Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogiikka 3 (5op)

Toteutuksen tunnus: 2X00ER56-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.06.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.09.2025 - 08.05.2026
Toteutus on käynnissä.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 50
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Matti Ruippo
Antti Mustakallio
Petri Antikainen
Susanna Vainio
Jari Salmela
Markus Hohti
Tiina Kaukinen
Musiikki Virtuaalihenkilö
Pekka Ahonen
Annaleena Ilveskivi
Roope Mäenpää
Mari Leppävuori
Jouni Suuronen
Makiko Oba
Dimas Ruiz Santos
Harri Lehtinen
Markus Yli-Jokipii
Vastuuhenkilö
Mari Leppävuori
Pienryhmät
Ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä C (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
23MUPETELA
23MUPE, musiikinteoriapedagogi, laaja-alainen musiikkipedagogiikka
23MUPETESÄ
23MUPE, musiikin teoriapedagogi, säveltäminen
23MUPEINST
23MUPE, Instrumenttipedagogi
23MUPEKJ
23MUPE kuoronjohto
23MUPEOJ
23MUPE orkesterinjohtaja
Pienryhmät
Ryhmä A
Ryhmä B
Ryhmä C
Opintojakso
2X00ER56

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa hyödyntää opetuksessaan tieto- ja viestintätekniikkaa sekä luoda siihen sopivia materiaaleja. Hän kykenee kehittämään, suunnittelemaan, toteuttamaan ja reflektoimaan alaan liittyvän projektin.

Opiskelija on tutustunut musiikin varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Hänellä on valmiuksia laatia eri ikäryhmille oppimistuokioita tai oman alansa oppitunteja ja kohdata lapsia työssään. Hän on perhtynyt lapsen historiaan, lastenkulttuurin kehittymiseen ja -musiikin kehittymiseen.

Opiskelijalla on valmiuksia toteuttaa laajamuotoisesti opetuksen suunnittelua huomioiden erilaiset oppimisympäristöt.

Instrumenttipedagogiikka
Opiskelija on syventänyt osaamistaan eri vaiheissa olevien ja eri-ikäisten musiikin oppijoiden ohjaajana. Hänen osaamisperustansa riittää valitsemaan sopivia toimintatapoja ja metodeja erilaisten oppijoiden kanssa. Opiskelija osallistuu ja saa omaan työhönsä vaikutteita jostain muusta pedagogiikasta. Hänellä on myös kokemuksia ryhmäopetuksesta.

Musiikinteoriapedagogiikka (laaja-alainen musiikinteoriapedagogiikka)
Opiskelija hallitsee musiikkiopiston syventävien opintojen tasoisten ryhmien opettamiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Opiskelija osaa luoda johdonmukaisesti eteneviä, monipuolisia opetus- ja tuntisuunnitelmia. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.
Musiikinteoriapedagogiikka (säveltäminen): Opiskelija hallitsee sävellyksen opettamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Hän osaa muuntaa tieteellistä tietoa käytännön periaatteiksi ja osaa käyttää teoreettista ja käsitteellistä tietoa hyväkseen opetustyössä.

Kuoronjohdon pedagogiikka
Opiskelija hallitsee hyvän harrastajakuoron taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lapsi- ja nuorisokuoron johtamisen pedagogiikkaan. Hän osaa harjoittaa eri tyylikausien teoksia ja valita ohjelmistoa eri tasoisille kuoroille. Opiskelija on tutustunut kuoron pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin kuoroyhdistyksissä.

Orkesterinjohdon pedagogiikka
Opiskelija osaa tavoitteellisen orkesterikokoonpanon taiteellisen kehittämisen menetelmiä eri ohjelmistojen näkökulmista. Opiskelija on tutustunut lasten ja nuorten orkesterikokoonpanojen johtamisen pedagogiikkaan. Opiskelija on syventänyt tietämystään eri soitintyyppien pedagogiikasta. Opiskelija on tutustunut orkesteriyhteisön pitkän aikavälin tavoitteellisen kehittämisen ja suunnittelun taitoihin.

Sisältö (Opintojakso)

- tieto- ja viestintätekniikka musiikinopetuksessa -projekti
- musiikin varhais- ja alkeisopetus
- lastenkulttuuri osana yhteiskuntaa
- opetuksen suunnittelun syventävä ja laajentava taso
- erilaisten oppimisympäristöjen huomioiminen opetustyössä

Substanssipedagogiikka:
- ohjaavan opettajan laatiman suunnitelman mukaiset toiminnot
- praktikum 3:n tunneille osallistuminen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opintojakson toteutukseen, kehittänyt omaa osaamistaan opintojaksoon liittyvien tehtävien avulla. Hän on kehittynyt eri-ikäisten oppijoiden opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.

Hylätyssä suorituksessa opiskelija ei ole toteuttanut kaikkia opintojakson osa-alueita tai osoittanut riittävää osaamista tehtävissään ja hänen tulee täydentää opintojakson suoritusta opettajan määrittelemällät tavalla.

Aika ja paikka

Aikataulu ilmoitetaan erikseen.

Paikka: TAMK Pääkampus, Pianolaboratorio, Hämeenpuisto

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sovitaan erikseen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteena toimivat opintojakson osaamistavoitteet. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen osoittamista sovituilla toteutustavoilla.

Opintojakson toteutukseen osallistuvan opiskelijan kohdalla hyväksytty suoritus edellyttää 80 %:n läsnäoloa opetuksessa sekä opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opiskelija suorittaa opintojakson osaamisen osoittamisen (AHOT) kautta, hyväksytty suoritus edellyttää opettajan määrittelemien tehtävien suorittamista hyväksytysti.
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita tai osoittanut osaamistaan sovituilla tavoilla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

Arviointimenetelminä itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan toteuttama arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogisen näkemyksen laajentuminen 1, 1 op
• Itsenäisesti tehtävä kirjallinen työ erillisen sähköpostitse toimitettavan ohjeen mukaan.

Pedagogisen näkemyksen laajentuminen 2, 3 op
• Lähiopetus pienryhmissä, demonstraatiot, opetuskeskustelu, harjoitukset, harjoitustyöt, tentti

Praktikum 1 op
• Instrumenttipedagogit:
• Teoriapedagogit:
• Sävellyspedagogit:
• Kuoronjohtajat:
• Orkesterinjohtajat:

Oppimateriaalit

Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi OPS
Opetusalaan kuuluvat verkkosivustot
Muusta oppimateriaalista sovitaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op = 135 h (1op = 27h opiskelijan työtä). Opiskelija osallistuu opetukseen ja tekee annetut tehtävät sovituilla toteutustavoilla.

Opetusharjoittelu 12 t + 1 esiintyminen syyslukukaudella, 14 t kevätlukukaudella + Pedagoginen praktikum ja tuntien valmistelu.

Sisällön jaksotus

Lukuvuosi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei Musiikin tutkinto-ohjelman järjestämiä valinnaisia suoritustapoja.
Mikäli opiskelijalla on jo osaamistavoitteiden mukainen osaaminen, voi siirtyä suoraan osaamisen osoittamiseen (AHOT).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu tapahtuu opintojakson tunneilla ja itsenäisesti. Mahdollisia työelämäyhteistyössä toteutettavia tehtäviä.

Kansainvälisyys

Ohjelmistot ja alustat ovat englanninkielisiä.

Lisätietoja opiskelijoille

Musiikin tutkinto-opiskelijoilla on etusija tälle opintojaksolle. Opettaja hyväksyy opiskelijat opintojaksolle.

Toteutus järjestetään tarvittaessa englanninkielisenä.

Lisätietoja opintojaksosta:
mari.leppavuori@tuni.fi
matti.ruippo@tuni.fi

Siirry alkuun