Skip to main content

Competences of Special Education (3 cr)

Code: 7S-66-3001

General information


Enrolment period
01.07.2013 - 06.09.2013
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2013 - 30.11.2013
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Tapio Salomäki
Anssi-Pekka Udd
Course
7S-66

Objectives (course unit)

- are able to define the principles and importance of special education on an individual, communal, and societal level
- can describe the needs, evaluation methods, and forms of support in special education
- can analyse the principles and phenomena of special education and the role of Bachelor of Social Services in the different stages of life cycle

Content (course unit)

- Values, ethics, and history of special education, normalization, segregation, integration, inclusion
- Learning disabilities, socio-emotional problems, neuropsychiatric disorders, coping strategies in everyday life
- Specialness and life span

Exam schedules

Ryhmätöiden esitykset ja niihin liittyvät ryhmäkeskustelut ke 6.11. klo 9-16 - läsnäolo pakollinen!

Opintojakson sisältöihin, ryhmätöihin ja niihin liittyviin keskusteluihin pohjautuvan esseen palauttaminen alustavasti viimeistään la 30.11.2013!! Sovitaan 1. lähikerralla tarkemmin ryhmän kanssa.

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu seuraaviin asioihin:
-aktiiviseen lähiopetukseen osallistumiseen (voi nostaa arvosanaa)
-viimeisenä lähiopetuspäivänä (ke 6.11. klo 9-16) esiteltäviin ryhmätöihin (hyv/täyd.)ja etenkin
-modulivalinnat sekoittavissa ryhmissä tehtävään reflektoivaan ja kirjallisuutta sisältävaan esseeseen (palautus alustavasti 30.11.2013 - sovitaan ensimmäisellä lähikerralla ryhmän kanssa tarkemmin)

Suoritusmerkinnän saaminen edellyttää myös palautteen antamista opintojaksosta SÄHKÖISEEN PALAUTEJÄRJESTELMÄÄN VIIMEISTÄÄN 30.11.2013!

Assessment scale

0-5

Teaching methods

-luennot
-yhteistoiminnallinen ja dialoginen lähiopetus
-draama
-tutustumiskäynnit
-ryhmätyöskentely
-seminaari
-esseemuotoinen tentti

Learning materials

Tarkemmat materiaalit löytyvät opintojakson TABULA-sivulta: 7S-66-3001 Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa, EI AVAINTA!

MATERIAALEINA MM.

"Vähän kunnioitusta" -elokuva.

SOS16VP mm.:
Numminen, H. & Sokka, L. 2009/2006. Lapsellani on oppimisvaikeus. Helsinki: Edita.

Pihlaja, P. & Kontu, E. 2006. (toim.) Arjen moninaisuutta. Erityisryhmät päiväkodissa. Stakes, Raportteja 14. SIVUT: 3-36.

Pihlaja, P. 2009. Erityisen tuen käytännöt varhaiskasvatuksessa - näkökulmana inkluusio. Kasvatus (2).

Waldèn, A. 2006. "Muurinsärkijät". Tutkimus neurologisesti sairaan tai vammaisen lapsen perheen selviytymisen tukemisesta. Väitöskirja. Kuopion yliopisto. Sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan laitos. (Soveltuvin osin)

Veijola, A. 2004. Matkalla moniammatilliseen perhetyöhön - lasten kuntoutuksen kehittäminen toimintatutkimuksen avulla. (Soveltuvin osin)

Opintojaksojen muita sisältöjä käsittelevät diat.

Student workload

Opintojakso kokonaisuudessaan 3 op = 81 h
Lähiopetus n. 11 x 4 h = 44 h = n. 1,5 op (osa voi olla itsenäistä näistäkin)
Itsenäinen työskentely (materiaalien lukeminen, tutustumiskäynnit, ryhmätyöskentely, essee) 37 h = n. 1,5 op

Content scheduling

KATSO MODULIKOHTAISET SISÄLLÖT TARKEMMIN TABULA-SIVULTA TAI OPETTAJAN MUUN INFON KAUTTA

KAIKKI YHDESSÄ
1. ja 2. ke 4.9. KLO 9-16 JOHDATUS ERITYISKASVATUKSEN MAAILMAAN
- toteutussuunnitelma
- erityisyys ja omat käsitykset

ERILLISINÄ RYHMINÄ: SOS16VP/SOS16NA+IS
3. ti 10.9. klo 9-12
4. ke 18.9. klo 9-12
5. ke 25.9. klo 13-16
6. pe 4.10. 9-12
7. ke 9.10. klo 9-12 KAIKILLA KUITENKIN!
8. ke 23.10. klo 13-16
9. to 31.10. klo 9-12

KAIKKI YHDESSÄ
10. ja 11. ke 6.11. klo 9-16 RYHMÄTÖIDEN ESITYKSET
- erityiskasvatus elämänkulun näkökulmasta
- inklusiivinen pedagogiikka sosionomin työssä
- palaute keskustellen
- esseen tehtävänanto

POHTIVAN ESSEEN KIRJOITTAMINEN RYHMISSÄ - PALAUTUS 30.11.2013

Completion alternatives

Osa suorittanut 1 op kesäopintoina etukäteen - heidän ei tarvitse osallistua lähiopetuskerralle (4.9. 2 x 4 h, eikä niille kerroille liittyvien tehtävien tekemiseen!!!

Practical training and working life cooperation

Opintojaksolla tehdään tutustumiskäyntejä autenttisiin työelämäympäristöihin ja käytetään mahdollisesti työelämävierailijoita.

Further information

Opintojakso koskee päasiallisesti ryhmää sos16 ja ajoittuu periodeille 1. ja 2 (ke 4.9.-ke 16.11., esseen palautus 30.11.2013).

Opintojaksossa huomioidaan 2. vuoden modulivalintojen mukainen suuntautuminen varhaiskasvatukseen tai nuoriso- ja aikuissosiaalityöhön jakamalla opetus näiden mukaisiin ryhmiin. Ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla rakennetaan yhteistä pohjaa ja näkemystä erityiskasvatukselle ja sen elämänlaajuiselle toteutumiselle yhdistämällä ryhmien erilaiset painotukset.
6.11.13 sekä varhaiskasvatus että nuoriso-aikuis -ja senioriryhmästä kummastakin 5 ryhmäesitystä n 10min (sosiodraama yms.) +keskustelu (10min) erityiskastukseen liittyvästä ilmiöstä.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa nimetä joitakin erityiskasvatuksen lähtökohtia, keskeisiä periaatteita sekä yleisen merkityksen
- osaa nimetä erityisen tuen tarpeita sekä niihin liittyviä tukitoimia
- osaa kuvata erityiskasvatusta erilaisissa toimintaympäristöissä sekä sosionomin työssä

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa selittää erityiskasvatuksen arvolähtökohdat, eettiset periaatteet sekä merkityksen yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasolla
- osaa selittää erityisen tuen tarpeita, arviointitapoja, tukitoimia sekä ekokulttuurisen ja moniammatillisen erityiskasvatuksen periaatteita
- osaa jäsentää erityiskasvatuksen periaatteita, ilmiöitä, tukitoimia ja sosionomin roolia elämänkulun eri vaiheissa

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa analysoida ja arvioida erityiskasvatuksen lähtökohtien, keskeisten periaatteiden sekä merkityksen toteutumista ja haasteita yksilö-, yhteisö-, yhteiskunta- ja aikatasolla
- osaa analysoida erityisen tuen tarpeita sekä soveltaa niiden mukaisesti erityiskasvatuksen tukitoimia ja periaatteita
- osaa analysoida erityiskasvatusta ja inklusiivista pedagogiikkaa sosiaalialalla sekä sosionomin erilaisissa rooleissa elämänkulun eri vaiheissa

Go back to top of page