Viestintä ja opiskelutaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: 5T00EE81
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja
vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti,
ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia
- käyttää opinnoissa ja työelämässä tarpeellisia perusohjelmistoja
- hyödyntää TAMKin tietoverkon palveluita vastuullisesti
Sisältö
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 28.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
Opettaja
- Mari Touronen
- Pekka Yliruusi
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
23I254Sähköinen talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja
vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti,
ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia
- käyttää opinnoissa ja työelämässä tarpeellisia perusohjelmistoja
- hyödyntää TAMKin tietoverkon palveluita vastuullisesti
Sisältö (OJ)
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Aika ja paikka
Tiistaisin 29.8. - 14.11. klo 8.15 -10.45 tilassa E1-06.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan arvosana muodostuu annettujen tehtävien arvioinneista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan raportin sekä suullisen asiantuntijaesityksen perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-alueella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää suomen kielen ja viestinnän opintoja 12 *3 h lähiopetuskertaa
(yhteensä 36 oppituntia). Opintojakson laajuus on yhteensä 5 op sisältäen 3,5 op suomen kielen ja viestinnän opintoja ja 1,5 op tieto- ja viestintätekniikan opintoja. Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen.
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot.
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet.
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 28.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, LVI-talotekniikka
Opettaja
- Mari Touronen
- Pekka Yliruusi
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
23I253LVI-talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja
vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti,
ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia
- käyttää opinnoissa ja työelämässä tarpeellisia perusohjelmistoja
- hyödyntää TAMKin tietoverkon palveluita vastuullisesti
Sisältö (OJ)
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Aika ja paikka
Aikataulu viestinnän osalta: .
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan arvosana muodostuu annettujen tehtävien arvioinneista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan raportin sekä suullisen asiantuntijaesityksen perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-alueella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää suomen kielen ja viestinnän opintoja 12 *3 h lähiopetuskertaa
(yhteensä 36 oppituntia). Opintojakson laajuus on yhteensä 5 op sisältäen 3,5 op suomen kielen ja viestinnän opintoja ja 1,5 op tieto- ja viestintätekniikan opintoja. Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen.
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot.
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet.
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 21.01.2023
Ajoitus
13.01.2023 - 26.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
TAMK Kielet ja viestintä
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, LVI-talotekniikka
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
23AI253LVI-talotekniikka, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja
vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti,
ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia
- käyttää opinnoissa ja työelämässä tarpeellisia perusohjelmistoja
- hyödyntää TAMKin tietoverkon palveluita vastuullisesti
Sisältö (OJ)
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Aika ja paikka
Aikataulu viestinnän osalta: perjantaisin 17.3. alkaen klo 8.15 - 10.45 luokassa A2-23
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan arvosana muodostuu annettujen tehtävien arvioinneista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan raportin sekä suullisen asiantuntijaesityksen perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-alueella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää suomen kielen ja viestinnän opintoja 8 *3 h lähiopetuskertaa
(yhteensä 24 oppituntia). Opintojakson laajus on yhteensä 5 op sisältäen 3,5 op suomen kielen ja viestinnän opintoja ja 1,5 op tieto- ja viestintätekniikan opintoja. Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen.
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot.
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet.
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 29.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Talotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, Sähköinen talotekniikka
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
22I254Sähköinen talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja
vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti,
ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia
- käyttää opinnoissa ja työelämässä tarpeellisia perusohjelmistoja
- hyödyntää TAMKin tietoverkon palveluita vastuullisesti
Sisältö (OJ)
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Aika ja paikka
Aikataulu viestinnän osalta: katso lukkarikoneesta.
Aikataulu tietotekniikan osalta: katso lukkarikoneesta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan arvosana muodostuu annettujen tehtävien arvioinneista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-alueella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää suomen kielen ja viestinnän opintoja 12 *3 h lähiopetuskertaa
(yhteensä 36 oppituntia). Opintojakson laajus on yhteensä 5 op sisältäen 3,5 op suomen kielen ja viestinnän opintoja ja 1,5 op tieto- ja viestintätekniikan opintoja. Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 29.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 20.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Talotekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Talotekniikan tutkinto-ohjelma, LVI-talotekniikka
Opettaja
- Pekka Kaatiala
- Mari Touronen
Vastuuhenkilö
Mari Touronen
Ryhmät
-
22I253LVI-talotekniikka
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia oppimistapoja ja osaa hyödyntää niitä omassa oppimisessaan itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
- määrittää tiedon tarpeensa, arvioida ja soveltaa tietoa sekä hankkia tietoa erilaisista tiedonlähteistä
- toimia tarkoituksenmukaisesti kirjallisissa ja suullisissa työelämän viestintä- ja
vuorovaikutustilanteissa
- ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti,
ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan
- laatia kirjallisia teknisiä dokumentteja, raportteja ja selostuksia
- käyttää opinnoissa ja työelämässä tarpeellisia perusohjelmistoja
- hyödyntää TAMKin tietoverkon palveluita vastuullisesti
Sisältö (OJ)
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.
Aika ja paikka
Aikataulu viestinnän osalta: katso lukkarikoneesta.
Aikataulu tietotekniikan osalta: katso lukkarikoneesta.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksosta ei järjestetä tenttiä, vaan arvosana muodostuu annettujen tehtävien arvioinneista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimateriaalit
Materiaali jaetaan opintojakson Moodle-alueella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää suomen kielen ja viestinnän opintoja 1*23 h lähiopetuskertaa
(yhteensä 36 oppituntia). Opintojakson laajus on yhteensä 5 op sisältäen 3,5 op suomen kielen ja viestinnän opintoja ja 1,5 op tieto- ja viestintätekniikan opintoja. Opintojakso edellyttää kotitehtävien ja arvioitavien tehtävien palauttamista aikataulujen mukaisesti sekä aktiivista osallistumista opetuskerroilla.
Sisällön jaksotus
Oppimisprosessi ja tiedon kriittinen lukutaito, tutustuminen oppimisympäristöihin ja tiedonlähteisiin, oman oppimisen arviointi ja kehittäminen
Asiantuntijaviestinnän perusteet: vakuuttava kirjallinen ja suullinen viestintä; esitysten sisältö, rakenne ja havainnollistaminen, palaute, arviointi, ryhmätyö- ja neuvottelutaidot
Dokumenttien ja työelämätekstien laadinta, kielenhuolto, raportoinnin perusteet
Tietokoneen käyttö: käyttöliittymä ja resurssienhallinta, yleisimpien työvälineohjelmien käyttö, sähköposti, internet, tiedonhaku verkosta, TAMKin tietojärjestelmien käyttö, asiakirjastandardi ja TAMKin opinnäytetyön raportointimalli
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija käyttää lähteitä, joskin niiden referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu on vaatimatonta. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, puheilmaisun ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Raportin asettelu ei täysin vastaa ohjeita. Viittaustekniikassa ja lähdemerkinnöissä on runsaasti virheitä. Havainnollistaminen on puutteellista.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti niin kirjallisissa kuin suullisissa esityksissään sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti; referointi niveltyy luontevasti kokonaisuuteen. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia ja tekstit melko virheettömiä. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat pääosin ohjeita. Havainnollistaminen täydentää asiasisältöä.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti niin kirjallisesti kuin suullisestikin. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Olennainen tieto on erinomaisesti jäsennelty ja tiivistetty, kieli ja tyyli ovat hallittuja. Havainnollistaminen on luovaa ja omaleimaista. Opiskelija noudattaa annettuja aikatauluja täsmällisesti. Raportin asettelu ja lähdemerkinnät vastaavat tarkasti ohjeita.
Tietokoneen käyttö: Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät hyväksytysti. Viestinnän raportti on kirjoitettu opinnäytetyön raportointiohjeella. Haastattelutilanteesta tai vastaavasta tilanteesta kirjoitettu muistio noudattaa asiakirjastandardia. Harjoitustyöt ovat huoliteltuja. Työt on palautettu annetun aikataulun mukaisesti.