Sosiaaliala, ylempi AMK: 13YSOSI-1192
Opetussuunitelman tunnus: 13YSOSI
- Tutkintonimike
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 2 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2014
Kuvaus
SOSIAALIALAN KOULUTUSOHJELMA, Sosionomi (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Koulutuksen laajuus on 90 op ja se kestää 2 vuotta.
Toteutusmuoto: monimuoto
Sosiaalialan toimipiste: Pyynikintie 2, 33230 Tampere
Koulutusjohtaja Riitta Hanhijärvi
Koulutuspäällikkö Outi Wallin
Hakukelpoisuus http://www.tamk.fi.
KOULUTUSOHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN
Tampereen ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman tavoitteena on kehittää sosiaalialan työkäytäntöjä tuottamalla erityisosaamista sosiaalityön ja palveluohjauksen asiantuntijatehtäviin. Koulutus tuottaa valmiuksia tutkimukselliseen kehittämiseen sekä sosiaalialan innovaatiotoimintaan myös kansainvälisissä toimintaympäristöissä.
Koulutus noudattaa korkeakoulututkinnoille asetettuja kansallisia (NQF) ja eurooppalaisia (EQF) tavoitteita.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Sosiaalialan koulutusohjelmassa toteutettava ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa sosionomi (ylempi AMK) –tutkintonimikkeen. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto.
Sosiaalialan ylempi korkeakoulututkinto uudistaa ja kehittää sosiaalialan ammatillista asiantuntijuutta. Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut voi sijoittua vaativiin sosiaalialan asiakastehtäviin, esimiestehtäviin, palvelujen suunnittelu- ja johtotehtäviin, palvelujen kehittäjiksi ja koordinaattoreiksi. Tutkinto antaa valmiuksia organisaation strategiseen kehittämiseen sekä henkilöstövoimavarojen ja osaamisen johtamiseen. Tutkinnon suorittanut voi sijoittua kehittämis-, koulutus- ja johtotehtäviin myös kansainvälisillä työmarkkinoilla.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA JA YDINSISÄLTÖ
Sosiaalialan työtä ohjaavat YK.n ihmisoikeuksia koskevat periaatteet. Nämä periaatteet muodostavat tutkinnon arvoperustan.
1. Ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus
2. Yksilön itsemäärämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittaminen
3. Sosiaalisen osallisuuden edistäminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa
4. Syrjinnän ja väkivallan vastustaminen
5. Köyhyyden vähentäminen
Koulutuksessa keskeisiä opiskeltavia aiheita ovat sosiaalityöhön, palvelurakenteisiin sekä palveluohjaukseen liittyvät sisällöt. Hyvinvointipalveluiden johtamisen ja kehittämisen osaaminen monimutkaistuvissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä muodostaa laajimman kokonaisuuden.
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Opiskelu kestää keskimäärin kaksi vuotta ja se on mahdollista toteuttaa työn ohessa. Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontakti- ja verkko-ohjauksena. Oppimista tuetaan monipuolisin pedagogisin keinoin käyttäen henkilökohtaisen ohjauksen lisäksi ryhmä- ja vertaisohjausta. Koulutuksen pedagogiset lähtökohdat perustuvat elinikäisen oppimisen periaatteille, jolloin opiskelijalla on päävastuu oman oppimisensa etenemisestä.
Sosiaalialan koulutusohjelma (90 op) muodostuu opintojaksoista (60 op) sekä opinnäytetyöstä (30 op). Opintojen mitoituksen perusyksikkö on opintopiste, joka vastaa noin 27 tunnin työmäärää. Yhden lukuvuoden laskennallinen opintopistemäärä on 60 op.
KOULUTUSOHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN ERI OPINTOVUOSINA
Ensimmäisenä vuonna opinnot sisältävät opetussuunnitelman erityisosaamista vastaavat käsitteet, menetelmät ja tiedot, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksellisen kehittämisen perustana. teoreettiset lähtökohdat. Tähän kytketään erilaisia ongelman ratkaisutaitoja liittyen monimutkaisiin työtilanteisiin. Erityinen huomio myös viestintätaitoihin sekä muihin oppimisen ja asiantuntijuuden metataitoihin. Kansainvälistymistä tuetaan opinnoissa eri tavoin.
Toisen vuoden aikana painopiste on tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa, johon liittyvä osaaminen näkyy opinnäytetyössä.
Lisätiedot
Postgraduate Degree Programme in Social Services
Master of social services, 90 cr
Director of education Riitta Hanhijärvi
Social services, principal lecturer Sirpa Tietäväinen
.The extent of the degree programme is 90 credits (cr) and the education lasts for 2 years.
Eligibility: http://www.tamk.fi
Competences developed
Graduates of the Postgraduate Degree Programme in Social Services have extensive Case Management and social work skills, which include theories of Case management and social work. National competences for Postgraduate Degree Programme in Social Services are connected in different courses. Competences are competence for client service, competence for societal service system, competence for research and reflective development and competence for management.
Professional status
The graduates can work as immediate superiors in social and health care organisations. They are ready and capable of taking responsibility for management of social sector and working as developers and managers of change in work communities also abroad. The education strengthens the investigative and developing work approach of social care professionals and supports the development of new working practices and production of know-how for practical working life.
Basic Values of education
Ethical competence in social services and social work is the core of degree Programme in social services. The work of social sector is guided by United Nations Human Rights and by Finnish laws and regulations of social rights. Human rights are "basic rights and freedoms to which all humans are entitled. This means that all humans are endowed with certain entitlements merely by reason of being human.
Structure of degree programme and key contents |
Postgraduate degree programme curriculum, professionalism and expertise are seen as connected, expanding and advancing processes. The basis and centre of the curriculum is formed by the thesis (30 cr) supported by the course contents, methods and tasks.
The degree programme studies consist of:
Advanced professional studies (55 cr)
Advanced skills of social work and case management
Multiprofessionalism in reforming services
Management in wellbeing services
Internationalism and multiculturalism in social work
Action research for development and innovations
Thesis (30 cr)
Elective studies (5 cr)
Teaching methods
The pedagogical starting points of the degree programme are based on the principles of lifelong learning and the student has the main responsibility for the progress of his/her learning. The bases of learning are future management skills in social and health care, development needs of the field and learning needs of the student. Learning is seen as information formation process in diverse operational environments. Learning is connected to action and experience to which the student gives the meaning. Openness, equality of interaction, support of development of expertise and leadership and support of development of cooperation between different cooperation parties relate to teaching and guidance.
The thesis forms the centre of the studies and it is supported by the course contents and methods. The thesis and learning tasks develop new operational practices for social work and multiprofessional social services and their management. The subjects of the thesis and learning tasks are based on the development needs of working life.
The studies can be completed along with work and they last for approximately two years. The education is implemented as a multi-modal process by utilising web-based pedagogy.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | Kevät 2014 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | 3. / 2014 | 4. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13YSOSI-1000 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
90 | |||||||||||||||
13YSOSI-1001 |
Sosiaalialan asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||||||
7Z-2 | Sosiaalityön teoreettiset lähtökohdat ja työorientaatiot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
7Z-4 | Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
7Z-6 | Sosiaalialan palveluohjaus, moniasiantuntijuus ja verkostotyö | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||||
7Z-5 | Kansainvälinen ja monikulttuurinen työ | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
7Z-3 | Orientaatio ja ammatillinen kasvu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||
13YSOSI-1002 |
Tutkimuksellinen kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||
7Z-8 | Tutkimuksellinen kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
7Z-9 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmiä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
7Z-10 | Kehittämisprojekti | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
13YSOSI-1003 |
Hyvinvointipalveluiden johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||
7Z-12 | Strategia-, prosessi- ja laatujohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
7Z-13 | Talousjohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
7Z-14 | Henkilöstöjohtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
13YSOSI-1004 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||
13YSOSI-1005 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||
13YSOSI-1006 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||
7Z-16 | Opinnäyteseminaari A | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||
7Z-17 | Opinnäyteseminaari B | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Z-18 | Opinnäyteseminaari C | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Z-19 | Academic English and Negotiation Skills | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||
7Z-20 | Esittämisseminaari | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 19 | 55 | 11 | 19 | 24 | 31 | 11 | 9.5 | 9.5 | 12 | 12 | 15.5 | 15.5 | 5.5 | 5.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Degree Certificate - Master's Degree (EQF 7)
Structuring for Degree Certificate for Master's Degree, according to AMK legislation. (Basic model).
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
13YSOSI-1000 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
90 |
13YSOSI-1001 |
Sosiaalialan asiantuntijuus
(Valitaan kaikki ) |
25 |
7Z-2 | Sosiaalityön teoreettiset lähtökohdat ja työorientaatiot | 5 |
7Z-4 | Muuttuva toimintaympäristö ja palvelujärjestelmä | 5 |
7Z-6 | Sosiaalialan palveluohjaus, moniasiantuntijuus ja verkostotyö | 8 |
7Z-5 | Kansainvälinen ja monikulttuurinen työ | 5 |
7Z-3 | Orientaatio ja ammatillinen kasvu | 2 |
13YSOSI-1002 |
Tutkimuksellinen kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
15 |
7Z-8 | Tutkimuksellinen kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi | 5 |
7Z-9 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmiä | 5 |
7Z-10 | Kehittämisprojekti | 5 |
13YSOSI-1003 |
Hyvinvointipalveluiden johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
15 |
7Z-12 | Strategia-, prosessi- ja laatujohtaminen | 5 |
7Z-13 | Talousjohtaminen | 5 |
7Z-14 | Henkilöstöjohtaminen | 5 |
13YSOSI-1004 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5 ) |
5 |
13YSOSI-1005 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
30 |
13YSOSI-1006 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 |
7Z-16 | Opinnäyteseminaari A | 5 |
7Z-17 | Opinnäyteseminaari B | 10 |
7Z-18 | Opinnäyteseminaari C | 10 |
7Z-19 | Academic English and Negotiation Skills | 3 |
7Z-20 | Esittämisseminaari | 2 |