Siirry suoraan sisältöön

Osallisuuden edistämisen projektiopinnotLaajuus (6 op)

Opintojakson tunnus: S112A-9

Opintojakson perustiedot


Laajuus
6 op

Sisältö

Opintojakson laajuus 6 op


Opintojakson tavoitteet

Opiskelija
- syventää osallisuuden käsitteeseen liittyvää ymmärrystä valitsemassaan asiakasryhmässä tai toimintaympäristössä
- tietää riskitekijöitä, jotka heikentävät mahdollisuuksia osallistumiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön kannalta
- syventää osaamistaan asiakastyön menetelmissä, joilla tuetaan voimavaroja, osallisuutta, toimintakykyä erityisesti riskiryhmien kohdalla
- tunnistaa omia persoonallisia taitojaan ja kykyjään käyttää menetelmiä eri asiakasryhmien kanssa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ko. tavoitteisiin liittyvän projektin pienryhmässä yhteistyössä työelämän kanssa - kyseessä ns. SOS-klinikkatoiminta

Opintojakson sisältö
Osallisuus-käsitteen teoreettiset lähtökohdat sosiaalialan tutkimuksessa
Voimaantuminen, valtaistaminen
Sosiaaliset innovaatiot ja yhteistyö yhteistyökumppaneiden kanssa
Oman projektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi ryhmän kanssa
Ohjaustilanteen tai vastaavan nauhoittaminen tai videointi, itsereflektio ja palautteen saaminen
Monialainen projektityö

Esitietovaatimukset

Project studies of Social Inclusion and empowerment
6 cr

Type of course
Compulsory

Level of course
Professional studies

Objective of course
Students
- deepen their understanding of the concept of social inclusion in a client group or operating environment
- know risk factors that weaken participation possibilities
- deepen their skills in client work methods that support resources, social inclusion and functioning ability especially in risk groups
- recognise their own personal skills and abilities in using methods with diverse client groups
- plan, implement and evaluate a project in small groups in cooperation with working life - SOS clinic activity

Course contents
- theoretical starting points of the inclusion concept in social service research
- social innovations and cooperation with partners
- planning, implementation and evaluation of own project in groups
- recording or video tape recording of a guidance situation or equivalent, self-reflection and feedback
- multidisciplinary project work

Teaching methods
Lectures, study visits, interviews, practices. Integration with course S211C-9

Assessment methods
Exam, project report

Prerequisites
second-year professional studies or equivalent skills

Required reading
To be notified at the beginning of the course

Name of lecturer
Teija Eskola

Year of study
3

Period

Language of instruction
Finnish

Siirry alkuun