Siirry suoraan sisältöön

Kahvilatuotteet kauniistiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: V394-5

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Vastuuhenkilö
Taija Karhe

Sisältö

Opintojakson vastuuopettajat: Taija Karhe
5 op

Tavoite:
Opiskelija tutustuu kahvin ja kahvilakulttuurin historiaan ja osaa valmistaa erikoiskahveja. Hän osaa kehittää, muunnella konditoria- ja leivontatuotteita työelämän tarpeisiin ja ottaa huomioon tarjottavien esteettisyyden.

Opintojakson sisältö:
MITÄ estetiikka ja trendit merkitsevät kahvilatuotteissa sekä kahvilaympäristössä?
MIKSI tuotekehitys on tärkeää myytävissä tuotteissa?
MITEN kahvilakulttuuri on kehittynyt historiasta tähän päivään?
MITEN toteutan pop up kahvilan

-kahvin ja kahvilakulttuurin historia
-erikoiskahvien valmistus
-konditoria- ja leivontatuotteiden valmistus
-esteettisyys

Opetusmenetelmät / opiskelumenetelmät:
-luennot
-käytännön harjoitukset
-opintokäynnit

Arviointimenetelmät / kohteet:
-käytännön työskentely
-harjoitukset
-aktiivinen osallistuminen

Opetuskieli:
suomi

Kirjallisuus:
- Peltomäki. S., Välimäki P.A., Minni, R. & Koponen, P. 1997. Laatua leivontaan.
- Heinonen, J., Jouppila. K.& Salovaara, H. Kondiittorin käsikirja.
- Avotie, A. 1993. Värioppia ja sommittelua ruokaan.
- Avotie, A. 1991. Värioppia ja sommittelua ruokaan - keittokirja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa suomalaiseen kahvilakulttuurin historian ja alan trendit. Opiskelija suoriutuu annetuista tehtävistä. Hän ei osaa aina perustella valintojaan. Opiskelija tarkastelee ja arvioi asioita pääasiassa omasta näkökulmastaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4)
Opiskelija osaa jäsentää kahvilakulttuuria ja toteuttaa kahvilatoimintaa valitussa ympäristössä. Opiskelija osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja perustella valintansa. Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää suomalaisen kahvilakulttuuriin kehitykseen vaikuttaneet asiat laaja-alaisesti ja toteuttaa pop up-kahvilatoimintaa. Opiskelija osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja sekä perustella valintojaan. Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja sitoutuneesti yhteisön vaatimukset ja tarpeet huomioiden.

Siirry alkuun