Työnohjaaja työyhteisön kehittäjänä: 19TYKE
Tunnus: 19TYKE
Kuvaus
Työnohjaajakoulutus perustuu työelämän jatkuvasti lisääntyvään työnohjaustarpeeseen, joka nousee työelämän kasvavista vaatimuksista ja muutoksista sekä niiden vaikutuksista yksilöihin, työyhteisöihin, organisaatioihin ja koko yhteiskuntaan. Työn haasteet ovat muuttaneet myös työelämässä mukana olevien työnkuvaa ja ammattitaitovaatimuksia.
Työnohjaus on koulutetun työnohjaajan avulla tapahtuvaa oman työn ja työyhteisön toiminnan tarkastelua ja arviointia, työstä ja työkäytänteistä nousevien kysymysten erittelyä ja tarvittavien toimenpiteiden suunnittelua. Työnohjauksen tavoitteena on työntekijän työhön ja ammattitaitoon liittyvien tietojen, taitojen ja valmiuksien kehittäminen sekä työyhteisön toiminnan parantaminen. Työnohjaus nähdään oppimistapahtumana, joka edellyttää työnohjaajalta syvällistä arvokysymysten ja ihmiskäsitysten ja ryhmätoiminnan pohdintaa; kasvatusfilosofia antaa siis eri ammattialoilla toimiville työnohjaajille yhteisen viitekehyksen. Työnohjaajaksi kehittyminen edellyttää laajaa ymmärrystä ohjaamisesta ja oppimisesta, yksilö-, ryhmä- ja yhteisödynamiikasta, työelämästä osana yhteiskunnallista ja globaalia toimintaa sekä työyhteisön kehittämisprosesseista.
Työnohjaus voi olla yksilö-, ryhmä- tai yhteisötyönohjausta, ja tarkoituksena on edesauttaa niin yksilöä, ryhmää kuin organisaatiotakin tunnistamaan ja kehittämään omia käyttäytymis- ja toimintatapojaan. Työnohjauksen tavoitteena on saada aikaan muutoksia, jotka vapauttavat sekä ohjattavien että työyhteisöjen voimavaroja perustehtävän suuntaan. Työnohjaajan eettinen osaaminen edellyttää kykyä tunnistaa niitä odotuksia ja arvoja, joita työnohjaustoimintaan asetetaan.
Suomen työnohjaajat ry:n 1.8.2018 voimaantulleissa koulutussuosituksissa edellytetään, että työnohjaajaksi opiskelevan koulutusprosessin pituuden tulee olla vähintään kaksi vuotta, jolloin voidaan varmistaa, että opiskelijat pystyvät koulutuksen aikana saamaan myös ohjatun kokemuksen työnohjaajana toimimisesta. Tampereen ammattikorkeakoulussa toteutettava työnohjaajakoulutus on rakennettu Suomen työnohjaajat ry:n (STOryn) julkaisemien koulutussuositusten pohjalta.
Osaamistavoitteet
Jokaisella opintojaksolla on omat osaamistavoitteensa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opiskelija toimii koulutuksen aikana työnohjaajana sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa yhteensä vähintään 80 tuntia à 45 min.
Opiskelija saa lähipäivien aikana työnohjausta harjoittelutyönohjaustensa ohjaamiseen ja omaan ammatilliseen kasvuunsa työnohjaajaksi.
Kehittämistehtävä laaditaan joko yksilö- tai parityöskentelynä, ja sen tarkoituksena on kehittää opiskelijan tutkivaa työotetta työnohjaustoiminnassa.
Lisätiedot
Tampereen ammattikorkeakoulun järjestämä työnohjaajakoulutus on rakennettu Suomen Työnohjaajat Ry:n koulutussuositusten (2017) mukaisesti sekä rakenteellisesti että sisällöllisesti.
TAMKin työnohjaajakoulutus on 2 lukuvuotta kestävä sisällöllisesti ja ajallisesti yhtenäinen pedagoginen kokonaisuus. Koulutus on siten ryhmän yhteinen opiskelu- ja oppimisprosessi, joka edellyttää sitoutumista. Prosessissa on keskeistä opiske-lijoiden oman kehittyvän työnohjaajuuden ja käyttöteorian reflektointi ja arviointi.
Koulutuksen laajuus on 60 op, eikä opintopistemäärään voi hyväksi lukea aiempia opintoja. Opiskelun lähipäiviin liittyvät poissaolot korvataan oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisella ja kouluttajien kanssa ennakkoon sovitulla tavalla, esim. osallistumalla alan muihin koulutuspäiviin, laatimalla kirjareferaatteja yms. Koulu-tuksen aikana voi lisätehtävillä korvata enintään 10%:n poissaolot.
Yksi opintopiste vastaa 27 h opiskelijan työtä, mihin kuuluvat sekä lähiopetuspäivät, työnohjausharjoittelu, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu. Lähipäivät toteutuvat pääsääntöisesti kahtena - kolmena arkipäivänä kuukaudessa, pois lukien kesäkuukaudet. Lähipäivät rakentuvat dialogisesta vuorovaikutuksesta ja yhdessä oppimisesta. Tällöin opiskelijoiden odotetaan osallistuvan aktiivisesti kaikkiin yhteisiin oppimistilanteisiin. Itsenäinen työskentely edellyttää kirjallisuuteen, tutkimuksiin ja muihin sähköisiin tietolähteisiin tutustumista, kirjallisten töiden laadintaa sekä pienryhmätoimintaa.
Koulutus sisältää vähintään 2000 sivua perehtymistä työnohjausta ja sen lähialoja käsittelevään kirjallisuuteen ja muihin tiedonlähteisiin. Luetun sisällön soveltamista työnohjauksen käytäntöön tutkitaan esimerkiksi kirjoitetuissa esseissä, ryhmäkeskusteluissa tai muilla siihen sopivilla tavoilla.
Ohjattuun harjoitteluun liittyvä käytännön organisointi, suunnittelu ja toteutus tehdään itsenäisenä työskentelynä. Opiskelija toimii koulutuksen aikana työnohjaajana sekä yksilö- että ryhmäohjauksessa yhteensä vähintään 80 tuntia à 45 min.
Opiskelija saa lähipäivien aikana työnohjausta harjoittelutyönohjaustensa ohjaamiseen ja omaan ammatilliseen kasvuunsa työnohjaajaksi.
Kehittämistehtävä laaditaan joko yksilö- tai parityöskentelynä, ja sen tarkoituksena on kehittää opiskelijan tutkivaa työotetta työnohjaustoiminnassa.
Jokaisen opiskelijan kanssa käydään opintojen alussa ja lopussa henkilökohtainen kehittymiskeskustelu.
Koulutuksessa opittuja sisältöjä ja menetelmiä voi soveltaa laajasti omassa työssään, erilaisissa työyhteisötilanteissa ja asiakastyössä. Työnohjauksen lisäksi opittua voi hyödyntää muun muassa valmennuksessa ja monenlaisessa kehittämistyössä, esimiestyössä ja muutosjohtamisessa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2019-2020 | 2020-2021 | 2021-2022 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
19TYKE-1001 |
Työnohjauksen teoriaperusta
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||
TK00FK00 | Oppiminen yksilön, yhteisön ja organisaation näkökulmasta | 5 | 1.3 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
TK00FK01 | Ihminen psyykkisenä ja sosiaalisena olentona | 10 | 2.5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 |
TK00FK02 | Ihminen osana ryhmää | 5 | 1.3 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
19TYKE-1002 |
Työnohjaus työmenetelmänä
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||
TK00FK03 | Historia ja työmuodot | 5 | 1.3 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
TK00FK04 | Ohjausmenetelmät | 5 | 1.3 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
TK00FK05 | Työnohjauksen viitekehyksiä | 5 | 1.3 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
TK00FK10 | Kehittämistehtävä | 5 | 1.3 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
19TYKE-1003 |
Työnohjauksen toimintaympäristö
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||
TK00FK11 | Harjoittelu ja ammatillinen kasvu | 10 | 2.5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 |
TK00FK12 | Työelämän ilmiöt | 5 | 1.3 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
TK00FK13 | Työnohjaajan työ - asiantuntijuus ja yrittäjyys | 5 | 1.3 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 | 0.6 |
Yhteensä | 60 | 15.4 | 30 | 15.4 | 15.4 | 15.4 | 15.4 | 15.4 | 7.43 | 7.43 | 7.43 | 7.43 | 7.43 | 7.43 | 7.43 | 7.43 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
19TYKE-1001 |
Työnohjauksen teoriaperusta
(Valitaan kaikki) |
20 |
TK00FK00 | Oppiminen yksilön, yhteisön ja organisaation näkökulmasta | 5 |
TK00FK01 | Ihminen psyykkisenä ja sosiaalisena olentona | 10 |
TK00FK02 | Ihminen osana ryhmää | 5 |
19TYKE-1002 |
Työnohjaus työmenetelmänä
(Valitaan kaikki) |
20 |
TK00FK03 | Historia ja työmuodot | 5 |
TK00FK04 | Ohjausmenetelmät | 5 |
TK00FK05 | Työnohjauksen viitekehyksiä | 5 |
TK00FK10 | Kehittämistehtävä | 5 |
19TYKE-1003 |
Työnohjauksen toimintaympäristö
(Valitaan kaikki) |
20 |
TK00FK11 | Harjoittelu ja ammatillinen kasvu | 10 |
TK00FK12 | Työelämän ilmiöt | 5 |
TK00FK13 | Työnohjaajan työ - asiantuntijuus ja yrittäjyys | 5 |