Skip to main content

Practical Systems Thinking (5cr)

Course unit code: C-10122-AUT--100

General information


Credits
5 cr
Institution
University of Tampere

Objectives

Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää, mitä systeemiajattelu on ja miten systeemiajattelua voidaan hyödyntää käytännön elämän kompleksisten ongelmien dynamiikan mallintamiseen. Opiskelija ymmärtää, että tämän päivän ja tulevaisuuden tekniset -, taloudelliset ja sosiaaliset järjestelmät muuttuvat nopeasti ja että ne muuttuvat yhä kompleksisemmiksi. Opintojakson tavoitteena on, että systeemiajattelusta muodostuisi opiskelijalle hyvä työväline kompleksisten järjestelmien rakenteen ja dynamiikan ymmärtämiseen sekä päätöksenteon tukeen. Lisäksi tavoitteena on, että opiskelija kykenee hahmottamaan, esimerkiksi tietokonesimulaatioilla, eri päätösvaihtoehtojen seurauksia ja tekemään potentiaalisesti parhaan päätöksen siten, että tutkimuksen kohteena olevan systeemin käyttäytyminen kehittyisi haluttuun suuntaan.Opintojakson aikana opiskelija ymmärtää käytännössä usein esiintyvien dynaamisten ilmiöiden perusmallit ja niitä vastaavat takaisinkytkentärakenteet. Tällaisia ovat muun muassa eksponentiaalinen kasvu, S-muotoinen kasvu, kasvu ja romahtaminen sekä värähtely ja jaksollisuus. Opiskelija hahmottaa perusmallien takaisinkytkentärakenteiden vuorovaikutussuhteita ja ymmärtää niiden perusteella mallien tuottamia ennusteita. Opintojaksolla hyödynnetään ryhmissä oppimista ohjatun tapausopetuksen avulla. Toimintamallin on tarkoitus edistää opiskelijoiden yhteistoiminnallista tiedonrakentelu-, päättely- ja ongelmanratkaisutaitoja. Ryhmien oppimistilanteet pyritään rakentamaan siten, että ne harjaannuttavat opiskelijoita sietämään epävarmuutta ja toimimaan ennakoimattomissa tilanteissa. Henkilökohtaisilla viikoittaisilla luentotenteillä pyritään parantamaan opiskelijoiden ajanhallintataitoja ja kykyä jakaa opiskelukuormaa tasaisesti läpi koko opintojakson. Opiskelijat vertaisarvioivat toisiaan oman ryhmän sisällä, minkä lisäksi opiskelijaryhmät vertaisarvioivat toisia ryhmiä ja antavat toisilleen palautetta. Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden arviointi- ja palautteenantotaitoa sekä tarjota mahdollisuus oppia muilta ryhmiltä. Kirjallista ilmaisutaitoa kehitetään ryhmäkohtaisilla raporteilla, joista opiskelijat saavat opettajapalauteen. Opiskelijaryhmien lopputuotteet esitellään posteriseminaarissa, joka alustetaan opiskelijaryhmien suunnittelemilla hissipuheilla.

Content

Core contentAvoimen ongelman luova jäsentäminen hyvin määritellyksi systeemitehtäväksi ryhmäkeskustelun kautta.Systeemiajattelun peruskäsitteet käytännön ongelmanratkonnassa: tila, vuorovaikutus, ohjaus, takaisinkytkentä, alisysteemi, havaitseminen, epävarmuus.Syy-seuraussuhdekaavio (SSK), positiivinen vahvistava silmukka, negatiivinen tasapainottava silmukka, ulkoiset driverit.Varasto-virtauskaavio (VVK), lähde, nielu, virtaus, venttiili, varasto.Esimerkkejä systeemiajattelun soveltamisesta teollisuudessa.Ryhmätyöskentelyn taidot. Ryhmän luominen, roolit ryhmässä.

Go back to top of page