Degree Programme in Music: Music Theatre
Code: 18MU
- Degree title
- Bachelor of Culture and Arts
- Credits
- 240 ects
- Duration
- 4 years (240 cr)
- Start semester
- Autumn 2018
Description
Musiikin koulutus johtaa kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoon tutkintonimikkeenä Musiikkipedagogi (AMK) tai Muusikko (AMK), joilla molemmilla on erilliset opetussuunnitelmat. Tutkinnon laajuus on 240 op ja opiskelun kesto 4 vuotta.
MUUSIKKO (AMK) -TUTKINTOON JOHTAVAN KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Muusikko (AMK) -tutkintoon johtava koulutus keskittyy musiikkiteatterin osaajien kouluttamiseen.
Koulutuksen tuottaman taiteellisen osaamisen ytimessä ovat musiikkiteatterin tyylilajien monipuolinen hallinta huomioiden alan osaamisvaatimukset laulamisessa, näyttelijäntyössä ja tanssissa (Triple Threat Performer). Musiikillinen osaaminen sisältää lisäksi yhteismusisointia sekä musiikin teoriaa ja historiaa.
Muusikon fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi, oppimisen taidot, viestintätaidot, musiikin tietotekniikka, taiteilijayrittäjyys, työyhteisö-, innovaatio-, kansainvälisyys- ja eettinen osaaminen kuuluvat koulutuksen tuottamaan osaamiseen.
Opiskelijan osaamisen kehittymistä voidaan kuvata seuraavilla vuositeemoilla:
1. opiskeluvuosi: Perusosaaminen ja orientoituminen ammatillisiin opintoihin
2. opiskeluvuosi: Ammatillisen osaamisperustan rakentuminen
3. opiskeluvuosi: Osaamisen profiloituminen ja syventyminen
4. opiskeluvuosi: Ammatillisen identiteetin (professioidentiteetin) vahvistuminen sekä tutkivan ja kehittävän työotteen hahmottuminen
KESKEISET OPISKELTAVAT AIHEET JA VALMISTUVIEN SIJOITTUMINEN TYÖELÄMÄÄN
Musiikkiteatteriin suuntautuneiden muusikoiden työkenttänä ovat teatterit, musiikkiteatteriproduktiot, orkesterit, kuorot, yhtyeet, solistitehtävät sekä erilaiset oman alansa asiantuntija- ja kehittämistehtävät.
Ammattitaitovaatimukset painottuvat laulamiseen, näyttelemiseen ja tanssiin sekä näiden osaamisalueiden monipuoliseen yhdistämiseen (Triple Threat Performer).
Harjoittelu ja osa opetuksesta toteutetaan yhteistyössä ammattiteattereiden ja muiden teatterialan toimijoiden kanssa. Osallistuminen eri produktioihin on oleellinen osa opiskelua.
Opintojen valinnaisuus
Musiikin koulutus sisältää vaihtoehtoisia ammattiopintoja ja vapaasti valittavia opintoja, joihin voi liittää opintoja myös TAMKin muista koulutuksista tai muista korkeakouluista. Opiskelija voi näin laajentaa ja profiloida osaamistaan oman kiinnostuksensa ja suuntautumisensa mukaan.
Opiskelijalla on mahdollisuus sisällyttää kansainvälisessä opiskelijavaihdossa suorittamiaan opintoja tai harjoittelua tutkintoonsa. Kansainvälinen opiskelijavaihto on mahdollinen toisena tai kolmantena opiskeluvuotena. Saapuvilla vaihto-opiskelijoilla on mahdollisuus opiskella instrumentti- ja yhteismusisointiopintoja sekä tiettyjä musiikin teorian, historian ja teknologian opintoja. Kansainvälinen opettajavaihtotoiminta, kuten esimerkiksi mestarikurssit, tukee koulutuksen korkeaa tasoa.
Monipuoliset työelämäsuhteet, yhteistyö TAMKin muiden koulutusten ja tamperelaisten yliopistojen kanssa sekä kansainvälisyys monipuolistavat koulutuksen antia.
Opintojen valinnaisuus ja projektiopinnot tukevat tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan kytkemistä opintoihin. Erityisiä opetukseen, TKI-toimintaan ja kansainvälisyyteen kytkeytyviä oppimisympäristöjä ovat pianopedagoginen laboratorio sekä videoneuvottelutekniikalla etäopetuksena toteutettavat kansainväliset eri instrumenttien mestarikurssit. Opiskelijoiden osallistuminen koulutuksen aikana yhteistyössä työelämätoimijoiden kanssa mahdollistaa oppimisen aidossa ammattiteatteriympäristössä. TAMKin musiikin koulutus tekee produktio- ja harjoitteluyhteistyötä mm. Tampereen Työväen Teatterin, Tampereen Teatterin ja Tampere-talon kanssa.
ARVOPERUSTA
Koulutustoiminnassa arvojamme ovat:
Musiikillinen, pedagoginen ja kulttuurinen osaaminen
Osaamisen ja työelämän kehittäminen taiteellisen toiminnan ja soveltavan tutkimuksen kautta
Dynaamisuus muuttuvassa työelämässä
Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys muusikoksi ja musiikkipedagogiksi kasvamisessa
Kansainvälisyys ja kulttuurikasvatus
KOULUTUKSEN RAKENNE
Perusopinnot ja ammattiopinnot 180 op
Harjoittelu 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 15 op
Yhteensä 240 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Musiikin koulutuksessa painotetaan teoreettiseen tietoon tukeutuvaa käytännön oppimistyöskentelyä ja taitojen harjaannuttamista. Osa opintojaksoista toteutetaan yksilöopetuksena, mikä on osa vakiintunutta kansainvälistä musiikin koulutuksen käytäntöä. Merkittävä osa opinnoista toteutuu ryhmäopetuksena, joka koostuu pienryhmäopetuksesta, suurryhmäopetuksesta tai opiskelijan toimimisesta jonkin musiikillisen kokoonpanon - laajimmillaan sinfoniaorkesterin tai kuoron - jäsenenä.
Taitojen oppimisen vaatima pitkäjänteinen opiskelu edellyttää säännöllistä, pitkälle aikavälille jakautuvaa opetusta, jossa taitojen omaksumiselle ja itsenäiselle työskentelylle jää riittävästi aikaa. Tällaiset opinnot (instrumenttiosaaminen, yhteismusisointiosaaminen, säveltäminen, näyttämötyöskentely ja tanssi) muodostavat useita vuosia kestäviä juonteita. Opintoja, joiden sisältö ja luonne mahdollistaa intensiivisen opiskelun lyhyellä aikavälillä, toteutetaan myös periodiopetuksena.
Teoreettinen tieto liittyy vahvasti käytännön tekemisen kautta saavutettavaan oppimiseen, jota reflektoidaan opintojen kuluessa.
Osallistuminen yhteistyössä työelämän kanssa toteutettaviin produktioihin, projekteihin ja harjoitteluun ovat keskeinen osa oppimisprosessia. 30 opintopisteen laajuinen harjoittelu toteutuu projekteina koulutuksen kestäessä.
Curriculum development and working life cooperation
Opetussuunnitelmassa noudatetaan eurooppalaista ja kansallista korkeakoulututkintojen viitekehystä (NQF ja EQF, taso 6).
Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin koulutus ja Tampereen konservatorio toimivat kiinteässä yhteistyössä samassa toimipisteessä. Tampereen Musiikkiakatemia on tämän yhteistyön tunnus, jonka nimissä kehitetään ja toteutetaan mm. produktio- ja konserttitoimintaa.
Tampereen Musiikkiakatemialla on neuvottelukunta, joka toimii yhteistyöelimenä musiikkialan työelämään. Musiikin koulutuksella on yhteistyösopimuksia tiettyjen työelämätoimijoiden kanssa. Työelämäyhteistyö toteutuu lisäksi mm. projektien, työelämässä suoritettavien harjoittelujaksojen, opettajien taiteellisen ja pedagogisen toiminnan, julkaisujen, ammattimuusikkoina toimivien tuntiopettajien sekä musiikkipedagogikoulutuksen pedagogisen verkoston kautta.
Opetussuunnitelman kehittämisessä on kuultu neuvottelukunnan, työelämän edustajien ja opiskelijoiden näkemyksiä.
This curriculum includes following specialisations:
This curriculum includes following attachments:
Select timing, structure or classification view
Show study timings by academic year, semester or period
Code | Name | Credits (cr) | 2018-2019 | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | Autumn 2018 | Spring 2019 | Autumn 2019 | Spring 2020 | Autumn 2020 | Spring 2021 | Autumn 2021 | Spring 2022 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
18MU-1000 |
Instrument Skills
(Choose all ) |
68 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00DJ18 | Instrumental Skills 1 | 16 | 16 | 8 | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
2X00DJ19 | Recital 1 | 16 | 16 | 8 | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
2X00DJ24 | Instrumental Skills 2 | 16 | 16 | 8 | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
2X00DJ25 | Recital 2 | 16 | 16 | 8 | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
2X00DD80 | Accompaniment Instrument as a Tool of Musician | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
18MU-1001 |
Music Theory, History and Technology
(Choose all ) |
28 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CF44 | Aural Perception 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF49 | Aural Perception 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CY06 | Music Theory and Harmony | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00DC68 | Music History 1 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00DC69 | Music History 2 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF57 | Music History, Advanced 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00DJ51 | Dramaturgy | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF52 | Arrangement and Basics of Instrumentation | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF48 | Information Technology | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CF53 | Information Technology of Music | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
18MU-1003 |
Communication Skills, Entrepreneurship and Wellbeing
(Choose all ) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CY08 | Orientation to Studies, Mental Training and Ergonomics | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CY10 | Ergonomics and Mental Training in Music | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
VENGLANTI-8 | English, Starting Level | 0 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||
VRUOTSI-8 | Swedish, Starting Level | 0 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | 0.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CF60 | English for Music Professionals | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF61 | Yrkessvenska för musikbranchen | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CF62 | Information Acquisition and Writing Skills | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
2X00DJ23 | Entrepreneurship for Artists and Career Planning | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
18MU-1006 |
Actor´s Work and Music Theatre
(Choose all ) |
53 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CY21 | Actor's Work and Music Theatre 1 | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CY23 | Actor's Work 2 | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CY25 | Actor's Work 3 | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CY27 | Actor's Work 4 | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CY29 | Dance 1 | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CY31 | Dance 2 | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CY33 | Dance 3 | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CY35 | Dance 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
2X00CH87 | Pop and Jazz Theory and Aural Perception | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | |||||||||||||||||||||
18MU-1015 |
Musiikkiteatterin vaihtoehtoiset osaamiset
(Choose ects: 15 ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
18MU-1010 |
Free-choice Studies
(Choose ects: 15 ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
18MU-1012 |
Practical Training (Music Theatre)
(Choose all ) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CY14 | Choir | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
2X00CY37 | Triple Threat Performer Project 1 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CY39 | Triple Threat Performer Project 2 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | |||||||||||||||||||||
2X00CY40 | Triple Threat Performer Project 3 | 8 | 8 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
2X00CY41 | Triple Threat Performer Project 4 | 8 | 8 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
18MU-1014 |
Bachelor´s Thesis
(Choose all ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
2X00CG19 | Bachelor´s Thesis, Planning | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
2X00CG20 | Bachelor´s Thesis, Execution and Reporting | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
Total | 240 | 58 | 53 | 53 | 48 | 29 | 29 | 26.5 | 26.5 | 26.5 | 26.5 | 24 | 24 | 14.9 | 14.9 | 14.9 | 14.9 | 13.6 | 13.6 | 13.6 | 13.6 | 13.4 | 13.4 | 13.4 | 13.4 | 12 | 12 | 12 | 12 |
TAMK Generic Competences
TAMK’s generic competences mean such competences that every graduating student of TAMK should have. These competences are mainly learnt inside courses with the support of diverse teaching methods, but the fields of study may also offer specific courses on some of the themes.
Ethical Competence
- is able to take responsibility for one’s own actions and their consequences |
Orientation to Studies, Mental Training and Ergonomics |
Ergonomics and Mental Training in Music |
Information Acquisition and Writing Skills |
Actor's Work 4 |
Triple Threat Performer Project 4 |
Bachelor´s Thesis, Planning |
Bachelor´s Thesis, Execution and Reporting |
Innovation Competence
- is capable of creative problem solving and development of working methods |
Actor's Work 4 |
Dance 4 |
Triple Threat Performer Project 4 |
Bachelor´s Thesis, Planning |
Bachelor´s Thesis, Execution and Reporting |
IInternationalisation Competence
- possesses language skills necessary for one’s work and for professional development in the field |
Information Technology |
English for Music Professionals |
Yrkessvenska för musikbranchen |
Information Acquisition and Writing Skills |
Triple Threat Performer Project 4 |
Bachelor´s Thesis, Planning |
Bachelor´s Thesis, Execution and Reporting |
Learning Competence
- is able to evaluate and develop one’s competence and learning style |
Recital 2 |
Aural Perception 2 |
Music History, Advanced 1 |
Information Technology |
Information Technology of Music |
Orientation to Studies, Mental Training and Ergonomics |
Ergonomics and Mental Training in Music |
English for Music Professionals |
Yrkessvenska för musikbranchen |
Information Acquisition and Writing Skills |
Actor's Work 4 |
Dance 4 |
Triple Threat Performer Project 4 |
Bachelor´s Thesis, Planning |
Bachelor´s Thesis, Execution and Reporting |
Working Community Competence
is able to operate as a member of a work community and promote its wellbeing |
Information Technology |
Ergonomics and Mental Training in Music |
English for Music Professionals |
Yrkessvenska för musikbranchen |
Information Acquisition and Writing Skills |
Entrepreneurship for Artists and Career Planning |
Actor's Work 4 |
Triple Threat Performer Project 4 |
Bachelor´s Thesis, Planning |
Bachelor´s Thesis, Execution and Reporting |
Unclassified |
Instrumental Skills 1 |
Recital 1 |
Instrumental Skills 2 |
Accompaniment Instrument as a Tool of Musician |
Aural Perception 1 |
Music Theory and Harmony |
Music History 1 |
Music History 2 |
Dramaturgy |
Arrangement and Basics of Instrumentation |
English, Starting Level |
Swedish, Starting Level |
Actor's Work and Music Theatre 1 |
Actor's Work 2 |
Actor's Work 3 |
Dance 1 |
Dance 2 |
Dance 3 |
Pop and Jazz Theory and Aural Perception |
Choir |
Triple Threat Performer Project 1 |
Triple Threat Performer Project 2 |
Triple Threat Performer Project 3 |
Degree Certificate - Bachelors's degree (EQF6)
Structuring for Degree Certificate for Bachelor's Degree, according to AMK legislation. (Basic model).
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
18MU-1000 |
Instrument Skills
(Choose all ) |
68 |
2X00DJ18 | Instrumental Skills 1 | 16 |
2X00DJ19 | Recital 1 | 16 |
2X00DJ24 | Instrumental Skills 2 | 16 |
2X00DJ25 | Recital 2 | 16 |
2X00DD80 | Accompaniment Instrument as a Tool of Musician | 4 |
18MU-1001 |
Music Theory, History and Technology
(Choose all ) |
28 |
2X00CF44 | Aural Perception 1 | 3 |
2X00CF49 | Aural Perception 2 | 3 |
2X00CY06 | Music Theory and Harmony | 3 |
2X00DC68 | Music History 1 | 3 |
2X00DC69 | Music History 2 | 3 |
2X00CF57 | Music History, Advanced 1 | 2 |
2X00DJ51 | Dramaturgy | 3 |
2X00CF52 | Arrangement and Basics of Instrumentation | 3 |
2X00CF48 | Information Technology | 2 |
2X00CF53 | Information Technology of Music | 3 |
18MU-1003 |
Communication Skills, Entrepreneurship and Wellbeing
(Choose all ) |
16 |
2X00CY08 | Orientation to Studies, Mental Training and Ergonomics | 3 |
2X00CY10 | Ergonomics and Mental Training in Music | 2 |
VENGLANTI-8 | English, Starting Level | 0 |
VRUOTSI-8 | Swedish, Starting Level | 0 |
2X00CF60 | English for Music Professionals | 3 |
2X00CF61 | Yrkessvenska för musikbranchen | 3 |
2X00CF62 | Information Acquisition and Writing Skills | 3 |
2X00DJ23 | Entrepreneurship for Artists and Career Planning | 2 |
18MU-1006 |
Actor´s Work and Music Theatre
(Choose all ) |
53 |
2X00CY21 | Actor's Work and Music Theatre 1 | 6 |
2X00CY23 | Actor's Work 2 | 6 |
2X00CY25 | Actor's Work 3 | 6 |
2X00CY27 | Actor's Work 4 | 10 |
2X00CY29 | Dance 1 | 6 |
2X00CY31 | Dance 2 | 6 |
2X00CY33 | Dance 3 | 6 |
2X00CY35 | Dance 4 | 4 |
2X00CH87 | Pop and Jazz Theory and Aural Perception | 3 |
18MU-1015 |
Musiikkiteatterin vaihtoehtoiset osaamiset
(Choose ects: 15 ) |
15 |
18MU-1010 |
Free-choice Studies
(Choose ects: 15 ) |
15 |
18MU-1012 |
Practical Training (Music Theatre)
(Choose all ) |
30 |
2X00CY14 | Choir | 2 |
2X00CY37 | Triple Threat Performer Project 1 | 5 |
2X00CY39 | Triple Threat Performer Project 2 | 7 |
2X00CY40 | Triple Threat Performer Project 3 | 8 |
2X00CY41 | Triple Threat Performer Project 4 | 8 |
18MU-1014 |
Bachelor´s Thesis
(Choose all ) |
15 |
2X00CG19 | Bachelor´s Thesis, Planning | 5 |
2X00CG20 | Bachelor´s Thesis, Execution and Reporting | 10 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.