Mental health and substance abuse work (5 cr)
Code: 7S-19-2000
General information
- Enrolment period
- 16.09.2012 - 04.02.2013
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2013 - 10.03.2013
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Juha Santala
- Sosionomi Virtuaalihenkilö
- Pirkko Turunen
- Katri Pihlaja
- Person in charge
- Juha Santala
- Course
- 7S-19
Objectives (course unit)
Students
- have basic knowledge on substances, their abuse, and risks and harms connected with substance abuse
- comprehend basic concepts and principles of mental health work
- are aware of their own attitudes towards substance use and mental health disorders and are able to work openly and professionally with people suffering from these problems
- are familiar with the legislation and service system governing substance abuse and mental health work
- are able to recognise and encounter people with mental health or substance abuse problems and their families
- are able to counsel clients according to their needs
- know the significance of early intervention and are able to apply methods of early intervention in their work
Content (course unit)
- Addictions, basic knowledge on substances and substance abuse
- Principles and models of mental health work
- Reflection of own attitudes
- Skills to encounter clients and their families in a professional manner
Exam schedules
8.5.2012
Assessment methods and criteria
Opintojaksopalaute on pakollinen osasuoritus
Arviointi- ja suoritusperusteet:
1) Luento ja kirjallisuustentti:
Teos:
a) Saarelainen ym. Mielenterveys- ja päihdetyö
b) MIELENTERVEYS- JA
PÄIHDESUUNNITELMA. Mieli 2009 –työryhmän ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämiseksi vuoteen 2015
http://pre20090115.stm.fi/pr1233819605898/passthru.pdf
1op
2) Opintokäyntiraportit mielenterveys- ja päihdeyksiköistä. Ryhmätehtävä. Ohjeistus ja arviointiperusteet moodlessa
Kumpikin raportti 2 op
Assessment scale
0-5
Learning materials
MIELENTERVEYSTYÖN LÄHTEITÄ:
Tilbury: Mielenterveystyön opas
Koskisuu, Jari: Eri teitäperille: Mitä mielenterveyskuntoutus?
Beresford &Salo. 2008. Kokemuksen muodonmuutos.
Seikkula: Sosiaaliset verkostot
Reformin pirstaleet
Tahtoa ja tekemisen paloa (toim. Anne Kärkkäinen)
PÄIHDETYÖN LÄHTEITÄ
Neuvoa-antavat(http://neuvoa-antavat.stakes.fi/FI/index.htm)
Päihdelinkki (http://www.paihdelinkki.fi /)
Tiimi -lehti (http://www.a-klinikka.fi/tiimi/128 1)
Koski-Jännes (1998) Miten riippuvuus voitetaan
Saarnio (2004) Päihdeongelmista toipumisen punaista lankaa punomassa. Yhteiskuntapolitiikka 3/2004; http://www.stakes.fi/yp/pdf/2004/yp32004.pdf
Wiman: Alkoholismi elämänkaaren osana (1986) (saa monisteena lainaan Juhalta)
Kaukonen & Hakkarainen: Huumeidenkäyttäjä hyvinvointivaltiossa (2002)
Piisi (Toim.) Huumetyö sekä Ahtiala ym. 1998 "Se oli sitä koko elämä" : kokemuksia ja näkemyksiä huumeriippuvuudesta
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/valineet/laatusuosituksia/paihdepalvelut/index.htm
Ihan Oikea ihme: http://193.64.220.92/paja/ihme/kirja/tekijat.php
Student workload
Lähiä 72 tuntia
tentti 30 tuntia
Opintokäyntiraportit 2 x 15 tuntia = 30 tuntia
Content scheduling
Ryhmä 1
15.1 ap Perustietoa päihteistä/riippuvuus/Juha
23.-24.1 Aikuissosiaalityön päivät
29.1 ap Arvot ja etiikka päihdetyössä/kohtaaminen/Juha
5.2 ip A-killan palveluesitteet + palvelujärjestelmä
12.2 ap Ennaltaehkäisevä Melenterveystyö/ Varhainen puuttuminen ja puheeksiotto /Linda Hakanen
21.2 ap Pihlaja 1
8.4 ip Kaksi luokkaa 336 ja 337 Esitemessut + päihdepalvelujärjestelmä
10.4 ap 337 Opintokäynti Päihde
18.4 ap 337 Mt-palvelujärjestelmä
19.4 ip Opintokäynti (tai muuna ryhmälle soveltuvana aikana)
25.4 ip 337 Pihlaja
29.4 ap Pihlaja 4
30.4 Juhlasali Kokemusasiantuntijat
2.5 Mainiemessä käynti
3.5 ap 336 Mainiemi Reflektio + + ip 337 opintokäyntienpurku/ Pihlaja
8.5 ap 337 Luento + kirjallisuustenttitentti, Juha
14.5 ap 336 Päätös ja arviointi
Ryhmä 2
14.1 Aloitus ip Perustietoa päihteistä/riippuvuus/jUha
23.-24.1.2013 Aikuissosiaalityön päivät
31.1 ap Arvot ja etiikka päihdetyössä/kohtaminen
6.2 ap Palveluesitteet Muotialan päivätoimintaan Mielenterveys: kriisi, asumispalvelut, kuntoutus
12.2 ip Pihlaja 1
22.2 ap Ennaltaehkäisevä / Mielenterveystyö /Varhainen puuttuminen ja puheeksiotto /Linda Hakanen
8.4 ip Kaksi luokkaa 336 ja 337 Esitemessut,päihdepalvelujärjestelmä
16.4 ip Opintokäynti päihde (tai muuna ryhmälle soveltuvana aikana)
17.4 ap mt- palvelujärjestelmä Pihlaja
19.4 ip opintokäynti mielenterveys (tai muuna ryhmälle soveltuvana aikana)
22.4 ip Pihlaja
30.4 ap Kokemusasiantuntijat ip Pihlaja 4
2.5 ap Opintokäyntien purku/ Pihlaja
8.5 ap 301 Luento + kirjallisuustentti, Juha
15.5 ip + ap Mainiemi
16.5 ap Mainiemi reflektio + päätös + ARVIOINTI
Practical training and working life cooperation
A-Kilta
Mainiemen kuntoutumiskeskus
Muotialan asuin ja toimintakeskus ry
Further information
Lisätietoja opiskelijalle
Totsu vielä keskeneräinen
Ajankohta
15.1 - 16.5 2013
Esitiedot
Koskee ryhmää sos16
Opetus tehdään kahdessa ryhmässä 1 ja 2.
Ryhmä 1 = A + B1
Ryhmä 2 = B2 + C
Katri Pihlaja on mielenterveystyön opettaja
Oppimistavoitteet
Opiskelija hallitsee mielenterveystyön peruskäsitteet ja lähtökohdat
Opiskelija hallitsee perustiedot päihteistä, niiden käytöstä ja niiden käyttöön liittyvistä riskeistä ja haitoista
Opiskelija on tietoinen omista asenteistaan päihteiden käyttöön ja mielenterveysongelmiin sekä pystyy suhtautumaan avoimesti ja ammatillisesti niistä kärsiviin
Opiskelija tuntee päihteisiin ja mielenterveyteen liittyvää lainsäädäntöä ja palveluverkostoa
Opiskelija tietää ennalta ehkäisevän ja varhaisen tuen merkityksen ja osaa soveltaa työssään näihin liittyviä menetelmiä
Toteutustapa
Luennot, opintokäynnit, tentti ja oppimistehtävät
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta