Skip to main content

Users of wood (10 cr)

Code: 6M00BG45-3001

General information


Enrolment period
02.12.2013 - 04.01.2014
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2014 - 09.03.2014
Implementation has ended.
Credits
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Forestry
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Forestry, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Jukka Tohu
Manne Viljamaa
Reijo Manninen
Pasi Arvela
Perttu Arminen
Eveliina Asikainen
Arto Nikkilä
Person in charge
Jukka Tohu
Course
6M00BG45

Objectives (course unit)

The student:
-knows the most important industrial wood conversion processes and their main and side products
-knows the most essential physical properties of wood, which affect its use as raw material
-knows the suitability of timber assortments for different conversion processes, the degrees of efficiency and the requirements of final products on wood raw material
-understands how the criteria affect the measures and qualitative criteria of timber assortments and is able to take these into consideration in bucking the timber
-knows the most important methods of measuring timber an is able to measure timber at road side stock
-is able to search professional information from various sources and can compile a short professional report.

Content (course unit)

The most important industrial wood conversion processes (wood product industries, chemical forest industry, wood energy) and their products. The suitability of Finnish timber in diffefrent industrial processes. Wood physics (moisture content, thermal value, elasticity). The quality requirements of different processes.. The measure and quality criteria of timber. Bucking and assorting wood. Mesaurements used in the industry. Searching information. Report writing.

Exam schedules

Verkkotentti (paikasta ja osin ajasta riippumaton) mahdolisuus suorittaa viikoilla 8-9)
Fysiikan tentti 3.3.
Tentti 7.3.
Uusintatentti 1 on 24.3. ja uusintatentti 2 28.4.

Assessment methods and criteria

Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointiin vaikuttavat
- raportti (20 %)
- tentit (50 %)
- fysiikan teoria ja laboratoriotyöt 20%
- tutoriaalityöskentely 10 %.

Opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää vähintään 70 % osallistumisen pakollisiin osuuksiin, joita ovat harjoitukset, vierailut/retkeilyt ja vierailijaluennot. Laboratoriotyöt ovat pakollisia.

Tiedonhankinta arvioidaan arvosanalla S (suoritettu)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Pbl, johon sisältyy luentoja, harjoituksia, vierailuja, maastoharjoituksia, laboraatioita, raporttien laatimista sekä tentit

Learning materials

•Opetushallitus 2002. Puutuoteteollisuus osat 1 – 5
•Jääskeläinen, Sundqvist 2007. Puun rakenne ja kemia
•Kärkkäinen 2007. Puun rakenne ja ominaisuudet
•Inkinen, Tuohi 2003. Momentti 1 Insinöörifysiikka
•Sipi, Marketta 2009. Puutavaran mittaus

•Muu kurssilla osoitettu materiaali

Student workload

Kontaktiopetus ~ 145 h, josta
- fysiikan teoriaa ja fysiikan labrat ~30 h
- tiedonhankinta ~9 h
- paperilabrat ~6 h
- muut luennot ja harjoitukset ~85 h
Vierailut ~15 h
Itsenäinen opiskelu ~100 h

Content scheduling

Opintojakson tutoriaalisyklit ovat seuraavat:
1. Puutuoteteollisuus (vko 2-5)
2. Kemiallinen metsäteollisuus (vko 5-8)
3. Metsäsektorin merkitys kansantaloudessa (vko 8 ja 10)
Opintojaksoon on integroitu fysiikan ja tiedonhankinnan opetusta. Fysiikassa on puuraaka-aineeseen ja sen ominaisuuksiin liittyvää fysiikkaa, sekä teoriaa, että laboraatioita.
Tiedonhankinta on jaksotettu tutoriaalisykleihin. Samanaikaisesti on myös kirjoitusviestinnän opetusta, jossa harjoitustehtävinä käytetään mahdollisuuksien mukaan puunkäyttäjien harjoituksia.

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Tuotantolaitosvierailut
Puutuoteteollisuus: piensaha ja sahauslaskelmat, sahavierailu
Kemiallinen metsäteollisuus: vierailu sellu- ja/tai paperitehtaalla
Puun energiakäyttö: Vierailukohteiden energiankäyttö ja polttolaitokset -tutustuminen

International connections

Ei ole

Further information

Opintojakson opetus on integroitu yhteen kirjoitusviestinnän opetuksen kanssa - samat raportit molempiin opintojaksoihin.
Opintojaksolla on käytössä erilaisia pienryhmiä, joille on osittain omat opetuskerrat.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää metsäteollisuuden jalostusalat sekä niissä syntyvät päätuoteryhmät, ja tietää metsäsektorin roolin Suomen kansantaloudessa.
Hän tietää Suomessa käytettävät tärkeimmät puutavaralajit, niiden tärkeimmät mitta- ja laatuvaatimukset ja eri puutavaralajien käytön eri jalostusaloilla.
Hän osaa puutavaran mittauslainsäädännön tärkeimpien mittausmenetelmien osalta ja osaa mitata puuta tien varressa.
Hän osaa hakea ammattialansa tietoa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tietää tärkeimmät puun teolliset jalostusprosessit sekä niissä syntyvät tuotteet ja sivutuotteet.
Opiskelija tietää tärkeimpien puunjalostusprosessien vaatimukset puuraaka-aineille, ja ymmärtää miten vaatimukset näkyvät puutavaran- mitta ja laatuvaatimuksissa.
Hän tuntee puutavaran mittauslainsäädännön ja osaa soveltaa tietoa puutavaran mittaamiseen keskeisten mittausmenetelmien osalta.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialan tietoa laatiessaan raportteja.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa laskea puuraaka-aineen käytön hyötysuhteet tärkeipien jalostusprosessien osalta, tuotteiden ja sivutuotteiden osalta.
Opiskelija tuntee puuraaka-aineen olennaisimmat fysikaaliset ominaisuudet ja tunnistaa miten nämä vaikuttavat puun teolliseen käyttöön, ja ymmärtää miten eri tekijät vaikuttavat puutavaran mitta- ja laatuvaatimuksiin.
Opiskelija tietää eri puuraaka-aineen ominaisuuksien vaikutukset lopputuotteisiin tärkeimpien jalostusprosessien osalta.
Hän hallitsee puutavaran mittauslainsäädännön ja osaa soveltaa sitä eri mittausmenetelmien käyttöön.
Hän osaa hyödyntää hakemaansa ammattialansa tietoa laatiessaan raportteja huomioiden lähdekritiikin ja osaa tehdä lähdeviittaukset ja lähdeluettelon.

Go back to top of page