Fysioterapian erityisalueita, osa 1, teoria (3 cr)
Code: L216-8A-2000
General information
- Enrolment period
- 01.08.2010 - 23.04.2011
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.03.2011 - 03.06.2011
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Marja Tuorila-Rinne
- Pirjo Riitta Leppänen
- Tarja Tittonen
- Jarmo Perttunen
- Marja Halme
- Raija Jaakkola
- Hannu Järvinen
- Pirkko Kivinen
- Fysioterapia Virtuaalihenkilö
- Person in charge
- Tarja Tittonen
- Course
- L216-8A
Objectives (course unit)
The students can
- implement physiotherapy based on scientific research, strong experience, and approved practices
- can express themselves both orally and in written in different and also demanding professional situations
- develop their creativity and innovativeness by producing ideas and considering and evaluating their introduction and learning to foresee future changes
- appreciate increase in self-knowledge and realize the meaning of their own personality in physiotherapy
- can apply current information and communication technology at work
Content (course unit)
Course contents
- changes of working life and their effects on the working life and employees
- functions of occupational safety, occupational health care, and occupational physiotherapy, statutory nature of occupational health care and good occupational health care practice
- musculoskeletal work load analysis
- ergonomic analysis
- functional capacity and resource analysis of individuals and groups: stress, depression, anxiety, exhaustion, depression, pain and other factors decreasing the functional capacity and resources
- relationship between work and rest, activeness and sleep, physical exercise, relaxation
- promotion of resources and functional capacity by means of physiotherapy
- activities supporting working capacity
- nature, arts, aesthetics as resources
- therapeutics, awareness skills, being aware of thoughts, feelings and body, feelings in body, self-knowledge
- physiotherapy in drug problems and personality disorders
Assessment methods and criteria
läsnäolo harjoitustunneilla ja tutoristunnoissa (100 % -osallistuminen)
tutortyöskentelyn numeerinen arviointi
aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn (hyväksytty/hylätty)
ergonominen selvitys (numero 0-5)
numeerinen arviointi harjoittelun kirjallisesta raportista (0-5)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus|esitelmät|harjoitukset|raportti/työselostus|seminaari|ongelmalähtöinen opiskelu|opetuskeskustelu
Learning materials
Antti-Poika M., Martimo K-P., Husman K. (toim.) 2006. Työterveyshuolto. Duodecim.
Kukkonen, R. & al. toim. 2001. Työfysioterapia: Yhteistyötä työn ja toimintakyvyn hyväksi. Helsinki
Antti-Poika M. (toim.) 1993. Työperäiset sairaudet. Työterveyslaitos. Helsinki
Työterveyshuoltolaki. Opas työterveyshuoltolain soveltajille. STM oppaita 2004:12. Helsinki.
Hyvä työterveyshuolto- käytäntö. Työterveyslaitos.2007.
Ketola R., Viikari-Juntura E., Malmivaara A. & Karppinen J. 2003. Rasitusvammaopas. Työterveyslaitos. STM.
Ketola R., Viikari-Juntura E., Malmivaara A. & Karppinen J. 2003. Rasitusvammaopas.
Lindstöm K., Elo A-L., Hopsu L. ym. Työkuormituksen arviointimenetelmä TIKKA. 2005. Työterveyslaitos. STM.
Työturvallisuuslaki. Soveltamisopas. 2002. Helsinki: Työterveyslaitos
Työsuojelun perusteet. Työterveyslaitos. 2003.
Pääkkönen R., Rantanen S. & Uitti J. Työn terveysvaarojen tunnistaminen. 2005. Työterveyslaitos. Terveystarkastukset työterveyshuollossa. 2005. Työterveyslaitos.
Työterveyslaitos.
Lindström K., Elo A-L., Kandolin I. 2003. Työkuormitus ja sen arviointimenetelmät. Työterveyslaitos.
Työfysioterapeuttilehdet
www.ttl.fi
www.tsr.fi
www.tyky.fi
www.ika.fi
Baker, E 2005: Työvälineenä oma persoona. Edita. Helsinki
Havio ym. 2008: Päihdehoitotyö. Helsinki Tammi
Kabat-Zinn Jon 2007: Täyttä elämää, kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa. Basam Books Oy
Kiviniemi ym. 2007: Minä mielenterveystyön tekijänä. Edita Prima Oy Helsinki
Nilsonne, Åsa 2007: Kuka ohjaa elämääsi? Tietoisuustaidot arjen apuna. Gummerus, Jyväskylä
Lappalainen-Lehto, R 2008: Haasteena päihteet. WSOY
Lönnqvist J ym 2006: Psykiatria. Duodecim. Karisto Oy. Hämeenlinna
Lähteenmäki ym. (toim.) 2005: Psykofyysinen fysioterapia. Kohti oman kehon kuulemista, omassa ruumiissa asumista. Pirkanmaan ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Opinnäytetyöt. Nro 2
Lähteenmäki ym. (toim.) 2007: Psykofyysinen fysioterapia 2. Kehon tuntemisesta kehon
Noppari ym. 2007: Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Tammi Helsinki
Partinen – Huovinen 2007: Terve uni. WSOY Vantaa
Rothshild B. 200o: The body remembers. The psychophysiology of trauma and trauma treatment. W.W. Norton & Company USA
Roxendal – Winberg 2002: Levande människa, basal kroppkännedom för rörelse och vila. Natur och kultur Falköping
Öystilä, S. Ongelmakohdat ryhmän ohjaamisessa. Kirjassa Poikela, E (toim.) Ongelmaperustainen pedagogiikka, teoriaa ja käytäntöä. Tampere University Press
Student workload
Lähiopetusta 65 tuntia
Itseopiskelua 16 tuntia
Practical training and working life cooperation
Työfysioterapeutti Susanna Kiiltomäki /Tays
Psykofyysinen fysioterapia Tuija Luhtala
Further information
Ajankohta
14.3.2011-15.4.2011 I lähiopetus teoriajakso
23.5.2011-3.6.2011 II lähiopetus teoriajakso
Oppimistavoitteet
osaa valita ja toteuttaa tutkittuun tietoon, vankkaan kokemukseen ja hyviksi havaittuihin käytäntöihin pohjautuvaa fysioterapiaa
osaa ilmaista itseään sekä suullisesti että kirjallisesti erilaisissa vaativissakin ammatillisissa konteksteissa
kehittää palveluideoita luovasti, innovatiivisesti ja asiakaslähtöisesti, arvioi niiden käyttökelpoisuutta ja ennakoi tulevaisuuden muutoksia
arvostaa itsetuntemuksensa lisäämistä ja tiedostaa oman persoonan merkityksen fysioterapian toteutuksessa
arvio työssä olevan asiakkaan terveyttä ja toimintakykyä osana asiakkaan työkykyä
osaa soveltaa ajankohtaista tieto- ja viestintätekniikkaa ammattikäyttöön
Toteutustapa
Nuorisoaste