Mediatuottaminen, ylempi AMK: 14YMEDIA - mediatuottamisen YAMK
Opetussuunitelman tunnus: 12YMEDIA
- Tutkintonimike
- Medianomi (ylempi AMK)
- Laajuus
- 60 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (60 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2014
Kuvaus
MEDIATUOTTAMISEN KOULUTUSOHJELMA
Tutkintonimeke: Medianomi (ylempi AMK)
Laajuus ja kesto: 60 op, 1,5 vuotta
Toteutusmuoto: Monimuoto
Taiteen, musiikin ja median yksikkö, Finlaysoninkatu 7, 22100 Tampere
Koulutusvastaava Leena Mäkelä
Hakukelpoisuus: Katso TAMKin hakusivut ja hakukelpoisuus AMK-tutkinnoissa www.tamk.fi
KOULUTUSOHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutuksen tavoitteena on tuottaja, jolla on valmiudet tutkia liiketoiminnan mahdollisuuksia ja kehittää uusia tuottamisen ja tekemisen tapoja media-alalla. Mediatuottaja osaa johtaa tuote- tai palvelukehitysprosesseja. Hän tietää erilaisten jakelukanavien vahvuudet ja roolit mediatuotteiden kokonaiskonseptissa. Tuottajalla on valmiudet rakentaa monialaisia ammattilais- ja alihankintaverkostoja kansainvälisessä toimintaympäristössä. Hän hallitsee tiedonhankinnan, tietää osaamisen johtamisen periaatteet ja kykenee soveltamaan johtamistietoa työssään. Hänellä on valmiudet kehittää yrityksensä liiketoimintaa ja suunnitella liiketoimintaa kansainvälisessä toimintaympäristössä.
Koulutus noudattaa korkeakoulututkinnoille asetettuja kansallisia (NQF) ja eurooppalaisia (EQF) tavoitteita.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN:
Koulutus on tarkoitettu jo työelämässä toimiville media-alan ammattilaisille. Koulutus tähtää erityisesti oman ammattitaidon ja työuran kehittämiseen.
ARVOPERUSTA
Tuottajan tehtävänä on koota yhteen ja johtaa niin erilaisia yksilöitä kuin ammattiryhmiäkin. Luovan ja innovatiivisen työn lähtökohtana on erilaisuuden, moniarvoisuuden ja monikulttuurisuuden kunnioittamisen. Yksilö on aktiivinen ja vastuullinen toimija, joka voi valinnoillaan vaikuttaa kulttuurin prosesseihin. Media-alan ammattilaisuuteen sisältyy näin oman ammattietiikan ja mediaan liittyvien eettisten ja yhteiskunnallisten kysymysten pohtiminen. Vastuulliseen toimintaan kuuluu myös itsenäinen ja aktiivinen asenne opiskeluun.
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutusohjelma on laajuudeltaan 60 pistettä. Se jakautuu 30 pisteen opinnäytetyöhön ja 25 pisteen syventäviin ammattiopintoihin, joiden painopistealueet ovat media-alan tuotekehitys, luovan työyhteisön johtaminen ja media-alan liiketoiminta. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämisprojekti, josta laaditaan raportti.
Opinnot suoritetaan työn ohessa monimuoto-opintoina puolentoista vuoden aikana. Opintojen sopeutumista työaikoihin tuetaan verkkoympäristöllä ja etäopinnot muodostavat merkittävän osan opiskelusta. Koulutus ja opinnäytetöiden ohjaus toteutetaan läheisessä yhteistyössä media-alan yritysten kanssa.
Oman osaamisen kehittämiseen liittyy mahdollisuus osallistua henkilökohtaiseen, työyhteisöjen kehittämisessä yleisesti käytettyyn persoonallisuusanalyysiin.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 25 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 60 op
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2013-2014 | 2014-2015 | Kevät 2014 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | 3. / 2014 | 4. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12YMEDIA-1000 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||
12YMEDIA-1001 |
Mediaprojektien tuotekehitys ja johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||
YV-11 | Mediaprojektien johtaminen monialaisessa toimintaympäristössä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
YV-16 | Mediatuotteiden ja -palvelujen kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
12YMEDIA-1002 |
Media-alan liiketoiminta
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||
YV-17 | Liiketoiminnan tutkiminen ja kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
YV-14 | Mediakonseptien ja -tuotteiden kansainvälistäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
YV-13 | Sopimukset ja digitaalisen median immateriaalioikeudet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
12YMEDIA-1003 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
0 | |||||||||||
12YMEDIA-1004 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
YV-15 | Opinnäytetyö | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | 7.5 | 7.5 | |||
Yhteensä | 60 | 25 | 30 | 25 | 30 | 0 | 12.5 | 12.5 | 15 | 15 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
12YMEDIA-1000 |
SYVENTÄVÄT AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
25 |
12YMEDIA-1001 |
Mediaprojektien tuotekehitys ja johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 |
YV-11 | Mediaprojektien johtaminen monialaisessa toimintaympäristössä | 5 |
YV-16 | Mediatuotteiden ja -palvelujen kehittäminen | 5 |
12YMEDIA-1002 |
Media-alan liiketoiminta
(Valitaan kaikki ) |
15 |
YV-17 | Liiketoiminnan tutkiminen ja kehittäminen | 5 |
YV-14 | Mediakonseptien ja -tuotteiden kansainvälistäminen | 5 |
YV-13 | Sopimukset ja digitaalisen median immateriaalioikeudet | 5 |
12YMEDIA-1003 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
0 |
12YMEDIA-1004 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki ) |
30 |
YV-15 | Opinnäytetyö | 30 |