Siirry suoraan sisältöön

Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma, Tampere: Pelituotanto

Opetussuunitelman tunnus: 13TIKO

Tutkintonimike
Tradenomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2013

Kuvaus

AMK tutkintoon johtava nuorten koulutus
Koulutusohjelman nimi : TIETOJENKÄSITTELYN KOULUTUSOHJELMA
Tutkintonimike : Tradenomi, 210 op, 3,5 vuotta
Toteutusmuoto : Kokopäiväopetus
Yksikkö : Tietojenkäsittely Kuntokatu 3
Toimipisteen osoite : Kuntokatu 3, 33520 Tampere
Koulutuspäällikkö : Jussi Ylänen
Hakukelpoisuus : Katso TAMKin hakusivut ja hakukelpoisuus AMK-tutkinnoissa www.tamk.fi
Koulutusohjelman tuottama osaaminen
Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma mahdollistaa opiskelijan kasvun ICT-alan asiantuntijaksi. Tavoitteena on, että tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa opiskelijoista kehittyy aloitteellisia, yhteistyökykyisiä ja itseään aktiivisesti kehittäviä ICT-alan projektiosaajia.
Joustava opetussuunnitelma ja monipuoliset sisällölliset painotukset tarjoavat opiskelijalle hyvät mahdollisuudet suuntautua omaa kiinnostustaan lähellä oleville osaamisalueille.
Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman painopistealueita ovat muun muassa:
-pelituotanto ja WWW-palvelut,
-ohjelmistojen tuottaminen ja testaaminen,
-tietoverkkojen ja palvelinjärjestelmien palvelut,
-tietoturvaan erikoistuminen,
-uusien teknologioiden nopea käyttöönottaminen ja soveltaminen,
-terveysalan tietojärjestelmät,
-asiakasrajapinnassa toimiminen sekä
-ICT-alan yrittäjyys.
Koulutusohjelmassa liiketoimintaosaamisella on vahva jalansija, mikä luo hyvän pohjan toimia yrityksissä erilaisissa asiantuntijatehtävissä tai itsenäisenä yrittäjänä.
Opiskelu aloitetaan tiimeissä valmentajan ohjauksessa. Opintojen alussa keskitytään monipuolisesti eri ICT-painopistealueiden perussisältöihin projektien sekä tiimioppimisen kautta. Lisäksi opiskeluissa keskitytään alalla vaadittaviin tiimityötaitoihin sekä hyviin suullisiin ja kirjallisiin viestintävalmiuksiin niin suomeksi kuin englanniksikin.
Opintojen kuluessa kukin syventää osaamistaan valitsemillaan painopistealueilla. Työelämäyhteyksiä kehitetään jatkuvasti tekemällä monenlaisille organisaatioille erilaisia projekteja, suoritetaan viisi kuukautta kestävä harjoittelu sekä toteutetaan alan osaamista osoittava käytännönläheinen opinnäytetyö.
Opiskelijoilla on valmistuttuaan erinomaiset mahdollisuudet sijoittua oman osaamisprofiilinsa mukaisiin työtehtäviin joko ICT-yrityksissä tai erilaissa tietotekniikkaa hyödyntävissä organisaatioissa.
PERUSOPINNOT, 66 op
Perusopinnoissa kehitetään monipuolisesti tietotekniikan hyödyntämisen perusvalmiuksia. Perusopintoihin kuuluvat myös viestintä- ja kieliopinnot.
AMMATTIOPINNOT, 84 op
Ammattiopinnoista opiskelija pystyy kokoamaan itselleen soveltuvan osaamiskokonaisuuden tietojenkäsittelyn opinnoista ja täydentämään niitä halutessaan ulkomailla opiskelun, projektiopintojen ja muiden TAMKin koulutusohjelmien opinnoilla. Opiskelijan on suoritettava vähintään 70 opintopisteen edestä tietojenkäsittelyn koulutusohjelman ammattiopintoja (sisältäen pakolliset 40 opintopistettä valitun suuntautumisen opintoja). Ammattiopintojen 14 opintopistettä voivat koostua joko tietojenkäsittelyn tai muiden koulutusohjelmien ammattiopinnoista.
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT, 15 op
Vapaasti valittavien opintojen tarkoitus on antaa opiskelijalle mahdollisuus opiskella häntä kiinnostavia aiheita myös muilta kuin liiketalouden aloilta. Opiskelija voi valita ammattikorkeakoulutasoisia opintoja 15 opintopistettä ammattikorkeakoulun ja muiden koulutuksen tarjoajien opinnoista. Opiskelija voi suorittaa vapaasti valittavat opintojaksot haluaminaan ajankohtina.
HARJOITTELU, 30 op
Harjoittelu tarkoittaa 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä jossakin yrityksessä tai organisaatiossa. Harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija oman ammattialansa keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä antaa mahdollisuuksia opittujen tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä.
OPINNÄYTETYÖ, 15 op
Opinnäytetyö on käytännön työhön liittyvä kehittämistehtävä.
Opintojen rakenne
Perusopinnot 66 op
Ammattiopinnot 84 op
Harjoittelu 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 15 op
Yhteensä 210 op

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2013-2014 2014-2015 2015-2016 2016-2017 Syksy 2013 Kevät 2014 Syksy 2014 Kevät 2015 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 1. / 2013 2. / 2013 3. / 2014 4. / 2014 1. / 2014 2. / 2014 3. / 2015 4. / 2015 1. / 2015 2. / 2015 3. / 2016 4. / 2016 1. / 2016 2. / 2016
13TIKO-1000
PERUS- JA AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

150
13TIKO-1001
ICT-alan perusosaaminen

(Valitaan kaikki )

29
4-PPO1 Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön 10 10 10 5 5
4-PPO2 Tietotekninen logiikka 3 3 3 1.5 1.5
4-PPO3 Käyttöjärjestelmät, laitetekniikka ja tietoturva 3 3 3 1.5 1.5
4-PPO4 Toimistosovellukset ja dokumenttien hallinta 3 3 3 1.5 1.5
4-PPO5 Taulukkolaskenta ja tietokannat 3 3 3 1.5 1.5
4-PPO6 Johdatus tietoverkkoihin 4 4 4 2 2
4-PPO7 Projektityöskentelyn periaatteet ja soveltaminen 3 3 3 1.5 1.5
13TIKO-1002
Tuotekehitysprojekti

(Valitaan kaikki )

23
4-PTK1 Ketterän ICT-projektin hallinta 3 3 1.5 1.5 0.8 0.8 0.8 0.8
4-PTK2 Projekti-infrastruktuurin rakentaminen 3 3 3 1.5 1.5
4-PTK3 Digitaalinen grafiikka 3 3 3 1.5 1.5
4-PTK4 WWW-tekniikat 3 3 3 1.5 1.5
4-PTK5 Johdatus ohjelmointiin 6 6 6 3 3
4-PTK6 ICT-osaajan työelämätaidot 5 5 5 2.5 2.5
13TIKO-1003
Kielet ja viestintä

(Valitaan kaikki )

14
4-PKV1 Englanti 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
4-PKV2 Ruotsin kielen kirjallinen taito 2 2 1 1 0.5 0.5 0.5 0.5
4-PKV5 Ruotsin kielen suullinen taito 1 1 0.5 0.5 0.3 0.3 0.3 0.3
4-PKV3 Kokous- ja neuvottelutaito 3 3 3 1.5 1.5
4-PKV4 Kouluttaja- ja viestintätaidot 3 3 1.5 1.5 0.8 0.8 0.8 0.8
13TIKO-1016
Projekti- ja palveluliiketoimintaosaaminen

(Valitaan kaikki )

20
4-ALT1 ICT-projektien johtaminen 5 5 5 2.5 2.5
4-ALT2 Bisnesmallit 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
4-ALT3 Myyntityö 5 5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
4-ALT4 ICT-palvelun kehittämisprojekti 5 5 5 2.5 2.5
13TIKO-1018
T&K&I-menetelmät

(Valitaan kaikki )

10
4-AKM1 Kehittämistyön menetelmät opinnäytetyössä 5 5 5 2.5 2.5
4-AKM2 Tutkimus- ja innovointimenetelmät 5 5 5 2.5 2.5
13TIKO-1020
Suuntautumisvaihtoehto

(Valitaan yksi )

40
13TIKO-1021
Pelituotanto

(Valitaan kaikki )

40
4-AGD1 Pelianalyysi 3 3 3 3
4-AGD2 Selainpelitekniikat 4 4 4 4
4-AGD3 Selainpeliprojekti 5 5 5 5
4-AGD4 Pelisuunnittelu 3 3 3 1.5 1.5
4-AGD5 3D-mallintaminen 5
4-AGD6 Mobiilipelitekniikat 5
4-AGD7 Mobiilipeliprojekti 5
4-AOT1 Käytettävyys 3 3 3 3
4-AOT2 Tietokannat 4 4 4 4
4-AOT3 Ohjelmiston määrittely ja suunnittelu 3 3 3 3
13TIKO-1025
Valinnaiset ammattiopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 14)

14
4-ATV8 IP-verkkojen ylläpito ja vianmääritys 5
4-ATV9 Open Source -käyttöjärjestelmän perusteet 5
4-ATV10 Open Source -käyttöjärjestelmän palvelut 5 5 5 5
4-ATV11 Yrityksen tietoriskien hallinta 5
4-ATV12 Yrityksen integroidut tietoverkkopalvelut 6
4-AVA6 Tekijänoikeus 3
4-AVA7 Mediaseuranta 5
4-AGD8 3D-peligrafiikka ja animaatio 4
4-AGD9 Konsolipelitekniikat 6 6 6 3 3
4-AGD10 Konsolipeliprojekti 7 7 7 3.5 3.5
4-AGD11 Interaktiivinen projekti 10
4-AGD12 Digimedian uudet suuntaukset 5
4-ADML Demolaprojekti 10
4-AOT10 Internet-palvelun tuottaminen 4
4-AOT11 Ohjelmistotestaus 3 3 3 3
4-AOT12 Ohjelmistotuotannon versionhallinta 3 3 3 3
4-AOT13 Ohjelmistojulkaisuprojekti 5
4-AOT14 Mobiiliohjelmointi 2 5 5 5 2.5 2.5
4-AOT15 Ohjelmistotuotannon uudet suuntaukset 5
4-AOT16 Palvelinohjelmointi 5
4-AOT17 Ohjelmointiosaamisen laajentaminen 5 5 5 2.5 2.5
4-00CC73 Peliohjelmointi 3
13TIKO-1012
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
13TIKO-1013
HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

30
4-AHA Harjoittelu 30 10 20 10 10 10 5 5 5 5 5 5
13TIKO-1014
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
4-AON Opinnäytetyö 15 15 15 7.5 7.5
Yhteensä 210 60 54 71 15 32 28 38.5 15.5 27.5 43.5 15 16.1 16.1 14.1 14.1 21.4 17.4 7.9 7.9 13.8 13.8 23.3 20.3 7.5 7.5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)

Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.

Harjoittelu

Ei liitettyjä opintojaksoja

Opinnäytetyö

Ei liitettyjä opintojaksoja

Perus- ja ammattiopinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön
Tietotekninen logiikka
Käyttöjärjestelmät, laitetekniikka ja tietoturva
Toimistosovellukset ja dokumenttien hallinta
Taulukkolaskenta ja tietokannat
Johdatus tietoverkkoihin
Projektityöskentelyn periaatteet ja soveltaminen
Ketterän ICT-projektin hallinta
Projekti-infrastruktuurin rakentaminen
Digitaalinen grafiikka
WWW-tekniikat
Johdatus ohjelmointiin
ICT-osaajan työelämätaidot
Englanti
Ruotsin kielen kirjallinen taito
Ruotsin kielen suullinen taito
Kokous- ja neuvottelutaito
Kouluttaja- ja viestintätaidot
ICT-projektien johtaminen
Bisnesmallit
Myyntityö
ICT-palvelun kehittämisprojekti
Kehittämistyön menetelmät opinnäytetyössä
Tutkimus- ja innovointimenetelmät
Pelianalyysi
Selainpelitekniikat
Selainpeliprojekti
Pelisuunnittelu
3D-mallintaminen
Mobiilipelitekniikat
Mobiilipeliprojekti
Käytettävyys
Tietokannat
Ohjelmiston määrittely ja suunnittelu
Käyttöjärjestelmien palveluarkkitehtuurit
Reititys ja reititysprotokollat
Kytkentäinen ja langaton lähiverkko
Laajaverkkoyhteyksien luominen ja tietoverkkoprojekti
Verkon tietoturva
Reititettyjen IP-verkkojen toteuttaminen
Kytkentäisten IP-verkkojen toteuttaminen
Reititys ja kytkentäisyys
Skaalautuvat verkot
Verkkojen yhdistäminen
Käytettävyys
Tietokannat
Ohjelmiston määrittely ja suunnittelu
Dynaamisen verkkopalvelun rakentaminen
Dynaamisen verkkopalvelun toteutusprojekti
Terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja terveysalan ICT-ammattilaiseksi kasvu
Sähköiset potilastietojärjestelmät
Organisaatioiden välinen tiedonsiirto terveysalan tietojärjestelmissä
Lääketieteellinen informatiikka
Käytettävyys
Tietokannat
Ohjelmiston määrittely ja suunnittelu
Olio-ohjelmointi
Graafisen käyttöliittymän ohjelmointi
Ohjelmiston rakentamisprojekti
Dynaamisen verkkopalvelun rakentaminen
Dynaamisen verkkopalvelun toteutusprojekti
Mobiiliohjelmointi 1
IP-verkkojen ylläpito ja vianmääritys
Open Source -käyttöjärjestelmän perusteet
Open Source -käyttöjärjestelmän palvelut
Yrityksen tietoriskien hallinta
Yrityksen integroidut tietoverkkopalvelut
Tekijänoikeus
Mediaseuranta
3D-peligrafiikka ja animaatio
Konsolipelitekniikat
Konsolipeliprojekti
Interaktiivinen projekti
Digimedian uudet suuntaukset
Demolaprojekti
Internet-palvelun tuottaminen
Ohjelmistotestaus
Ohjelmistotuotannon versionhallinta
Ohjelmistojulkaisuprojekti
Mobiiliohjelmointi 2
Ohjelmistotuotannon uudet suuntaukset
Palvelinohjelmointi
Ohjelmointiosaamisen laajentaminen
Peliohjelmointi
Floworks projektit
Projektiopinnot 1
Web-sovelluksen toteuttaminen Javascript-sovelluskehyksellä
Harjoittelu
Opinnäytetyö

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
13TIKO-1000
PERUS- JA AMMATTIOPINNOT

(Valitaan kaikki )

150 - 162
13TIKO-1001
ICT-alan perusosaaminen

(Valitaan kaikki )

29
4-PPO1 Johdatus ICT-alaan ja tiimityöhön 10
4-PPO2 Tietotekninen logiikka 3
4-PPO3 Käyttöjärjestelmät, laitetekniikka ja tietoturva 3
4-PPO4 Toimistosovellukset ja dokumenttien hallinta 3
4-PPO5 Taulukkolaskenta ja tietokannat 3
4-PPO6 Johdatus tietoverkkoihin 4
4-PPO7 Projektityöskentelyn periaatteet ja soveltaminen 3
13TIKO-1002
Tuotekehitysprojekti

(Valitaan kaikki )

23
4-PTK1 Ketterän ICT-projektin hallinta 3
4-PTK2 Projekti-infrastruktuurin rakentaminen 3
4-PTK3 Digitaalinen grafiikka 3
4-PTK4 WWW-tekniikat 3
4-PTK5 Johdatus ohjelmointiin 6
4-PTK6 ICT-osaajan työelämätaidot 5
13TIKO-1003
Kielet ja viestintä

(Valitaan kaikki )

14
4-PKV1 Englanti 5
4-PKV2 Ruotsin kielen kirjallinen taito 2
4-PKV5 Ruotsin kielen suullinen taito 1
4-PKV3 Kokous- ja neuvottelutaito 3
4-PKV4 Kouluttaja- ja viestintätaidot 3
13TIKO-1016
Projekti- ja palveluliiketoimintaosaaminen

(Valitaan kaikki )

20
4-ALT1 ICT-projektien johtaminen 5
4-ALT2 Bisnesmallit 5
4-ALT3 Myyntityö 5
4-ALT4 ICT-palvelun kehittämisprojekti 5
13TIKO-1018
T&K&I-menetelmät

(Valitaan kaikki )

10
4-AKM1 Kehittämistyön menetelmät opinnäytetyössä 5
4-AKM2 Tutkimus- ja innovointimenetelmät 5
13TIKO-1020
Suuntautumisvaihtoehto

(Valitaan yksi )

40 - 52
13TIKO-1021
Pelituotanto

(Valitaan kaikki )

40
4-AGD1 Pelianalyysi 3
4-AGD2 Selainpelitekniikat 4
4-AGD3 Selainpeliprojekti 5
4-AGD4 Pelisuunnittelu 3
4-AGD5 3D-mallintaminen 5
4-AGD6 Mobiilipelitekniikat 5
4-AGD7 Mobiilipeliprojekti 5
4-AOT1 Käytettävyys 3
4-AOT2 Tietokannat 4
4-AOT3 Ohjelmiston määrittely ja suunnittelu 3
13TIKO-1022
Tietoverkkopalvelut

(Valitaan kaikki )

52
4-ATV1 Käyttöjärjestelmien palveluarkkitehtuurit 15
4-ATV2 Reititys ja reititysprotokollat 3
4-ATV3 Kytkentäinen ja langaton lähiverkko 3
4-ATV4 Laajaverkkoyhteyksien luominen ja tietoverkkoprojekti 4
4-ATV5 Verkon tietoturva 5
4-ATV6 Reititettyjen IP-verkkojen toteuttaminen 5
4-ATV7 Kytkentäisten IP-verkkojen toteuttaminen 5
4A00CD93 Reititys ja kytkentäisyys 4
4A00CD94 Skaalautuvat verkot 4
4A00CD95 Verkkojen yhdistäminen 4
13TIKO-1023
Terveysalan ICT-palvelut

(Valitaan kaikki )

40
4-AOT1 Käytettävyys 3
4-AOT2 Tietokannat 4
4-AOT3 Ohjelmiston määrittely ja suunnittelu 3
4-AOT7 Dynaamisen verkkopalvelun rakentaminen 6
4-AOT8 Dynaamisen verkkopalvelun toteutusprojekti 4
4-ATH1 Terveydenhuollon palvelujärjestelmä ja terveysalan ICT-ammattilaiseksi kasvu 5
4-ATH2 Sähköiset potilastietojärjestelmät 5
4-ATH3 Organisaatioiden välinen tiedonsiirto terveysalan tietojärjestelmissä 5
4-ATH4 Lääketieteellinen informatiikka 5
13TIKO-1024
Ohjelmistotuotanto

(Valitaan kaikki )

40
4-AOT1 Käytettävyys 3
4-AOT2 Tietokannat 4
4-AOT3 Ohjelmiston määrittely ja suunnittelu 3
4-AOT4 Olio-ohjelmointi 6
4-AOT5 Graafisen käyttöliittymän ohjelmointi 3
4-AOT6 Ohjelmiston rakentamisprojekti 4
4-AOT7 Dynaamisen verkkopalvelun rakentaminen 6
4-AOT8 Dynaamisen verkkopalvelun toteutusprojekti 4
4-AOT9 Mobiiliohjelmointi 1 7
13TIKO-1025
Valinnaiset ammattiopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 14 )

14
4-ATV8 IP-verkkojen ylläpito ja vianmääritys 5
4-ATV9 Open Source -käyttöjärjestelmän perusteet 5
4-ATV10 Open Source -käyttöjärjestelmän palvelut 5
4-ATV11 Yrityksen tietoriskien hallinta 5
4-ATV12 Yrityksen integroidut tietoverkkopalvelut 6
4-AVA6 Tekijänoikeus 3
4-AVA7 Mediaseuranta 5
4-AGD8 3D-peligrafiikka ja animaatio 4
4-AGD9 Konsolipelitekniikat 6
4-AGD10 Konsolipeliprojekti 7
4-AGD11 Interaktiivinen projekti 10
4-AGD12 Digimedian uudet suuntaukset 5
4-ADML Demolaprojekti 10
4-AOT10 Internet-palvelun tuottaminen 4
4-AOT11 Ohjelmistotestaus 3
4-AOT12 Ohjelmistotuotannon versionhallinta 3
4-AOT13 Ohjelmistojulkaisuprojekti 5
4-AOT14 Mobiiliohjelmointi 2 5
4-AOT15 Ohjelmistotuotannon uudet suuntaukset 5
4-AOT16 Palvelinohjelmointi 5
4-AOT17 Ohjelmointiosaamisen laajentaminen 5
4-00CC73 Peliohjelmointi 3
4A00CI75 Floworks projektit 6
4A00CI76 Projektiopinnot 1 1 - 10
4A00CP09 Web-sovelluksen toteuttaminen Javascript-sovelluskehyksellä 3
13TIKO-1012
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 15 )

15
13TIKO-1013
HARJOITTELU

(Valitaan kaikki )

30
4-AHA Harjoittelu 30
13TIKO-1014
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
4-AON Opinnäytetyö 15
Siirry alkuun