Competences of Special Education (3 cr)
Code: 7S-66-3001
General information
- Enrolment period
- 01.07.2013 - 06.09.2013
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2013 - 30.11.2013
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 65
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Tapio Salomäki
- Anssi-Pekka Udd
- Course
- 7S-66
Objectives (course unit)
- are able to define the principles and importance of special education on an individual, communal, and societal level
- can describe the needs, evaluation methods, and forms of support in special education
- can analyse the principles and phenomena of special education and the role of Bachelor of Social Services in the different stages of life cycle
Content (course unit)
- Values, ethics, and history of special education, normalization, segregation, integration, inclusion
- Learning disabilities, socio-emotional problems, neuropsychiatric disorders, coping strategies in everyday life
- Specialness and life span
Exam schedules
Ryhmätöiden esitykset ja niihin liittyvät ryhmäkeskustelut ke 6.11. klo 9-16 - läsnäolo pakollinen!
Opintojakson sisältöihin, ryhmätöihin ja niihin liittyviin keskusteluihin pohjautuvan esseen palauttaminen alustavasti viimeistään la 30.11.2013!! Sovitaan 1. lähikerralla tarkemmin ryhmän kanssa.
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu seuraaviin asioihin:
-aktiiviseen lähiopetukseen osallistumiseen (voi nostaa arvosanaa)
-viimeisenä lähiopetuspäivänä (ke 6.11. klo 9-16) esiteltäviin ryhmätöihin (hyv/täyd.)ja etenkin
-modulivalinnat sekoittavissa ryhmissä tehtävään reflektoivaan ja kirjallisuutta sisältävaan esseeseen (palautus alustavasti 30.11.2013 - sovitaan ensimmäisellä lähikerralla ryhmän kanssa tarkemmin)
Suoritusmerkinnän saaminen edellyttää myös palautteen antamista opintojaksosta SÄHKÖISEEN PALAUTEJÄRJESTELMÄÄN VIIMEISTÄÄN 30.11.2013!
Assessment scale
0-5
Teaching methods
-luennot
-yhteistoiminnallinen ja dialoginen lähiopetus
-draama
-tutustumiskäynnit
-ryhmätyöskentely
-seminaari
-esseemuotoinen tentti
Learning materials
Tarkemmat materiaalit löytyvät opintojakson TABULA-sivulta: 7S-66-3001 Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa, EI AVAINTA!
MATERIAALEINA MM.
"Vähän kunnioitusta" -elokuva.
SOS16VP mm.:
Numminen, H. & Sokka, L. 2009/2006. Lapsellani on oppimisvaikeus. Helsinki: Edita.
Pihlaja, P. & Kontu, E. 2006. (toim.) Arjen moninaisuutta. Erityisryhmät päiväkodissa. Stakes, Raportteja 14. SIVUT: 3-36.
Pihlaja, P. 2009. Erityisen tuen käytännöt varhaiskasvatuksessa - näkökulmana inkluusio. Kasvatus (2).
Waldèn, A. 2006. "Muurinsärkijät". Tutkimus neurologisesti sairaan tai vammaisen lapsen perheen selviytymisen tukemisesta. Väitöskirja. Kuopion yliopisto. Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan laitos. (Soveltuvin osin)
Veijola, A. 2004. Matkalla moniammatilliseen perhetyöhön - lasten kuntoutuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. (Soveltuvin osin)
Opintojaksojen muita sisältöjä käsittelevät diat.
Student workload
Opintojakso kokonaisuudessaan 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 11 x 4 h = 44 h = n. 1,5 op (osa voi olla itsenäistä näistäkin)
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynnit, ryhmätyöskentely, essee) 37 h = n. 1,5 op
Content scheduling
KATSO MODULIKOHTAISET SISÄLLÖT TARKEMMIN TABULA-SIVULTA TAI OPETTAJAN MUUN INFON KAUTTA
KAIKKI YHDESSÄ
1. ja 2. ke 4.9. KLO 9-16 JOHDATUS ERITYISKASVATUKSEN MAAILMAAN
- toteutussuunnitelma
- erityisyys ja omat käsitykset
ERILLISINÄ RYHMINÄ: SOS16VP/SOS16NA+IS
3. ti 10.9. klo 9-12
4. ke 18.9. klo 9-12
5. ke 25.9. klo 13-16
6. pe 4.10. 9-12
7. ke 9.10. klo 9-12 KAIKILLA KUITENKIN!
8. ke 23.10. klo 13-16
9. to 31.10. klo 9-12
KAIKKI YHDESSÄ
10. ja 11. ke 6.11. klo 9-16 RYHMÄTÖIDEN ESITYKSET
- erityiskasvatus elämänkulun näkökulmasta
- inklusiivinen pedagogiikka sosionomin työssä
- palaute keskustellen
- esseen tehtävänanto
POHTIVAN ESSEEN KIRJOITTAMINEN RYHMISSÄ - PALAUTUS 30.11.2013
Completion alternatives
Osa suorittanut 1 op kesäopintoina etukäteen - heidän ei tarvitse osallistua lähiopetuskerralle (4.9. 2 x 4 h, eikä niille kerroille liittyvien tehtävien tekemiseen!!!
Practical training and working life cooperation
Opintojaksolla tehdään tutustumiskäyntejä autenttisiin työelämäympäristöihin ja käytetään mahdollisesti työelämävierailijoita.
Further information
Opintojakso koskee päasiallisesti ryhmää sos16 ja ajoittuu periodeille 1. ja 2 (ke 4.9.-ke 16.11., esseen palautus 30.11.2013).
Opintojaksossa huomioidaan 2. vuoden modulivalintojen mukainen suuntautuminen varhaiskasvatukseen tai nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön jakamalla opetus näiden mukaisiin ryhmiin. Ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla rakennetaan yhteistä pohjaa ja näkemystä erityiskasvatukselle ja sen elämänlaajuiselle toteutumiselle yhdistämällä ryhmien erilaiset painotukset.
6.11.13 sekä varhaiskasvatus että nuoriso-aikuis -ja senioriryhmästä kummastakin 5 ryhmäesitystä n 10min (sosiodraama yms.) +keskustelu (10min) erityiskastukseen liittyvästä ilmiöstä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa nimetä joitakin erityiskasvatuksen lähtökohtia, keskeisiä periaatteita sekä yleisen merkityksen
- osaa nimetä erityisen tuen tarpeita sekä niihin liittyviä tukitoimia
- osaa kuvata erityiskasvatusta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä sosionomin työssä
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa selittää erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa analysoida ja arvioida erityiskasvatuksen lähtökohtien, keskeisten periaatteiden sekä merkityksen toteutumista ja haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa analysoida erityisen tuen tarpeita sekä soveltaa niiden mukaisesti erityiskasvatuksen tukitoimia ja periaatteita
- osaa analysoida erityiskasvatusta ja inklusiivista pedagogiikkaa sosiaalialalla sekä sosionomin erilaisissa rooleissa elämänkulun eri vaiheissa