Skip to main content

Becoming a Bachelor of Social Services (4 cr)

Code: 7S-8-3001

General information


Enrolment period
02.07.2013 - 30.09.2013
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2013 - 19.05.2014
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 70
Teachers
Juha Santala
Anssi-Pekka Udd
Hanna-Kaisa Korpikoski
Course
7S-8

Objectives (course unit)

Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.

Content (course unit)

- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen

Exam schedules

Portfolion palautus vko 18 ja esittäminen vko 19. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löytyvät opintojakson tabulasivulta (7S-8-3001 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi). Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin arviointikriteerin 3-4 tason - ks. alempaa kriteerit. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2014.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi prosessipäiväkirjan sekä tabulatehtävien tekemistä ja prosessin kannalta hyvin tärkeää aktiivista osallistumista ja läsnäoloa ryhmäohjauskerroilla. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen opintojakson lopussa toukokuussa 2014 on edellytys opintojaksomerkinnälle.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

-pienryhmätyöskentely
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-aktivoivat kirjoitustehtävät
-prosessipäiväkirjatyöskentely
-itsenäinen verkko-opiskelu
-portfoliotyöskentely

Opintojaksolla tärkeässä roolissa on TABULASIVU: 7S-8-3001 Minä ja Sinä matkalla sosionomiksi, AVAIN: kasvunpaikka

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Learning materials

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Student workload

Lähiopetus 70 h = n. 2,5 op

Itsenäinen työskentely (prosessipäiväkirja, tabulatehtävät, portfoliotyöskentely) 38 h = n. 1,5 op

Content scheduling

...JA NÄIN MATKA ETENEE - TARKAT SISÄLLÖT TABULASSA:

vko 35 orientaatio 4 h
vko 36 - 37 pieryhmäohjaus 4 h
vko 38 leirikoulu 12 h
vko 38 - 49 pienryhmäohjaus 6 x 4 h
---
vko 2 - 15 pienryhmäohjaus 3 x 4 + 1 x 2 h (osa itsenäistä)
vko 19 portfolioesitykset 2 x 4 h
vko 20 palaute ja kevätjuhla 4 h

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:

Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Completion alternatives

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Practical training and working life cooperation

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Senioripalvelu -harjoitteluun ja kevään Osallisuuden edistämisen -harjoitteluun.

Further information

Opintojakso toteutetaan aikavälillä 29.8.2013-toukokuu 2013 koko vuoden oppimisen kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia sos17 ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B ja C, sekä niiden sisäisissä 11 opiskelijan pienryhmissä A1, A2, B1 jne.

RYHMIEN OHJAAJAT

RYHMÄ A (A1 ja A2)
Juha Santala

RYHMÄ B (B1 ja B2)
Anssi-Pekka Udd

RYHMÄ C (C1 ja C2)
Hanna Korpikoski

Opintojakson lopussa kerätään systemaattista palautetta Ammatillisen kasvun prosessista tavoitteiden, sisältöjen ja pedagogiikan osalta opintojakson kehittämiseen sekä tutkimuskäyttöön.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sekä sosionomin roolia sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa aktiivisuuttaan ja oppimistapaansa, oppii hyväksymään itsensä ja tiedostaa sisäisen motivaationsa
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä

Go back to top of page