Laboratorioala: 13labra
Opetussuunitelman tunnus: 13LABRA
- Tutkintonimike
- Laboratorioanalyytikko (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2013
Kuvaus
Laboratorioalan koulutusohjelmasta valmistuvan tutkintonimike on laboratorioanalyytikko (amk). Laboratorioanalyytikon koulutuksen laajuus on 210 opintopistettä (op) ja se kestää 3,5 vuotta.
KOULUTUSOHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN
Laboratorioalan koulutus antaa laaja-alaisen luonnontieteellisen perusosaamisen sekä valmiudet kehittyä tutkinnon suoritettuaan alan asiantuntijaksi. Koulutus antaa valmiudet myös oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen. Koulutuksessa korostuvat oma-aloitteisuus, itseohjautuvuus, ryhmä- ja yhteistyötaidot, analyysimenetelmien monipuolinen osaaminen ja kehittäminen. Laboratorioalalla työskentelevältä edellytetään kokonaisuuksien hallintaa ja ongelmanratkaisutaitoja. Lisäksi keskeisiä osaamisalueita ovat laadunhallinta ja laatuosaaminen sekä ympäristötietoisuus.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Tutkinnon suorittaneet voivat toimia laboratorioalalla vaativan analytiikan tehtävissä teollisuuden ja tutkimuslaitosten laboratorioissa muun muassa lääke-, elintarvike-, puunjalostus- ja kemian teollisuuden laboratorioissa sekä ympäristöalan ja biotieteiden tutkimuslaboratorioissa. Työtehtäviä ovat muun muassa tutkimus, tuotekehitys ja laadunvalvonta.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Laboratorioanalyytikkokoulutuksen keskeisiä arvolähtökohtia ovat työskentelyn ammatillisuus ja vastuullisuus, laboratoriotutkimusten korkea laatu ja luotettavuus sekä ihmisten ja ympäristön hyvinvoinnin edistäminen.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman lähtökohtana oli v. 2005 uudistettu laboratorioalan opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmatyön pohjaksi tehtiin laaja työelämä- ja alumnikysely, joiden avulla kartoitettiin työelämän ja työelämässä toimivien laboratorioanalyytikkojen osaamistarpeita ja kokemuksia. Opetussuunnitelmatyötä tehtiin yhteistyössä alan yritysten ja muiden toimijoiden sekä muiden laboratorioalan koulutusta tarjoavien ammattikorkeakoulujen kanssa. Uudessa opetussuunitelmassa on tällä perusteella lisätty projektimuotoista, monialaista työskentelyä. Opintovuosille on myös valittu selvät teemat.
Koulutusohjelman tavoitteena on tarjota laadukasta, työelämän tarpeita vastaavaa koulutusta joka edesauttaa opiskelijoiden valmistumista ja työllistymistä. Tavoitteena on tulevaisuuden haasteisiin vastaava vahva laboratorio-osaaminen, jossa keskeistä on kokonaisuuksien hallinta, ongelmanratkaisutaidot ja ”joustava monitaitoisuus”.
Laboratorioala on nopeasti kehittyvä ala, jolla tarvitaan sekä kemiallista että bioteknologista erityisosaamista. Haasteena on, että koulutuksen tuottaman osaamisen tulee vastata riittävän monipuolisella tavalla työkentän erityyppisten toimijoiden tarpeisiin. Koulutuksessa on tarpeen nostaa esiin myös uusia innovaatioita, esimerkiksi bioteknologian, nanoteknologian ja hyvinvointiteknologian aloilla. Tulevaisuuden painopistealueita ovat edellisten lisäksi myös ympäristövaikutusten monitorointi, ympäristökuormitusta vähentävät tuotantotekniikat, uudet materiaalit ja energialähteet, jotka liittyvät keskeisesti myös TAMKin strategian mukaisiin painoalueisiin.
Lisätiedot
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Opiskelu koostuu teoriaopinnoista, laboratorioharjoituksista ja erilaisista projektitöistä sekä ohjatusta harjoittelusta. Opiskelussa kehitetään taitoja itseohjautuvaan työskentelyyn sekä informaatiojärjestelmien ja tiedonhaun hallintaan. Opiskelun ohjauksen tavoitteena on tutkimuksellisen työotteen kehittäminen työelämän laboratorioita vastaavissa oppimisympäristöissä.
Opiskelijat luovat yhteyksiä työelämään erilaisten projektien avulla ja harjoittelun aikana sekä tekemällä opinnäytetyön työelämän tarpeisiin. Tutkinnon suorittaneella tulee olla laboratorioalan jatkuvasti kansainvälistyessä hyvä suullinen ja kirjallinen kielitaito sekä monipuoliset viestintätaidot erityisesti englannin kielessä. Useimmilla opintojaksoilla käytössä olevat kurssikirjat ovat englanninkielisiä ja kielten opiskelua integroidaan ammattiopintoihin. Opiskelijoille tarjotaan myös englanninkielisiä opintojaksoja ja opintojaksoilla vierailee luennoitsijoita ulkomaisista korkeakouluista. Osa opinnoista on mahdollista suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa.
Opinnot jakautuvat vuositeemoihin ja kukin opintovuosi kahteen opintokokonaisuuteen. Työelämävalmiuksia kehittävissä projektiopinnoissa tehdään yhteistyötä myös muiden koulutusohjelmien opiskelijoiden kanssa.
Toisena ja kolmantena opintovuotena opiskelija voi syventää osaamistaan joillakin laboratoriotyön osa-alueilla valitsemalla suuntaavia opintoja. Kukin opiskelija valitsee koulutusohjelman tarjonnasta yhden suuntaavan modulin ja lisäksi yhden suuntaavan modulin verran opintoja minkä tahansa koulutusohjelman tarjonnasta oman mielenkiintonsa mukaan.
Osa opintokokonaisuuksista on yhteisiä muiden koulutuskokonaisuuksien kanssa tai niihin voidaan valita opintoja kv-vaihdossa tai työskentelyä yritysprojekteissa.
VUOSITEEMAT
Ensimmäisen vuoden jälkeen opiskelija osaa toimia ammattikorkeakoulun oppimis- ja toimintaympäristöissä ja on selvillä koulutusohjelmastaan ja tulevasta ammatistaan. Opiskelija osaa käyttää viestintä- ja tiedonhankintataitoja sekä matemaattis-luonnontieteellisissä opinnoissa hankkimiaan tietoja ja taitoja ammattiopintojen pohjana. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa noudattaen annettua ohjeistusta ja tehdä ohjatusti yksinkertaisia titrimetrisia, gravimetrisia ja spektrometrisia analyysejä.
Toisen vuoden jälkeen opiskelija osaa yleisimmät biokemialliset, mikrobiologiset, synteettiset- ja kemialliset analyysimenetelmät ja osaa käyttää keskeisimpiä laboratorioanalyysilaitteita. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan työelämässä.
Kolmannen vuoden jälkeen opiskelija osaa työskennellä laboratoriossa projektityöryhmän jäsenenä ja itsenäisesti toteuttaa, suunnitella ja kehittää laboratorioanalyysejä käyttäen vaativia kemian ja bioteknologian analyysimenetelmiä. Opiskelija on syventänyt osaamistaan valitsemillaan laboratoriotyön erikoisosaamisalueilla.
3,5 vuoden opiskelun jälkeen opiskelija osaa soveltaa osaamistaan työelämässä, suunnitella ja toteuttaa työelämästä saadun tutkimus- ja kehittämishankkeen ja raportoida sen opinnäytetyön muodossa. Opinnäytetyön teossa opiskelijan tutkiva työote on kehittynyt. Opiskelija osaa suhtautua kriittisesti tutkittuun tietoon.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | Syksy 2013 | Kevät 2014 | Syksy 2014 | Kevät 2015 | Syksy 2015 | Kevät 2016 | Syksy 2016 | 1. / 2013 | 2. / 2013 | 3. / 2014 | 4. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13LABRA-1000 |
Laboratorioalan perusvalmiudet
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BF42 | Matematiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BF44 | Opiskelu- ja työelämävalmiudet ja opiskelijan tietojärjestelmät | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5O00BF50 | Laboratoriotekniikka, työturvallisuus ja ensiapu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG06 | Fysiikka | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
5O00BG09 | Analyyttinen kemia | 8 | 8 | 8 | 8 | ||||||||||||||||||||||
5N00BG44 | Yleinen kemia | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
13LABRA-1001 |
Analytiikan perusteet
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BF60 | Epäorgaaninen kemia | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||||||||||||||||||||
5O00BF63 | Tietotekniikka ja tiedonhakutaidot | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5O00BF65 | Ryhmäviestintä ja raportointitaidot | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5O00BG15 | Spektrometria | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG19 | Mikrobiologia | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||
5N00BG48 | Orgaanisen kemian perusteet | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5O00BG37 | English for Laboratory Professionals 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG25 | Orgaaninen kemia | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
13LABRA-1002 |
Analytiikka
(Valitaan kaikki ) |
31 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BG29 | Mikrobiologian laboratoriotyöt | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||
5O00BG32 | Kromatografiset menetelmät | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||
5O00BG36 | Biokemia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG38 | Ympäristöanalytiikka | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5O00BG43 | Orgaaninen syntetiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG46 | Ympäristöprojekti | 6 | 6 | 6 | 6 | ||||||||||||||||||||||
5O00BG47 | Geenitekniikka | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
13LABRA-1003 |
Laboratorioanalyytikon ammatilliset valmiudet
(Valitaan kaikki ) |
29 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BG11 | Orientoiva harjoittelu | 9 | 9 | 9 | 9 | ||||||||||||||||||||||
5O00BG17 | Fysikaalinen kemia 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG18 | Svenska för laboratoriebranschen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG22 | Biokemian laboratoriotyöt | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
13LABRA-1008 |
Ydinosaamista tukeva opintokokonaisuus/vapaasti valittavat
(Valitaan yksi ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
13LABRA-1009 |
Bioteknologia
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP36 | Syventävä molekyylibiologia ja bioinformatiikka | 5 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP37 | Solubiologia ja soluviljely | 5 | |||||||||||||||||||||||||
13LABRA-1011 |
Elintarvikeanalytiikka ja syventävä kemia
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP38 | Syventävä kemia | 3 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP39 | Elintarvikekemia | 4 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP40 | Elintarvikekemikrobiologia | 3 | |||||||||||||||||||||||||
13LABRA-1013 |
Ympäristö
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP41 | Ilman hiukkasmittaukset ja puhdastilatyöskentely | 3 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP42 | Ympäristölainsäädäntö ja ympäristöbiologia | 4 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP43 | Pilaantuneet maat ja jätevedet | 3 | |||||||||||||||||||||||||
13LABRA-1004 |
Projekti- ja laatuosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BG00 | Laboratorion laatu ja tilastolliset menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG01 | Laiteanalytiikka | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG02 | Proteiinianalytiikka ja immunotekniikat | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5O00BG04 | Menetelmäkehitys ja validointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
5O00CE69 | Projektin hallinta | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5N00CQ10 | Projektityö/Project Work | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
13LABRA-1005 |
Syventävä ammattiosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
34 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BF78 | Fysikaalinen kemia 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||
5O00BF81 | Analyytikon työelämävalmiudet ja tutkimusosaaminen | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||
5O00BF86 | Syventävä osaaminen vaihtoehtoisilla laboratoriotoiminnan alueilla | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||
5O00BF89 | Ydinosaamista tukeva opintokokonaisuus/vapaasti valittava | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||||||||||||||||||||
13LABRA-1007 |
Ydinosaamistatukeva opintokokonaisuus/vapaasti valittava
(Valitaan yksi ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
13LABRA-1014 |
Bioteknologia
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP36 | Syventävä molekyylibiologia ja bioinformatiikka | 5 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP37 | Solubiologia ja soluviljely | 5 | |||||||||||||||||||||||||
13LABRA-1015 |
Elintarvikeanalytiikka ja syventävä kemia
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP38 | Syventävä kemia | 3 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP39 | Elintarvikekemia | 4 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP40 | Elintarvikekemikrobiologia | 3 | |||||||||||||||||||||||||
13LABRA-1016 |
Ympäristö
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP41 | Ilman hiukkasmittaukset ja puhdastilatyöskentely | 3 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP42 | Ympäristölainsäädäntö ja ympäristöbiologia | 4 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BP43 | Pilaantuneet maat ja jätevedet | 3 | |||||||||||||||||||||||||
13LABRA-1006 |
Harjoittelu ja opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
36 | |||||||||||||||||||||||||
5O00BF72 | Opinnäytetyö | 15 | 15 | 15 | 15 | ||||||||||||||||||||||
5O00BF75 | Syventävä harjoittelu | 21 | 21 | 21 | 21 | ||||||||||||||||||||||
13LABRA-1017 |
Vapaasti valittava
(Valitaan (kpl): 0) |
45 - 52 | |||||||||||||||||||||||||
5N00BC64 | Funktiot ja matriisit | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5N00BC74 | Värähdys- ja aaltoliike, atomi- ja ydinfysiikka | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5N00CL10 | Sähköstatiikka ja magnetismi | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5N00BC76 | Fysiikan laboratoriotyöt | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5O00CQ99 | Elintarvikkeiden aistinvarainen arviointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
5N00BE53 | Technical English for Professionals | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||
5O00CE80 | Johtaminen ja esimiesvalmiudet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5O00CE82 | Laboratorion ylläpito ja toiminnan suunnittelu | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5N00CL99 | Laiteanalytiikan jatkokurssi | 5 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5N00CT55 | Laiteanalytiikka | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||
5N00CT56 | Laiteanalytiikan laboratoriotyöt | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||
5N00CU87 | Tutkimustyön perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
5N00CZ26 | Kirjatentti | 2 - 4 | |||||||||||||||||||||||||
5N00CZ26 | Kirjatentti | 2 - 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
5O00DD82 | Kirjatentti | 1 - 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 56 | 94 | 36 | 30 | 30 | 34 | 22 | 47 | 47 | 36 | 14 | 16 | 16 | 14 | 18.5 | 15.5 | 14 | 8 | 26 | 21 | 24 | 23 | 21 | 15 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
FEANI
FEANIn mukainen opintojaksojen jaottelu
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
zz_Laboratorioala