Skip to main content

Finnish Language and Communication (4 cr)

Code: 5T00BD03-3002

General information


Enrolment period
02.07.2013 - 08.09.2013
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2013 - 16.12.2013
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Building Services Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Building Services Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Helena Lintunen
Course
5T00BD03

Objectives (course unit)

The student
- uses different ways of learning and knows how to use them when learning independently and in groups
- is able to determine the need for information, evaluate and apply information and knows how to search for information from various sources.
- knows how to communicate appropriately in the various working life situations
- takes into account the recipient’s situation and requirements in the field and knows how to communicate in a structured, understandable an effective way.
- develops his/her communication skills as part of professional development.
- is able to write documents, reports and accounts

Content (course unit)

The learning process and critical reading skills. Learning environments and sources of information. Evaluation and development of own learning.
Illustrations, use of voice, body language. Contents and structure of speeches. Feedback and evaluation. Speeches in various occasions and effective speaking. Basics of group work and negotiations. Writing technical documents, standards, basics of report writing, memos, job application, informing, business correspondence.

Exam schedules

Kielenhuollon testin ajankohta sovitaan opiskelijoiden kanssa opintojakson alussa.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen lähiopetukseen. Kielenhuollon testi, palautettavat tehtävät, puhe-esitykset, opponointi. Arvosana määräytyy suoritettujen tehtävien arviointien keskiarvona.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Luennot, harjoitukset, yksilö-, pari- ja ryhmätyöt

Learning materials

Lähiopetuksessa ja Tabulassa jaettava materiaali

Student workload

Yhtä opintopistettä kohti on noin 12 lähiopetustuntia ja noin 15 opiskelijan itsenäistä työtuntia.

Content scheduling

Kielenhuolto, asiatyylin perusteet, asiakirjastandardi. Työelämän tekstilajit (työnhaun asiakirjat,liikekirjeet, tiedote).
Raportoinnin perusteet. Vertailuraportin kirjoittaminen. Ryhmätyö- ja neuvottelutaitojen perusteet. Puheviestinnän perusteet, esiintymisjännitys, esityksen valmistelu ja pitäminen. Haastattelujen suullinen raportointi pareittain. Vertailuraportin esittäminen ja opponointi.

Completion alternatives

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Practical training and working life cooperation

Parityönä tehtävä haastattelu integroidaan ammattianeiden opintojaksoihin. Haastateltvat ovat talotekniikan insinöörejä Tampereen seudun yrityksissä.

Further information

Muistiinpanovälineet on oltava mukana kaikilla opetuskerroilla.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti.Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, ja kieli ja tyyli on hallittua.

Go back to top of page