Specialist training for career guidance and counselling: Kevät 2022
Code: 21URA
- Duration
- 1 years (30 cr)
- Start semester
- Spring 2022
Description
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
1 Uraohjauksen erikoistumiskoulutuksen
Koulutuksen tavoitteena on kehittää ja syventää uraohjauksen tehtävissä toimivien eri alojen ammattilaisten osaamista sekä asiantuntijuutta. Koulutuksen käytyään osallistujalla on valmiudet
1. jäsentää uraohjausta osana laajempaa yhteiskunnan ja muuttuvan työelämän kokonaisuutta. Hän hallitsee uraohjauksen teoriaperustan ja osaa soveltaa eri tieteenalojen tarjoa-maa tietoa osaksi omia ohjauksen ammattikäytänteitään. (uraohjauksen perusta)
2. suunnitella ja toteuttaa yksilöllisiä sekä asiakastarvelähtöisiä uraohjausprosesseja. Hän tunnistaa ohjaustyön eettiset vaatimukset ja osaa rakentaa luottamuksellisen, dialogisen asiakassuhteen yksilö- ja ryhmäohjauksessa, sekä kasvokkain että etänä tapahtuvissa ohjaustilanteissa. (uraohjauksen asiakastyö)
3. arvioida ja kehittää omia uraohjauksen ammattikäytänteitään sekä eri tahojen tarjoamien ohjauspalvelujen toteutusta, laatua ja vaikuttavuutta elinikäisen ohjauksen näkökulmasta. Hän osaa muodostaa ja ylläpitää työnsä kannalta merkityksellisiä monialaisia yhteistyöverkostoja sekä osaa suunnitella, markkinoida ja organisoida toimivia uraohjauspalveluja. (ura-ohjauksen kehittävä työote)
KOHDERYHMÄ
Koulutus on monialainen ja tarkoitettu ensisijaisesti soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneille henkilöille, jotka toimivat uraohjaustehtävissä julkisella, yksityisellä tai kolmannella sektorilla. Koulutukseen voidaan ottaa myös henkilö, jolla on muu soveltuva tutkinto sekä ohjausalan työelämäkokemusta, jotka yhdessä antavat riittävät tiedot ja valmiudet koulutusta varten.
NQF
Taso 6
SUORITUSAIKA
Tavoitteellinen suoritusaika on 1 – 1,5 vuotta. Määritellaan kunkin toteutuksen yhteydessä tarkemmin.
AIEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN
Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) opiskelija voi ehdottaa hyväksilukemisia aikaisempien opintojensa ja osaamisensa perusteella. Opintojen hyväksilukeminen tarkoittaa, että opiskelija voi hyväksilukea korkeakouluissa suoritettuja opintoja opiskelemaansa tutkintoon, mikäli ne vastaavat ao. koulutuksen osaamistavoitteita.
ARVOINTIASTEIKKO
Hyväksytty / Hylätty
ARVIOINTIKRITEERIT
Opintosuorituksen hyväksyminen edellyttää, että opiskelija saavuttaa jakson osaamistavoitteet. Opintosuoritusta arvosteltaessa otetaan lisäksi huomioon, osoittaako opintosuoritus kykyä arvioida ja soveltaa teoreettista, työelämälähtöistä ja yhteiskunnallista tietoa laaja-alaisesti.
KOULUTUKSEN KEHITTÄMINEN
Erikoistumiskoulutusten laadunvarmistuksessa noudatetaan TAMKin laatujärjestelmää. Koulutuksen laatua arvioidaan ja koulutusta kehitetään systemaattisesti opiskelija- ja työelämäpalautteen pohjalta.
Jo sopimusvalmistelussa on ollut mukana työelämätahoja, jotka ovat opiskelijoiden työyhteisöiden lisäksi kehittämässä koulutusta.
Arviointiin ja kehittämiseen osallistuvat opiskelijat, opettajat, työ- ja elinkeinoelämäedustajat sekä AMK-yhteistyöverkosto.
ERIKOISTUMISKOULUTUSTEN YLEISET OSAAMISTAVOITTEET
Ammattikorkeakoulujen erikoistumiskoulutuksen tavoitteena on, että opiskelija koulutustaustansa ja työkokemuksensa pohjalta:
1) kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä ammattikorkeakoululain 11 a §:n 3 momentin mukaisessa sopimusmenettelyssä määritellyllä työelämän osa-alueella;
2) saavuttaa asiantuntijuuden edellyttämän syvällisen erityisosaamisen tai monialaisen kokonaisuuden hallinnan;
3) osaa arvioida ja kehittää erityisalansa ammatillisia käytäntöjä perustuen tutkimukseen tai taiteellisen toiminnan menetelmiin;
4) kykenee toimimaan yhteisöissä ja -verkostoissa oman erityisalansa asiantuntijana.
(Lähde:Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta, 1438/2014)
ERIKOISTUMISKOULUTUKSIA KOSKEVAT SÄÄDÖKSET, VOIMASSA 1.1.2015 LÄHTIEN
• Laki ammattikorkeakoululain muuttamisesta, 1173/2014
• Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta, 1438/2014
• Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulujen toiminnasta perittävistä maksuista, 1440/2014
Curriculum development and working life cooperation
Koulutustarvetta on selvitetty yksityiskohtaisesti lukuisissa yhteistyöpalavereissa, asiantuntijahaastatteluilla, sähköisillä kyselyillä ja seminaareissa, joita uraohjauksen valtakunnalliset toimijat sekä koulutuksen suunnittelua varten perustettu laaja valmistelu- ja suunnittelutyöryhmä on järjestänyt ja toteuttanut syksyn 2016 ja kevään 2017 välisenä aikana. Näissä tapaamisissa työelämän edustajat ovat olleet mukana.
Select timing, structure or classification view
Show study timings by academic year, semester or period
Code | Name | Credits (cr) | 2021-2022 | 2022-2023 | Spring 2022 | Autumn 2022 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21URA-1001 |
Understanding Career Guidance and Counselling
(Choose all ) |
5 | ||||||||
TK00FN02 | Philosophical Foundations of Career Guidance and the Changing World of Work | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||
TK00FN03 | Career and Guidance Theories in the Life Course | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
21URA-1002 |
Working with the Customer Client
(Choose all ) |
15 | ||||||||
TK00FN04 | Building Dialogical Relationship and Interaction | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
TK00FN05 | Processes and Methods in Career Guidance and Counselling | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 |
TK00FN06 | Building Interdisciplinary Collaboration and Networks | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 |
TK00FN07 | Current and Special Questions in Career Guidance and Counselling. | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||
21URA-1003 |
Developing Career Guidance Services
(Choose all ) |
10 | ||||||||
TK00FN09 | Professional Self-Development and Working Theory | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||
TK00FN10 | Developing Career Guidance Services | 7 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 |
Total | 30 | 16.5 | 13.5 | 16.5 | 13.5 | 8.35 | 8.35 | 6.85 | 6.85 |
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
21URA-1001 |
Understanding Career Guidance and Counselling
(Choose all ) |
5 |
TK00FN02 | Philosophical Foundations of Career Guidance and the Changing World of Work | 2 |
TK00FN03 | Career and Guidance Theories in the Life Course | 3 |
21URA-1002 |
Working with the Customer Client
(Choose all ) |
15 |
TK00FN04 | Building Dialogical Relationship and Interaction | 3 |
TK00FN05 | Processes and Methods in Career Guidance and Counselling | 5 |
TK00FN06 | Building Interdisciplinary Collaboration and Networks | 5 |
TK00FN07 | Current and Special Questions in Career Guidance and Counselling. | 2 |
21URA-1003 |
Developing Career Guidance Services
(Choose all ) |
10 |
TK00FN09 | Professional Self-Development and Working Theory | 3 |
TK00FN10 | Developing Career Guidance Services | 7 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.