Seksuaalineuvojakoulutus: 19KSENE
Tunnus: 16SSENE
Kuvaus
Seksuaalineuvontakoulutuksen tavoitteena on, että koulutuksen suorittanut osaa toteuttaa seksuaalineuvontaa tuottaen seksuaaliterveyttä edistäviä palveluja osana omaa työtään ja omaa seksuaaliterveyden edistämiseen liittyvän ammattieettisen sekä teoreettisen tietoperustan. Hän osaa käyttää seksuaalineuvonnan menetelmiä elämänkaaren ja seksuaalineuvonnan erityiskysymyksiin liittyen. Hänellä on taitoa kohdata seksuaali-identiteetin ja seksuaalisen väkivallan kysymyksiä sekä taitoa kehittää seksuaalineuvonnan piiriin kuuluvia ehkäiseviä ja korjaavia interventioita. Hänellä on myös taitoa oman työyhteisönsä henkilöstön kouluttamiseen ja taitoa reflektoida omaa seksologista osaamistaan sekä ammattieettistä työotettaan kehittyäkseen seksuaalineuvontatyössä.
Vuorovaikutuksellisten ja itsetuntemusta lisäävien oppimismenetelmien sekä harjoitusten tavoitteena on tukea opiskelijan oman persoonan kehittymistä kohti näyttöön perustuvaa seksologista asiantuntijuutta.
Osaamistavoitteet
Seksuaalineuvontakoulutuksen erityispätevyydet ovat:
1. Seksuaalineuvonnan eettinen osaaminen ja ammatillisuus
- tunnistaa seksuaalikysymyksiin liittyviä asenteitaan ja rajojaan seksuaalineuvontatilanteissa
- reflektoi omaa ammatillista toimintaansa seksuaalineuvontatyössä
- sisäistää seksuaalineuvontaan liittyvät ammattieettiset periaatteet ja toteuttaa niitä työssään sekä yhteiskunnallisessa vaikuttamisessaan
2. Seksuaalineuvonnan osaaminen
- osaa soveltaa omaan työhönsä seksuaaliterveyden edistämisen monitieteistä tietoperustaa
- kykenee käyttämään seksuaalineuvonnan menetelmiä PLISSIT- mallin I-II ja osittain III tasoilla kohdatessaan seksuaalikysymyksiä ja – ongelmia.
- tunnistaa oman ammatillisen roolinsa ja rajansa seksuaaliongelmien kohtaamisessa ja osaa ohjata asiakkaat tarvittaessa eteenpäin.
- kehittää viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
3. Seksuaalineuvonnan kehittämisosaaminen
- omaa tutkivan ja näyttöön perustuvan työotteen sekä kehittävän ja innovatiivisen asenteen työhönsä
- hyödyntää tietotekniikkaa ja tiedonhankintaa etsiessään seksuaaliterveyden edistämisen uusimpaa tutkittua tietoa
- kykenee toteuttamaan kehittämistehtävän ja osaa soveltaa siinä tutkittua ja teoreettista tietoa valitsemallaan seksuuaali- ja lisääntymisterveyden osa-alueelta
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Ammattikorkeakoulujen koulutussuunnittelutyö noudattaa eurooppalaisia ja kansallisia korkeakoulutusta koskevia säädöksiä ja linjauksia. Mm.
- koulutustarpeen alueellinen ennakointi
- European Qualification Framework
Lisäksi Seksuaalineuvontakoulutuksen suunnittelutyötä linjaavat erityisesti:
- STM:n 2007 julkaisema kansallinen Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma vuosille 2007-2011.
- THL:n 2014 julkaisema Edistä,ehkäise,vaikuta – Seksuaali-ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020
- Pohjoismaisen seksologisen yhdistyksen (Nordic Association for Clinical Sexology = NACS) yhteistyönä työstetyt koulutuskriteerit
Suoritettuaan vähintään 30 op seksuaalineuvonnan opintoja, voi hakea Suomen seksologiselta seuralta auktorisoitua Seksuaalineuvoja nimikettä. (http://www.seksologinenseura.fi/)
Pohjoismainen seksologian koulutusrakenne:
Seksuaalineuvonta ja –ohjaus, 30 op, I
- Täydennyskoulutus, Seksuaalineuvojakoulutus, Seksuaalineuvojan auktorisointi (Suomen seksologinen seura)
Lyhytterapia, 30 op, II
- Täydennyskoulutus, Seksuaaliterapiakoulutus, Seksuaaliterapia, erityistaso (NACS)
Intensiiviterapia, 90 op, III
- Seksuaaliterapeutti (NACS), Kliininen seksologi (NACS), Seksuaalipedagogi (NACS)
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
TK00CZ27 | Seksuaalineuvonnan eettisyys, ammatillisuus ja oman osaamisen kehittymien | 8 | 2.7 | 5.3 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
TK00CZ28 | Seksuaalineuvonnan tietoperusta | 8 | 2.7 | 5.3 | 2.7 | 2.7 | 2.7 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
TK00CZ29 | Seksuaalineuvonnan menetelmät | 7 | 2.3 | 4.7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||
TK00CZ30 | Seksuaalineuvonnan kehittämistehtävä | 7 | 2.3 | 4.7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | 1.2 | ||||
Yhteensä | 30 | 10 | 20 | 0 | 10 | 10 | 10 | 0 | 4.97 | 4.97 | 4.97 | 4.97 | 4.97 | 4.97 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
TK00CZ27 | Seksuaalineuvonnan eettisyys, ammatillisuus ja oman osaamisen kehittymien | 8 |
TK00CZ28 | Seksuaalineuvonnan tietoperusta | 8 |
TK00CZ29 | Seksuaalineuvonnan menetelmät | 7 |
TK00CZ30 | Seksuaalineuvonnan kehittämistehtävä | 7 |