Aikuisten fysioterapia, osa 2, harjoittelu 2 (8 cr)
Code: L214-8F-2001
General information
- Enrolment period
- 31.07.2011 - 28.02.2012
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.08.2011 - 23.12.2011
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Jarmo Perttunen
- Tarja Tittonen
- Liisa Sittig
- Laura Hilden
- Hannu Järvinen
- Pirjo Lehto
- Course
- L214-8F
Objectives (course unit)
The students
- draw up a physiotherapy plan together with the customer, patient or their relatives
- can choose suitable and up-to-date physiotherapeutic methods and apply them in defining the mobility of patients who have neck and back problems
- can implement and evaluate shoulder and neck patient's physiotherapy based on research in a careful and reliable manner
- work actively to develop goal-oriented and high-quality physiotherapy
- implements group guidance from the pysiotherapeutical viewpoint
Content (course unit)
Ohjattu harjoittelu perusterveydenhuollon fysiatrian ja fysioterapian poliklinikoilla Pirkanmaan alueella.
Prerequisites (course unit)
Ammattitaitoa edistävään harjoitteluun osallistuminen edellyttää, että:
- 1.opiskeluvuoden anatomian ja fysiologian kokeet ovat hyväksytysti suoritettu
- 2. opiskeluvuoden ääreishermoston anatomian koe on hyväksytysti suoritettu
- kaikki 1. ja 2. opiskeluvuoden käytännön kokeet tai tehtävät ovat hyväksytysti ssuoritettu
- lasten ja nuorten fysioterapian (L213-8C) ammattitaitoa edistävä harjoittelu kirjallisine tehtävineen on hyväksytysti suoritettu
- aikuisten fysioterapian osa 1 (L214-8C) ammattitaitoa edistävä harjoittelu tehtävineen on hyväksytysti suoritettu
Assessment methods and criteria
Opintojakso L214-8F-2001 arvioidaan asteikolla 0-5.
Asiakasraportti arvioidaan ja sitä käytetään osana opintojakson kokonaisarviointia.
Fysioterapian laadun tehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty.
Osallistuminen ammattitaitoa edistävään harjoitteluun on pakollista.
Harjoittelua koskevaan kokoukseen (21.9.2011) osallistuminen on pakollista.
Harjoittelun jälkeiseen reflekointiin (14.11.2011) osallistuminen on pakollista.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
demonstraatiot|opetuskeskustelu|päiväkirjatyöskentely (esim. oppimispäiväkirja, projektipäiväkirja)|harjoitustyöt
Learning materials
Arokoski J. (toim.) 2009, Fysiatria.Duodecim.
Ahonen ym. (toim.) 1998, Alaraajojen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. VK-kustannus Oy.
Butler, 1991, Mobilisation of the nervous system. Churchill Livingstone
Caillet, 1996, Soft Tissue Pain and Disability. F.A.Davis Company.
Ersson, 1992-1995, Grundliggande ortopedisk medicin I-IV. Orion Pharma AB
Fogelholm, Vuori (toim.) 2005. Terveysliikunta
Grieve,1984, Mobilisation of the Spine. Churchill Livingstone.
Hellsten K, Röberg M. Kirjaa ja kehitä. Opas laadun kehittämiseen fysioterapia-alalla. www.fysioterapia.net
Hertling, Kessler, 2006, Management of Common Musculoskeletal Disorders. Physical therapy. Principles and Methods.
Holma T. 2003. ITE 2 – opas uudistuneen itsearviointi- ja laadunhallintamenetelmän käyttöön. Suomen Kuntaliitto.
Hoppenfeld, 1976, Physical examination of the spine and extremities. Appleton-Centyry-Crofts.
Kaltenborn,2003, Manual Mobilisation of the Joints the Kaltenborn method of joint examination and treatment 2: the spine
Kaltenborn, 2008. Manual Mobilization of the Joints. Volume III Traction-Manipulation of the Extremities and Spine. Basic thrust techniques. Norli:Oslo, Norway.
Kapandji I.A. 1997. Kinesiologia III. Selkärangan, rintakehän ja lantion nivelten toiminta
Keskinen, Häkkinen, Kallinen 2004. Kuntotestauksen käsikirja. Tammer-Paino oy, Tampere.
Koistinen ym. (toim.) 1998, Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Kitchen, Bazin , 1996, Clayton´s electrotherapy. WB Saunders Company Ltd.
Kukkonen, Hanhinen, Ketola, Luopajärvi, Noronen, Helminen, (toim.) 2001, Työfysioterapia. Työterveyslaitos.
Kuntoutus – tie parempaan elämään. Kuntoutuksen kehittämisohjelma 2015. Kela 2008.
Leirisalo-Repo, Hämäläinen, Moilanen (toim.), 2002, Reumataudit, Duodecim.
Lindgren (toim.) 2005, TULES. Tuki- ja liikuntaelinsairaudet. Duodecim. Jyväskylä.
Liukkonen, Saarikoski (toim.) 2004, Jalat ja terveys. Duodecim.
Low, Reed, 1994, Electrotherapy Explained. Butterworth & Heinemann.
Magee, 2006 , Orthopedic physical assesment. Saunder
Ojanen, 1999, Liikunta on hyväksi, jos siltä tuntuu.
Outinen M, Lempinen K., Holma T. & Haverinen R. 1999. Seitsemän laatupolkua. Vaihtoehtoja laadunhallintaan sosiaali- ja terveydenhuollossa. Suomen Kuntaliitto. STAKES. Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Richardson, Hodges, Hides, 2005, Terapeuttinen harjoittelu ja keskivartalon hallinta. VK-kustannus Oy.
Rokkanen, Tervo, Avikainen, 2003, Ortopedia: käytännön ortopediaa 2. Kandidaattikustannus.
Sandström, Metsola, Hoogland, Lundberg, van der Eshc, ver Hoeven, 1991, Fysikaaliset syvälämpö- ja sähköhoidot – fysiologia ja käytännön toteutus. Gummerus.
Sandström Marita, 2010, Psyyke ja aivotoiminta: neurofysiologinen näkökulma.
Shacklock Michael 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. Elsevier Limited.
Sharman A. Shirley, 2002, Diagnosis and treatment of movement impairment syndroms.
Suomen Fysioterapeuttiliitto 2003. Laadun suunta fysioterapiassa.
Suomen Fysioterapeuttiliitto. Fysioterapeutin laatusitoumus.
Suomen Fysioterapeuttiliitto. Fysioterapeutin eettiset ohjeet.
Taam-Ukkonen Minna, Saano Susanna. Turvallisen lääkehoidon perusteet. WSOY 2010.
Taimela ym.,2002. Niska-ja yläraajavaivojen ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. VK-kustannus Oy.
Täydennyskoulutussuositus ja hyvien käytäntöjen kriteeristö. www. Fysioterapia.net
Vastamäki, Vilkki, Raatikainen, Viljakka, Jaroma, Göransson, Jokiranta (toim.) 2000, Käsikirurgia. Duodecim.
Duodecim-lehden teemanumerot
Fysioterapialehden artikkelit ja erityisesti teemanumerot:
Fysioterapialehti 1/2011: Selkä-teemanumero
Fysioterapialehti 2/2008: Niska-teemanumero
Fysioterapialehti 2/2009: Yläraaja-teemanumero
Fysioterapialehti 6/2009: Koululaisten työpisteet ja tule-terveys
Fysioterapialehti 4/2010: Kuntotestauksen hyvät käytännöt
Käypähoito suositukset www.duodecim.fi/kh:
Aikuisten alaselkäsairaudet
Käden ja kyynärvarren rasitussairaudet
Liikunta
Niskakipu
Student workload
Lähiopetus: 191 tuntia
Itsenäinen työskentely: 25 tuntia
Content scheduling
Asiakasraportti/kirjallinen tehtävä, palautus 4.11.11.
Fysioterapian laatutehtävä, palautus 4.11.11.
Practical training and working life cooperation
Jakso on nimenomaan ammattitaitoa edistävä harjoittelu työpaikoilla, fysioterapian poliklinikoilla perusterveydenhuollossa tai sairaalassa.
Further information
Lisätietoja opiskelijalle
Moodle on opintojakson päätiedotuskanava.
Ajankohta
21.9.11-14.11.11
Esitiedot
1. ja 2. opiskeluvuoden kaikki käytännön kokeet on hyväksytysti suoritettu.
L213-8C opintojakson ammattitaitoa edistävä harjoittelu tehtävineen on hyväksytysti suoritettu.
L214-8C opintojakson ammattitaitoa edistävä harjoittelu tehtävineen on hyväksytysti suoritettu.
1. ja 2. vuoden anatomian ja fysiologian kurssit on hyväksytysti suoritettu.
Oppimistavoitteet
Opiskelija - tekee yhdessä asiakkaan, potilaan tai omaisten kanssa fysioterapiasuunnitelman - osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ja ajantasaisia fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmiä niska- ja selkäpotilaiden liikkumis- ja toimintakyvyn määrittämiseksi - osaa toteuttaa ja arvioida niska-selkäpotilaan fysioterapiaa tutkittuun tietoon perustuen huolellisesti ja luotettavasti - toimii työryhmissä muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa - toimii aktiivisesti tulostavoitteisen ja laadukkaan fysioterapiatoiminnan kehittämiseksi - toteuttaa ryhmän ohjausta fysioterapian näkökulmasta
Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia ja ajantasaisia fysioterapeuttisen tutkimisen menetelmiä niska- ja selkäpotilaiden liikkumis- ja toimintakyvyn määrittämiseksi.
Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida niska-selkäpotilaan fysioterapiaa tutkittuun tietoon perustuen huolellisesti ja luotettavasti
Opiskelija toimii työryhmissä muiden terveydenhuollon ammattilaisten kanssa
Opiskelija toimii aktiivisesti tulostavoitteisen ja laadukkaan fysioterapiatoiminnan kehittämiseksi
Opiskelija toteuttaa ryhmän ohjausta fysioterapian näkökulmasta
Toteutustapa
Nuorisoasteen koulutus (päivä)
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Opintojaksopalautejärjestelmän kautta
Palautekeskustelun avulla