Degree Programme in Business Administration, Part-time Studies (Virrat): Part-time Studies of Business Administration in Tampere region: HR and Project Skills
Code: 16ALITAV
- Degree title
- Bachelor of Business Administration
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 3.5 years (210 cr)
- Start semester
- Autumn 2016
Description
Liiketalouden ohjelma
Tradenomi (AMK)
OSAAMINEN
Ohjelmasta valmistuneella on monipuolinen ja laaja-alainen perusosaaminen liiketalouden alueella. Hän toimii innovatiivisesti ja osaa arvioida sekä kehittää osaamistaan. Työyhteisössä hän edistää työhyvinvointia ja toimii rakentavasti. Ohjelmasta valmistununeella on markkinoinnin, palveluyrittäjyyden tai yritystoiminnan kasvattamisen erityisosaamista ja hän kykenee toimimaan myös monikulttuurisessa työyhteisössä toimialansa kehittäjänä.
ARVOPERUSTA
Ohjelman arvoperusta on vuorovaikutustaidoissa ja oman sekä ryhmän oppimisen vastuullisessa kehittämisessä. Siinä konkretisoituvat TAMKin arvot: yhteisöllisyys, yksilön ja erilaisuuden kunnioittaminen, kestävä kehitys, osaaminen ja yrittäminen.
VUOSITAVOITTEET
Ensimmäisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa yrityksen liiketoiminnan osa-alueiden perusasiat. Hän hallitsee alan tärkeimpien menetelmien käytön sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa tehokkaasti.
Toisen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa kehittää kannattavaa liiketoimintaa. Hän tuntee liiketoimintaa säätelevän lainsäädännön perusteet ja osaa viestiä opiskelemillaan kielillä kirjallisesti ja suullisesti. Hän osaa hyödyntää tuloksellisesti erilaisia markkinointitoimenpiteitä tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Kolmannen ja neljännen opintovuoden jälkeen opiskelija osaa valintansa mukaan edistää yrityksen kansainvälistymistä ja kasvua tai toteuttaa tehokasta henkilöstö- ja projektijohtamista. Hänellä on valmiudet toimia asiantuntijana liiketalouden eri tehtävissä.
SIJOITTUMINEN TYÖELÄMÄÄN
Ohjelmasta valmistuvat tradenomit sijoittuvat erilaisiin liike-elämän tehtäviin yksityiselle tai julkiselle sektorille tai he voivat ryhtyä itse yrittäjiksi. Tradenomit toimivat yleensä ns. asiantuntijatehtävissä. Tästä ohjelmasta valmistuvilla on taito kehittää ja kasvattaa liiketoimintaa erityisesti tuote- ja palveluosaamisen, innovointitaidon, myynnin johtamisen ja kansainvälistymisen mahdollisuuksien kautta.
RAKENNE
Ohjelmassa on perus- ja ammattiopinnot, vapaasti valittavat opinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö.
KESKEISET AIHEET
Modulien eli opintokokonaisuuksien nimet kuvaavat ohjelman keskeisiä aiheita. Ne ovat
Liiketoimintaosaamisen perusteet;
Tuote- ja palveluosaamisen kehittäminen;
Talous menestyvän liiketoiminnan tukena;
21th Century Marketing;
Myynnin johtaminen;
Kansainväliset mahdollisuudet;
Esimiestyö työtyhteisön tuottavuuden edistäjänä (vaihtoehtoinen);
Projektijohtaminen (vaihtoehtoinen)
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Opetus toteutetaan monimuoto-opetuksena, joka koostuu lähi- ja etäopetuksesta.
Lähitapaamiset ovat ainakin kerran kuussa kahden peräkkäisen arkipäivän ajan, sisältäen vapaaehtoisesti myös opiskelijoiden järjestämän iltaohjelman ja yöpymisen. Lähitapaamisten lukujärjestys muodostuu seuraavista osista:
- oppimistehtävän purkuistunto, jossa tehtävänä ollut aihe käsitellään tiimissä opettajan ohjauksessa ja annetaan palaute
- harjoitustyöpaja, jossa tehdään konkreettisia harjoituksia, esim. budjetointia taulukkolaskentaohjelmalla
- rikastuspaja, johon opiskelija tai opiskelijapari valmistelee alustuksen opettajan kanssa sovitusta aiheesta; alustus voi olla muodoltaan esitys, video, yrityskäynti, vierailija tms., ja jatkua keskusteluna, harjoituksina, tiimitöinä, yritysvierailuna tai muin aihetta syventävin keinoin
- kielipaja, jolloin opitaan joko ruotsin- tai englanninkielistä viestintää opettajan ohjauksessa
- oppimistehtävän avausistunto, jolloin opiskelijat muodostavat opettajan esittelemästä lähtökohdasta itselleen uuden oppimistehtävän ja sille tavoitteet
- rikastuspaja, johon opettaja valmistelee sisällöt ja niitä tukevat työtavat aiheen ja oppimisprosessien etenemisen mukaisesti.
Etäopiskelun aikana opiskelija oppii seuraavin tavoin:
- itsenäinen tiedonhankinta oppimistehtävän aiheesta ja sitä tukeva verkkokeskustelu
- oppimistehtävään liittyvien harjoitusten tekeminen
- modulin aihetta tukevan kirjallisuuden lukeminen, esseen kirjoittaminen
- moduliin liittyvän projektin tai kehittämistehtävän toteuttaminen (voi tapahtua esim. työpaikalla sen tarpeisiin) ja raportointi
- oppimissolutyöskentely
- rikastuspajan valmistelu tai muut modulin teemaan liittyvät tehtävät.
AVOIMEN AMKIN OPISKELIJAT
voivat osallistua mihin tahansa opintojaksoon, jos ryhmässä on tilaa ja edeltävät opinnot antavat siihen mahdollisuuden.
HYVÄKSILUKEMINEN
Soveltuvia aikaisemmin suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Hyväksilukumahdollisuudet selvitetään opettajantuutorin kanssa käytävissä ohjauskeskusteluissa opintojen alussa ja niiden kuluessa. Hyväksilukuanomukset tehdään TAMKin intrasta löytyvään järjestelmään.
Jos opiskelijalle on muun aikaisemman koulutuksen tai työkokemuksen kautta kertynyt opetussuunnitelman sisältöjä vastaavaa osaamista, hän voi osoittaa osaamisensa erilaisilla näytöillä ja saada siten aikaisemmin hankitun osaamisensa sisällytettyä tähän tutkintoon. Tämä ns. AHOT-prosessi käydään läpi ohjauskeskusteluissa opintojen alussa ja niiden edetessä. Osaamisen osoittamisen näyttötavoista sovitaan kyseisistä opintojaksoista vastaavien opettajien kanssa TAMKin AHOT-periaatteiden mukaisesti.
KANSAINVÄLINEN OPISKELIJAVAIHTO
Opiskelijoita kannustetaan lähtemään kv-opiskelijavaihtoon. Opiskelijavaihto sopii 2. - 4. vuoden aikana toteutettavaksi. Vaihdossa suoritetut opintopisteet hyväksiluetaan tutkintoon alkuperäisillä nimillä ja laajuuksilla. Niillä korvataan opinnot, jotka vaihdon aikana olisivat olleet työjärjestyksessä, ellei toisin sovita.
HARJOITTELU
Aikuisopiskelija suorittaa yleensä harjoittelun omassa työssään, jos työ on koulutusohjelman alalta ja se on tradenomityön tasoista.
RUOTSIN KIELI
Korkeakoulututkintoon kuuluva 2. kotimaisen kielen suullinen ja kirjallinen taito on osoitettava opintojen aikana. Opetussuunnitelmassa tämä sisältyy ruotsin kielen opintojaksoihin.
Curriculum development and working life cooperation
Opetussuunnitelman ja koulutuksen jatkuvan kehittämisen tueksi on perustettu ohjausryhmä. Ohjausryhmä käy läpi opiskelijapalautteet, kuulee opiskelijoita, aiemmin valmistuneita alumneja ja alan neuvottelukunnan jäseniä.
Opetussuunnitelma on laadittu yhteistyössä TAMKin liiketalouden ja maakuntakorkeakoulun neuvottelukuntien kanssa. Neuvottelukunnat painottivat tärkeinä osaamisalueina palveluliiketoimintaa, verkko-optimointia ja myyntityötä. TAMKin visio- ja kehittämisseminaarien anteina OPSiin on päädytty sisällyttämään innovaatio-osaamista, palvelumuotoilua, vastuullista liiketoimintaa, digitaalisuuden hyödyntämistä, verkostoja osana kansainvälistymistä - vankkaa liiketalouden perusosaamista unohtamatta.
Työelämäyhteistyö on läsnä oppimisprojektien ja yritysvierailujen kautta kaikissa moduleissa.
Further information
Ohjelman viimeiset modulit ovat vaihtoehtoisia niin, että opiskelija voi suorittaa oman ohjelman mukana myyntityön ja kansainvälistymisen modulit tai erityisjärjestelyin ottaa molempien tai toisen tilalle projektijohtamista Tampereen liiketaloudesta tai esimiestyötä Tampereen palveluliiketoiminnasta.
Toisten ohjelmien opiskelijat, mukaan lukien avoimen amkin opiskelijat, voivat opiskella moduleissa ja eräissä tapauksissa erillisillä opintojaksoilla, jos ryhmään mahtuu ja jos opiskelija pystyy sitoutumaan sisällöiltään integroidun modulin suorittamiseen kokonaisuutena.
OPS koostuu moduleista, joilla on selkeä teema, jotta ne voi irrottaa erillään toteutettaviksi kokonaisuuksiksi esim. myytäviin koulutuksiin eri paikkakunnille, ja jotta niitä voi tulla avoimen amkin tai muuta kautta opiskelemaan yhden tai useamman, mikäli ryhmään mahtuu.
Description
Part-time Studies of Business Administration give the students firm basic knowledge in the field of business. The students learn especially about product and service developent, innovations, HR- and project management skills.
This curriculum includes following specialisations:
Select timing, structure or classification view
Show study timings by academic year, semester or period
Code | Name | Credits (cr) | 2016-2017 | 2017-2018 | 2018-2019 | 2019-2020 | Autumn 2016 | Spring 2017 | Autumn 2017 | Spring 2018 | Autumn 2018 | Spring 2019 | Autumn 2019 | 1. / 2016 | 2. / 2016 | 3. / 2017 | 4. / 2017 | 1. / 2017 | 2. / 2017 | 3. / 2018 | 4. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
16ALITAV-1000 |
Basics of Business Sections
(Choose all ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CD47 | Orientation for Business | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD48 | Communication and It-Skills of a Specialist | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD50 | The Basics of Business | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
16ALITAV-1001 |
Product and Service Developement
(Choose all ) |
22 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CD51 | Start-up of Business | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD54 | Planning Services and Service | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD52 | Innovation Skills for Business | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE10 | Communications in Businesses | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
16ALITAV-1002 |
Economy Supporting Thriving Business
(Choose all ) |
27 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CE04 | Interpreting and Producing Finance Information | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE05 | Responsible Business | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE06 | Practical Logistics as the Prosperity Factor of a Company | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE09 | Professional Swedish for Business Purposes, Written Skills | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE15 | Professional Swedish for Business Purposes, Spoken Skills | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
16ALITAV-1003 |
21st Century Marketing
(Choose all ) |
26 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CE11 | Customer-Oriented Marketing Planning | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
3H00CE12 | Digital Systems in Marketing | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE13 | Research as a Tool | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE14 | Go to Market | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CE32 | Professional English for BBA studies | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
16ALITAV-1006 |
Human Resources Management
(Choose ects: 0 ) |
0 | |||||||||||||||||||||||||
8T00BB21 | Superior’s Toolbox | 10 | |||||||||||||||||||||||||
8T00BB23 | Me as Superior | 10 | |||||||||||||||||||||||||
8T00CA77 | Project Studies | 15 | |||||||||||||||||||||||||
16ALITAV-1008 |
Free Elective Studies
(Choose ects: 0 ) |
0 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CE16 | Free-Elective Studies | 9 | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 4.5 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||
VRUOTVAL-7 | Preparatory Studies, Swedish | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
VENGVAL-8 | Preparation Studies, English | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
16ALITAV-1009 |
Practical Placement
(Choose all ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CD42 | Practical Training 1 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | ||||||||||||||||||
3H00CD43 | Practical Training 2 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||||||
16ALITAV-1010 |
Bachelor's Thesis
(Choose all ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
3H00CD44 | Basics of Bachelor's Thesis Work | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
3H00CD45 | Basics of Research | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
3H00CD46 | Independent Reseach Work for Bachelor's Thesis | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
3H00CN62 | Raport of Thesis Work | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
Total | 210 | 60 | 60.5 | 4.5 | 30 | 27.5 | 32.5 | 30 | 30.5 | 4.5 | 0 | 30 | 13.8 | 13.8 | 16.3 | 16.3 | 15 | 15 | 15.3 | 15.3 | 2.3 | 2.3 | 0 | 0 | 15 | 15 |
TAMK Generic Competences
TAMK’s generic competences mean such competences that every graduating student of TAMK should have. These competences are mainly learnt inside courses with the support of diverse teaching methods, but the fields of study may also offer specific courses on some of the themes.
Ethical Competence
- is able to take responsibility for one’s own actions and their consequences |
The Basics of Business |
Responsible Business |
Management of Sales, Sales Team and Customer Relationships |
Challenges of Global Economy |
Internationalisation of Business Cultures |
Basics of Bachelor's Thesis Work |
Innovation Competence
- is capable of creative problem solving and development of working methods |
Innovation Skills for Business |
IInternationalisation Competence
- possesses language skills necessary for one’s work and for professional development in the field |
Professional Swedish for Business Purposes, Written Skills |
Professional Swedish for Business Purposes, Spoken Skills |
Professional English for BBA studies |
Sales Presentations and Negotiations |
Challenges of Global Economy |
Internationalisation of Business Cultures |
Methods of International Business |
Possibilities of International Business |
Networking Skills in International Business |
English for International Business |
Learning Competence
- is able to evaluate and develop one’s competence and learning style |
Orientation for Business |
Working Community Competence
is able to operate as a member of a work community and promote its wellbeing |
Orientation for Business |
Communication and It-Skills of a Specialist |
Communications in Businesses |
Practical Training 1 |
Practical Training 2 |
Unclassified |
Start-up of Business |
Planning Services and Service |
Interpreting and Producing Finance Information |
Practical Logistics as the Prosperity Factor of a Company |
Customer-Oriented Marketing Planning |
Digital Systems in Marketing |
Research as a Tool |
Go to Market |
Succesfull Sales Work and Customer Care |
Building B2B Relationships and Solutions Selling |
Superior’s Toolbox |
Me as Superior |
Project Studies |
Leadership in Future |
Leadership Forum |
Free-Elective Studies |
Preparatory Studies, Swedish |
Preparation Studies, English |
Basics of Research |
Independent Reseach Work for Bachelor's Thesis |
Raport of Thesis Work |
Degree Certificate - Bachelors's degree (EQF6)
Structuring for Degree Certificate for Bachelor's Degree, according to AMK legislation. (Basic model).
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.