Skip to main content

Basics of Pedagogy (10cr)

Code: L4163-3001

General information


Timing
01.08.2013 - 09.03.2014
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Virtual portion
7 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Electrical and Automation Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Teachers
Päivi Lehtonen
Person in charge
Päivi Lehtonen
Course
L4163

Objectives (course unit)

The contents are mostly the same as in the basics of pedagogy: basics of teaching and learning, history of education, educational psychology, educational sociology and educational philosophy.

Content (course unit)

The contents are mostly the same as in the basics of pedagogy: basics of teaching and learning, history of education, educational psychology, educational sociology and educational philosophy.

Prerequisites (course unit)

Basics of Pedagogy

Assessment methods and criteria

Lähiopetuksessa läsnäolovelvollisuus - sairauden tai muun esteen sattuessa korvaavia tehtäviä, (tarvittaessa tentti)
Arviointiasteikko: Hyväksytty - täydennettävä - uusittava - hylätty.
Hyväksyttyyn arviointiin oikeuttaa se, jos opiskelijalla ei ole korvaamattomia poissaoloja lähiopetuksesta, hän on työstänyt osaksi yksin ja osaksi pienryhmänsä kanssa annetut tehtävät, ja hän on toimittanut opettajalle oppimispäiväkirjatyön tai portfolion, jossa hän on riittävällä tarkkuudella käsitellyt jokaisen lähijaksopäivän aiheet sekä myös opintokäynnit.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

lähiopetus|demonstraatiot|harjoitustyöt|kenttätyöskentely (sis. opintoretket)|referaatti/essee|itsenäinen verkko-opiskelu|aktivoivat kirjoitustehtävät|esitelmät|opetussimulaatiot ja -pelit|prosessikirjoittaminen|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)

Learning materials

Kirjallisuutta käytetään soveltuvin osain, mm. seuraavia teoksia:
Hirsjärvi, S. & Huttunen, J. 1997. Johdatus kasvatustieteeseen. 4. uudistettu laitos.
Porvoo: WSOY.
Rinne, R., Kivirauma, J. & Lehtinen, E. 2001. Johdatus kasvatustieteisiin. Helsinki:
WSOY.
Dunderfelt, T. 1999 (tai uudempi). Elämänkaaripsykologia. Porvoo: WSOY.
Lehtinen, E. & Kuusinen, J. 2001. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY. (tai Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY.)
Puolimatka, T. 1995. Kasvatus ja filosofia. Helsinki: Kirjayhtymä.
Iisalo, T. 1988 (tai uudempi). Kouluopetuksen vaiheita. Helsinki: Otava.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2000 (tai uudempi). Kasvatussosiologia. Helsinki: WSOY.

Student workload

Kokonaistyömäärä opiskelijalle on 270 tuntia, josta 60 tuntia toteutuu lähiopetuksessa ja järjestetyillä yhteisillä opintokäynneillä. Opintokäyntien osuus noin 6-12 tuntia.

Content scheduling

Joka lähipäivälle on tietty pääteema, joka noudattelee kasvatustieteen perusopintojen keskeisten osa-alueiden nimikkeitä.
Opettaja hoitaa lähiopetuksen sekä käy opiskelijoiden kanssa opintokäynneillä, joiden kesto on yhteensä noin 6-12 tuntia. Luennoille yritetään saada asiantuntijavierailijoita TAOKKin opettajaopiskelijoiden keskuudesta, mutta opettaja on silloinkin läsnä tunneilla.
Oppimispäiväkirja/portfolio on pakollinen lopputyö, joka on tarkoitus tuoda opettajalle tarkastettavaksi 13.1.2014. Viimeistään lopputyö on toimitettava opettajalle 14.2.2014. Opettaja antaa arvioinnin lopputyöstä ja samalla koko kurssin suorittamisesta enintään kolmen viikon kuluttua lopputyön tarkastukseen jättämisestä.

Practical training and working life cooperation

Vierailevina luennoitsijoina saattaa käydä TAOKKin opettajaopiskelijoita kertomassa opettajuudesta, opetuksesta ja oppimisesta edustamillaan aloilla. Lisäksi voidaan järjestää vierailuja esimerkiksi päiväkotiin, Steiner-kouluun, Lastenkirjainstituuttiin, MLL:n Tampereen osastoon tms.

Further information

Kurssista ei anneta numeroarvosanaa.
Lähiopetuksen alustava aikataulutus (muuutokset mahdollisia):
1. Ma 9.9.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
2. To 26.9.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
3. Ke 2.10.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
4. Ke 23.10.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
5. Ke 30.10.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
6. To 31.10.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
7. Ke 13.11.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
8. To 14.11.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
9. To 12.12.2013 15.00 – 20.00 6 tuntia
10. Ma 13.1.2014 15.00 – 20.00 6 tuntia
Esitiedot:
Opetukseen on mahdollista tulla tutkintotavoitteisesta koulutuksesta. Tällöin se on tutkinnon osa ja kuuluu vapaavalintaisiin opintoihin. Mukaan kurssille voi tulla myös avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijana.
Tavoitteet
1. Opiskelija saa valmiudet kasvatustieteelliseen ajatteluun sekä perehtyy opetuksen ja oppimisen perusteisiin
2. Opiskelija osaa kasvatustieteen keskeiset peruskäsitteet
3. Opiskelija osaa perusasiat kasvatustieteen keskeisistä osa-alueista.
4. Opiskelija tutustuu kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja osaa käyttää sitä hyödykseen.
5. Opiskelijan taidot oppimaan oppimisessa kehittyvät.
Toteutustapa
Iltaopetus; osaksi verkko-opetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä sekä opintokäyntejä
Koko ajan monipuolisesti käytössä Tabula-Moodle-verkko-oppimisympäristö.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta: Opettaja kerää paperilomakkeella palautteen.
Vierailevia luennoitsijoita käytetään mahdollisuuksien mukaan.
Opintokäyntikohteet valitaan sen mukaan, minkä opettaja katsoo tarpeeliseksi sekä mikä on kohtuullisin kustannuksin mahdollista. Lisäksi asiaan vaikuttavat mahdollisesti syksyllä 2013 alkavan ryhmän kiinnostuksen kohteet. Vain kurssin tavoitteisiin sopivat kohteet ovat mahdollisia.
Opettajan yhteenveto palautteesta:
Aiemmista toteutuksista saatu palaute on kertonut tavattoman suuresta innostuneisuudesta kurssia ja sen aihepiirejä kohtaan. Monista opetusmenetelmistäkin on pidetty ja opintokäynnit on koettu antoisina. Sikäli aika lailla samaan tapaan kannattanee jatkaa. Kurssia kehitetään kyllä ajankohtaisuuden periaatteella jatkuvasti.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa ajatellaan siten, että hyväksytty suoritus edellyttää ns. kuvailevaa osaamista.

Go back to top of page