Siirry suoraan sisältöön

Työnohjaaja työyhteisön kehittäjänä: 19TYKE

Tunnus: 19TYKE

Kesto:
2 vuotta (60 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2020

Kuvaus

Työnohjaajakoulutus perustuu työelämän jatkuvasti lisääntyvään työnohjaustarpeeseen, joka nousee työelämän kasvavista vaatimuksista ja muutoksista sekä niiden vaikutuksista yksilöihin, työyhteisöihin, organisaatioihin ja koko yhteiskuntaan. Työn haasteet ovat muuttaneet myös työelämässä mukana olevien työnkuvaa ja ammattitaitovaatimuksia.

Työnohjaus on koulutetun työnohjaajan avulla tapahtuvaa oman työn ja työyhteisön toiminnan tarkastelua ja arviointia, työstä ja työkäytänteistä nousevien kysymysten erittelyä ja tarvittavien toimenpiteiden suunnittelua. Työnohjauksen tavoitteena on työntekijän työhön ja ammattitaitoon liittyvien tietojen, taitojen ja valmiuksien kehittäminen sekä työyhteisön toiminnan parantaminen. Työnohjaus nähdään oppimistapahtumana, joka edellyttää työnohjaajalta syvällistä arvokysymysten ja ihmiskäsitysten ja ryhmätoiminnan pohdintaa; kasvatusfilosofia antaa siis eri ammattialoilla toimiville työnohjaajille yhteisen viitekehyksen. Työnohjaajaksi kehittyminen edellyttää laajaa ymmärrystä ohjaamisesta ja oppimisesta, yksilö-, ryhmä- ja yhteisödynamiikasta, työelämästä osana yhteiskunnallista ja globaalia toimintaa sekä työyhteisön kehittämisprosesseista.

Työnohjaus voi olla yksilö-, ryhmä- tai yhteisötyönohjausta, ja tarkoituksena on edesauttaa niin yksilöä, ryhmää kuin organisaatiotakin tunnistamaan ja kehittämään omia käyttäytymis- ja toimintatapojaan. Työnohjauksen tavoitteena on saada aikaan muutoksia, jotka vapauttavat sekä ohjattavien että työyhteisöjen voimavaroja perustehtävän suuntaan. Työnohjaajan eettinen osaaminen edellyttää kykyä tunnistaa niitä odotuksia ja arvoja, joita työnohjaustoimintaan asetetaan.

Suomen työnohjaajat ry:n 1.8.2018 voimaantulleissa koulutussuosituksissa edellytetään, että työnohjaajaksi opiskelevan koulutusprosessin pituuden tulee olla vähintään kaksi vuotta, jolloin voidaan varmistaa, että opiskelijat pystyvät koulutuksen aikana saamaan myös ohjatun kokemuksen työnohjaajana toimimisesta. Tampereen ammattikorkeakoulussa toteutettava työnohjaajakoulutus on rakennettu Suomen työnohjaajat ry:n (STOryn) julkaisemien koulutussuositusten pohjalta.

Osaamistavoitteet

Jokaisella opintojaksolla on omat osaamistavoitteensa.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opiskelija toimii koulutuksen aikana työnohjaajana sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa yhteensä vähintään 80 tuntia à 45 min.

Opiskelija saa lähipäivien aikana työnohjausta harjoittelutyönohjaustensa ohjaamiseen ja omaan ammatilliseen kasvuunsa työnohjaajaksi.

Kehittämistehtävä laaditaan joko yksilö- tai parityöskentelynä, ja sen tarkoituksena on kehittää opiskelijan tutkivaa työotetta työnohjaustoiminnassa.

Lisätiedot

Tampereen ammattikorkeakoulun järjestämä työnohjaajakoulutus on rakennettu Suomen Työnohjaajat Ry:n koulutussuositusten (2017) mukaisesti sekä rakenteellisesti että sisällöllisesti.

TAMKin työnohjaajakoulutus on 2 lukuvuotta kestävä sisällöllisesti ja ajallisesti yhtenäinen pedagoginen kokonaisuus. Koulutus on siten ryhmän yhteinen opiskelu- ja oppimisprosessi, joka edellyttää sitoutumista. Prosessissa on keskeistä opiske-lijoiden oman kehittyvän työnohjaajuuden ja käyttöteorian reflektointi ja arviointi.

Koulutuksen laajuus on 60 op, eikä opintopistemäärään voi hyväksi lukea aiempia opintoja. Opiskelun lähipäiviin liittyvät poissaolot korvataan oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisella ja kouluttajien kanssa ennakkoon sovitulla tavalla, esim. osallistumalla alan muihin koulutuspäiviin, laatimalla kirjareferaatteja yms. Koulu-tuksen aikana voi lisätehtävillä korvata enintään 10%:n poissaolot.

Yksi opintopiste vastaa 27 h opiskelijan työtä, mihin kuuluvat sekä lähiopetuspäivät, työnohjausharjoittelu, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu. Lähipäivät toteutuvat pääsääntöisesti kahtena - kolmena arkipäivänä kuukaudessa, pois lukien kesäkuukaudet. Lähipäivät rakentuvat dialogisesta vuorovaikutuksesta ja yhdessä oppimisesta. Tällöin opiskelijoiden odotetaan osallistuvan aktiivisesti kaikkiin yhteisiin oppimistilanteisiin. Itsenäinen työskentely edellyttää kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja muihin sähköisiin tietolähteisiin tutustumista, kirjallisten töiden laadintaa sekä pienryhmätoimintaa.

Koulutus sisältää vähintään 2000 sivua perehtymistä työnohjausta ja sen lähialoja käsittelevään kirjallisuuteen ja muihin tiedonlähteisiin. Luetun sisällön soveltamista työnohjauksen käytäntöön tutkitaan esimerkiksi kirjoitetuissa esseissä, ryhmäkeskusteluissa tai muilla siihen sopivilla tavoilla.
Ohjattuun harjoitteluun liittyvä käytännön organisointi, suunnittelu ja toteutus tehdään itsenäisenä työskentelynä. Opiskelija toimii koulutuksen aikana työnohjaajana sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa yhteensä vähintään 80 tuntia à 45 min.

Opiskelija saa lähipäivien aikana työnohjausta harjoittelutyönohjaustensa ohjaamiseen ja omaan ammatilliseen kasvuunsa työnohjaajaksi.
Kehittämistehtävä laaditaan joko yksilö- tai parityöskentelynä, ja sen tarkoituksena on kehittää opiskelijan tutkivaa työotetta työnohjaustoiminnassa.

Jokaisen opiskelijan kanssa käydään opintojen alussa ja lopussa henkilökohtainen kehittymiskeskustelu.

Koulutuksessa opittuja sisältöjä ja menetelmiä voi soveltaa laajasti omassa työssään, erilaisissa työyhteisötilanteissa ja asiakastyössä. Työnohjauksen lisäksi opittua voi hyödyntää muun muassa valmennuksessa ja monenlaisessa kehittämistyössä, esimiestyössä ja muutosjohtamisessa.

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2019-2020 2020-2021 2021-2022 Kevät 2020 Syksy 2020 Kevät 2021 Syksy 2021 3. / 2020 4. / 2020 1. / 2020 2. / 2020 3. / 2021 4. / 2021 1. / 2021 2. / 2021
19TYKE-1001
Työnohjauksen teoriaperusta

(Valitaan kaikki )

20
TK00FK00 Oppiminen yksilön, yhteisön ja organisaation näkökulmasta 5 1.3 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6
TK00FK01 Ihminen psyykkisenä ja sosiaalisena olentona 10 2.5 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3
TK00FK02 Ihminen osana ryhmää 5 1.3 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6
19TYKE-1002
Työnohjaus työmenetelmänä

(Valitaan kaikki )

20
TK00FK03 Historia ja työmuodot 5 1.3 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6
TK00FK04 Ohjausmenetelmät 5 1.3 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6
TK00FK05 Työnohjauksen viitekehyksiä 5 1.3 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6
TK00FK10 Kehittämistehtävä 5 1.3 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6
19TYKE-1003
Työnohjauksen toimintaympäristö

(Valitaan kaikki )

20
TK00FK11 Harjoittelu ja ammatillinen kasvu 10 2.5 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3
TK00FK12 Työelämän ilmiöt 5 1.3 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6
TK00FK13 Työnohjaajan työ - asiantuntijuus ja yrittäjyys 5 1.3 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3 1.3 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6 0.6
Yhteensä 60 15.4 30 15.4 15.4 15.4 15.4 15.4 7.43 7.43 7.43 7.43 7.43 7.43 7.43 7.43

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
19TYKE-1001
Työnohjauksen teoriaperusta

(Valitaan kaikki)

20
TK00FK00 Oppiminen yksilön, yhteisön ja organisaation näkökulmasta 5
TK00FK01 Ihminen psyykkisenä ja sosiaalisena olentona 10
TK00FK02 Ihminen osana ryhmää 5
19TYKE-1002
Työnohjaus työmenetelmänä

(Valitaan kaikki)

20
TK00FK03 Historia ja työmuodot 5
TK00FK04 Ohjausmenetelmät 5
TK00FK05 Työnohjauksen viitekehyksiä 5
TK00FK10 Kehittämistehtävä 5
19TYKE-1003
Työnohjauksen toimintaympäristö

(Valitaan kaikki)

20
TK00FK11 Harjoittelu ja ammatillinen kasvu 10
TK00FK12 Työelämän ilmiöt 5
TK00FK13 Työnohjaajan työ - asiantuntijuus ja yrittäjyys 5