Sosiaalialan koulutusohjelma: Kansainvälisyys
Opetussuunitelman tunnus: 13SOSI
- Tutkintonimike
- Sosionomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2013
Kuvaus
SOSIAALIALAN KOULUTUSOHJELMA
Sosionomi (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Koulutuksen laajuus on 210 op ja se kestää 3 ½ vuotta. Tutkinto on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa.
Toteutusmuoto: kokopäivä/ aikuiskoulutuksena monimuoto
Sosiaalialan toimipiste: Kuntokatu 3, 33520 Tampere
Koulutusjohtaja Riitta Hanhijärvi
Koulutuspäällikkö Outi Wallin
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTANA IHMISOIKEUDET
Sosiaalialan koulutuksen arvoperusta liittyy yhteiskuntaa sitoviin ihmisoikeuksien periaatteisiin. Sosiaalialan työtä ohjaavat kaikki ihmisoikeuksia koskevat periaatteet, jotka muodostavat myös sosionomi(AMK)- tutkinnon arvoperustan. YK:n ihmisoikeuksien julistuksen arvot ovat:
1. Ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus
2. Yksilön itsemäärämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittaminen
3. Sosiaalisen osallisuuden edistäminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa
4. Syrjinnän ja väkivallan vastustaminen
5. Köyhyyden vähentäminen
Kansainvälisen sosiaalityöntekijöiden yhdistyksen IFSW:n eettiset ohjeet ja periaatteet perustuvat kaikkien ihmisten ihmisarvoon ja siitä johtuviin toimintatapoihin. Ihmisen itsemääräämisoikeus, osallisuuden edistäminen ja ihmisen kokonaisvaltaisuuden huomioonottaminen ovat näitä periaatteita. Voimavaralähtöisen työotteen omaksuminen yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyössä perustuvat eettisiin valintoihin.
Sosiaalialan koulutusohjelmassa yhtenä lähtökohtana ovat lapsen tarpeet ja lapsen edun huomioon ottaminen. Tämä tarkoittaa YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen periaatteiden sisällyttämistä opetukseen. Kaikkien haavoittuvassa asemassa olevien mahdollisuudet arvokkaaseen elämään tulee ottaa huomioon sosionomi-koulutuksen tavoitteissa ja toteutuksissa.
SOSIONOMI(AMK) –KOULUTUKSEN VALTAKUNNALLISET OSAAMISTAVOITTEET
Valtakunnallisesti määritellyt sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen osaamiskompetenssit ovat sosiaalialan eettinen osaaminen, asiakastyöosaaminen, sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen, kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen, tutkimuksellinen kehittämisosaaminen sekä johtamisosaaminen. TAMKin yhteiset kompetenssit ovat oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen sekä kansainvälisyysosaaminen. Nämä integroituvat opetussuunnitelmaan ja sen toteutukseen monin tavoin.
Sosiaalialan asiakkuus kytkeytyy ehkäisevään, kuntouttavaan, yhteisölliseen ja rakenteelliseen työhön. Kaikessa asiakastyössä painotetaan varhaista tukea. Sosiaalialan työ tehdään yhä useammin monialaisissa hankkeissa, palveluissa ja verkostoissa, joten sosionomeilta edellytetään kykyä työskennellä yhdessä muiden alojen työntekijöiden kanssa sosiaalialan asiantuntijana.
Sosiaalialan työ on luonteeltaan asiakas- ja voimavarakeskeistä. Alan työntekijältä vaaditaan reflektiivisyyttä, luovuutta ja tutkivaa otetta omaan työhön. Toiminnan ohjaus ja kehittäminen sekä verkostotyön osaaminen ovat kaikille yhteistä osaamisen aluetta. Monikulttuuristuva yhteiskunta edellyttää myös kielitaitoa sekä kulttuurisensitiivistä työotetta. Opetussuunnitelma perustuu työelämän toiveiden mukaisesti laaja-alaiseen sosiaaliohjausosaamiseen. Samalla vaihtoehtoiset ammatilliset modulit, harjoittelut ja oppimisprojektit tuottavat erityisosaamista, mitä työelämä myös toivoo. Sosiaalialan yrittäjyyden sisällyttäminen opetussuunnitelmaan tuo sosionomeille tietoa monimuotoisesta palvelujen tuotannosta.
SOSIAALIALAN OSALLISTAVA JA DIALOGINEN PEDAGOGIIKKA
Osallisuus ja dialogisuus sekä niihin liitettävät voimaantuminen ja emansipaatio ovat paitsi sosiaalialan koulutuksen keskeisiä teoreettisia lähtökohtia, myös pedagogiikan läpäiseviä periaatteita. Osallistava ja dialoginen pedagogiikka näkyy opiskelijoiden osallisuutena oppimisprosessin jokaisessa vaiheessa, yhteistoiminnallisina oppimisen tapoina sekä avoimena ja yhteisöllisenä vuorovaikutuskulttuurina. Opiskelijan yksilöllisyys huomioidaan omien tavoitteiden, valintojen ja vastuullisuuden kautta. Ammatillisen kasvun prosessi keskittyy itseohjautuvan, reflektiivisen, eettisesti toimivan ja vuorovaikutustaitoisen sosionomin ammatti-identiteetin rakentumiseen. Muun opiskelun tavoin tämä tapahtuu opiskelijan kokemus- ja merkitysmaailman omakohtaisella ja yhteistoiminnallisella prosessoinnilla.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Sosionomi (AMK) tutkinnon suorittaneet työllistyvät monipuolisiin sosiaaliohjauksen tehtäviin julkiselle ja yksityiselle sektoreille sekä järjestöjen palvelukseen. Sosionomit (AMK) työllistyvät hyvin lastentarhanopettajiksi, lastensuojelun tehtäviin sekä monenlaisiin sosiaaliohjaajan tehtäviin eri sosiaalipalveluihin. Työllistyminen yksityisiin sosiaali- ja terveysalan yrityksiin on lisääntymässä.
SOSIAALIALAN KOULUTUSOHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN ERI OPINTOVUOSINA:
Ensimmäisen vuoden teemana on Sosionomin tavoitelähtöinen työ eri asiakasryhmissä. Ihmisen kehityksen ja elämänkulun ymmärtäminen liittyy sosionomin asiakkaan arjen tukemiseen. Opiskelija osaa käyttää erilaisia sosiaalialan asiakastyön menetelmiä ja tukea tavoitelähtöisesti asiakkaan elämänhallintaa. Opiskelija ymmärtää sosiaalialan työn yhteiskunnalliset ja eettisesti vaativat tavoitteet.
Toisen vuoden teemana ovat Sosiaalialan tiedot ja taidot. Opinnoissa alkavat vaihtoehtoiset modulit, joiden avulla opiskelija voi suunnitella omaa urapolkuaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia sosiaalialan työmuotoja ja -menetelmiä, arvioida sekä kehittää niitä. Harjoittelussa opiskelijalle muodostuu edistynyttä, teoreettisesti perusteltua osaamista. Opinnoissa on selkeä kansainvälinen juonne, joka mahdollistaa nykyistä selkeämmin opiskelijan vaihto-opiskelua sekä mahdollistaa vaihto-opiskelijoiden saapumisen tänne. Opiskelijat valitsevat vastuullisesti opettajatuutorin tukemana ammatillisia urapolkujaan. Keskeinen mahdollinen urapolku on lastentarhanopettajan kelpoisuus, jonka saaminen edellyttää vähintään 60 opintopistettä varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opintoja. Lastentarhanopettajan kelpoisuuden hankkivat opiskelijat tekevät harjoittelun pääsääntöisesti varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan alueilla.Omilla valinnoillaan opiskelija hankkii laaja-alaisen osaamisen lisäksi erityisosaamista eri tehtäväalueilla.
Kolmannen vuoden teemana on Sosiaalialan tutkiva kehittäminen. Tämän vuoden aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat osallisuutta edistäviä TAMKIn strategialähtöisiä ja muita työelämäprojekteja. Opetukseen integroidaan kansainvälisyysosaamista, tutkivaa kehittämistä sekä yrittäjyysosaamista. Opiskelija laatii työelämälähtöisen opinnäytetyön, joka osoittaa kykyä kehittävään ja tutkivaan työotteeseen. Opinnäytetyö valmistuu kolmannen vuoden aikana lähes loppuvaiheeseen asti. Ammattikorkeakoulun alueellinen vaikuttamistehtävä liittyy usein opinnäytetyöhön. Opiskelija osaa toimia sosiaalialan monissa työtehtävissä, joissa edellytetään tavoitteellista asiakkaiden tai asiakasryhmien ohjaamista myös vaativissa ja monimutkaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä. Sosionomin lähijohtajuusosaaminen täydentyy tietoja soveltavalla harjoittelulla. Valtakunnallisissa linjauksissa lähijohtamiseen ja palvelujen tuotteistamiseen liittyvää osaamista on pidetty tärkeänä.
Neljännen vuoden teemana on Sosionomi ammatillisena toimijana, ja hän valmistuu siirtymään valmiina sosionomina työelämään. Hän tekee syksyn aikana lähijohtamisen harjoittelun ja soveltavan, kehittävän harjoittelun työuransa kannalta sopivassa paikassa. Sosiaalialan osaamistavoitteista vaativimmat tavoitteet liittyvät eettiseen osaamiseen, jolloin sosionomi(AMK) on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.
SOSIAALIALAN KANSAINVÄLISYYSPOLKU TAMKissa
Sosionomi-opiskelija voi valita eri vuosina kansainvälisiä ja monikulttuurisia opintoja. Hän voi hakea erimittaisiin kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin siten, että hän voi työllistya kansainvälisiin tehtäviin.
Opintojen rakenne
Perusopinnot 11 op
Ammattiopinnot 134 op
Harjoittelu 45 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 15 op
Yhteensä 210 op
Lisätiedot
Sosiaalialan valtakunnalliset kompetenssit liitteenä suomeksi ja englanniksi.
Kolmannen lukuvuoden alusta lähtien osa opiskelijoista voi suuntautua hyvinvointiyrittäjyyteen hakemalla proakatemian koulutuspolulle. Hyvinvointialojen proakatemiassa opiskellaan monialaisessa fysioterapeutti- ja sosionomiopiskelijoiden muodostamassa tiimissä valmentajan johdolla. Opiskelijat perustavat oman tiimiyrityksen ja opiskelu toteutuu projektimaisesti. Opinnot koostuvat tiimipalavereista, pienryhmätyöskentelystä, itsenäisestä opiskelusta sekä hyvinvointipalvelujen kehittämisestä ja toteuttamisesta. Opetussuunnitelman osaamistavoitteet ovat samat kuin muilla sosionomiopiskelijoilla.
Kuvaus
Opiskelija voi valita erilaisia kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusopintoja. Hän voi hakea erimittaisiin kansainvälisiin vaihto-ohjelmiin siten, että voi työllistyä kansainvälisiin tehtäviin.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | Syksy 2013 | Kevät 2014 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | 1. / 2013 | 2. / 2013 | 3. / 2014 | 4. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13SOSI-1000 |
PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
6 | |||||||||||||||||||||||||
13SOSI-1001 |
Sosionomin viestintätaidot
(Valitaan kaikki ) |
6 | |||||||||||||||||||||||||
7S-4 | English for Social Services | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7S-5 | Svenska inom det sociala området | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
13SOSI-1002 |
AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
22 | |||||||||||||||||||||||||
13SOSI-1004 |
Asiakaskeskeisyys ja osallisuus sosionomin työssä
(Valitaan kaikki ) |
3 | |||||||||||||||||||||||||
7K00FQ28 | Professional English for Social Work | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
13SOSI-1006 |
Vaihtoehtoiset ammatilliset modulit
(Valitaan opintopisteitä: 16) |
16 | |||||||||||||||||||||||||
7S-35 | International Studies and Multicultural Social Work | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
13SOSI-1007 |
Sosiaalialan palvelujärjestelmä- ja yhteiskuntaosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
3 | |||||||||||||||||||||||||
7S-41 | Community and Multicultural Social work | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
13SOSI-1010 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
13SOSI-1011 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
0 | |||||||||||||||||||||||||
13SOSI-1012 |
HARJOITTELU
(Valitaan kaikki ) |
7 | |||||||||||||||||||||||||
7S-53 | Osallisuuden edistäminen arjessa | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 13 | 11 | 3 | 0 | 0 | 13 | 11 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 6.5 | 6.5 | 5.5 | 5.5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.5 | 1.5 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Degree Certificate - Bachelor's Degree (EQF 6)
Structuring for Degree Certificate for Bachelor's Degree, according to AMK legislation. (Basic model).