mallikelpoiseksi.

Content scheduling

Viikoittaisen kolmoisoppitunnin aikana sekä opinnäytetyöraportin muoto- ja sisältöseikkoja että kielenhuollon asioita kurssi-Tabulaan kehittyvän rungon mukaan. Kulttuurienvälistä viestintää sivuten blogitekstin laadinta.

Completion alternatives

Ei ole.

Practical training and working life cooperation

Yksi arvioitavista teksteistä kirjoitetaan Eeva-Liisa Viskarin pitämällä kurssilla tuon kurssin asiasisällöistä.

International connections

Kulttuurienvälisen viestinnän projektityö oman ryhmän 1-2 ulkomaalaisen opiskelijan kanssa.

Further information

Opetus alkaa viikolla 3 lukujärjestyksen mukaan.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Poissaoloja yli 20 % ja/tai tehtäviä tekemättä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Vähintään 80 %:n läsnäolo lähiopetustunneilla. Kaikki tehtävät tehtyinä.
Jokin tai jotkin seuraavista:
Vertailuraportti on palautettu myöhässä.
Se on sisällöltään tai rakenteeltaan hyvin puutteellinen.
Kieliasussa on runsaasti korjattavaa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Vähintään 80 %:n läsnäolo lähiopetustunneilla. Kaikki tehtävät tehtyinä.
Vertailuraportin kielessä, rakenteessa ja sisällössä on jonkin verran puutteita. Työ on kuitenkin tehty ajallaan, ja se täyttää pääosin hyvin sille asetetut tavoitteet, mm. tekstiviitteet ovat kunnossa.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Vähintään 80 %:n läsnäolo lähiopetustunneilla. Kaikki tehtävät erinomaisesti ajallaan tehtyinä.
Vertailuraportti on määräaikaan mennessä erinomaisella suomen kielellä laadittu TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti ja sisällöltään kattava sekä tekijän/tekijöiden kriittistä ajattelua osoittava. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.

Go back to top of page