Maternity Care and Gynaecological Nursing (4 cr)
Code: 7K00CT87-3028
General information
- Enrolment period
- 17.01.2020 - 13.04.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 20.04.2020 - 31.05.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing and Health Care, Midwifery
- Teachers
- Milla Hiitti
- Hanna Viitala
- Raakel Viheroksa
- Person in charge
- Raakel Viheroksa
- Small groups
- Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 4 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
- Pienryhmä 4
- Course
- 7K00CT87
Objectives (course unit)
The student
- is able, under supervision, to assess the need for care, plan, implement and evaluate nursing during pregnancy and the postpartum period, gynaecological disorders, and nursing of the family and children, utilising evidence-based knowledge;
- recognises and is able to bring up matters and challenges concerning sexuality and reproductive health with the client during her life span;
- knows how to support families in the growth of parenthood and a healthy life style;
- recognises the needs of family, support networks in multidiciplinary collaboration;
- knows the basics of medication in gynaecology, pregnancy and postpartum recovery;
- recognises the most common disorders in pregnancy, and postpartum recovery, as well as the most common gynaecological diseases.
Content (course unit)
-women as gynaecological patients throughout their life span
-the nurse in promoting sexual health and supporting relationships and parenthood
-medication in gynaecology, pregnancy, childbirth and the postpartum period
-pregnancy and the postpartum period including related disorders and guidance, care and follow up during pregnancy and the postpartum period
-healthy lifestyle and avoidance of substance abuse during pregnancy and breast-feeding
-nursing of postpartum mothers, newborns and families
- most common gynaecological diseases
Prerequisites (course unit)
30 ects of initial stage studies completed
Location and time
Läsnäolopakollinen orientaatio 22.4.2020. Orientaatiossa perehdytään tarkemmin kurssin sisältöön, aikatauluun ja suoritustapoihin. Orientaatiossa annetaan ohjeistukset pienryhmätyöskentelyyn ja orientoivaan harjoitteluun . Orientoiva harjoittelu (1op) on erillinen kurssi, mutta se on integroitu äitiys-ja naisenhoitotyön teoriakurssiin.
9.4.2020 Muutos: Poikkeustilanne/Etäopetukseen siirtyminen.
Läsnäolopakollinen orientaatio pidetään etänä Teams:n kautta 22.4.2020. Opettaja lähettää linkin etäistuntoon. Orientaatiossa perehdytään tarkemmin kurssin sisältöön, aikatauluun ja etänä toteutettaviin suoritustapoihin.
Exam schedules
Naisen- ja äitiyshoitotyön tentti + kaksi lääkelaskua 29.5.2020. Uusinnat: Tenttiterraariossa, ajankohta tarkentuu myöhemmin.
9.4.2020 Muutos: Poikkeustilanne/Etäopetukseen siirtyminen.
Poikkeustilanteen jatkuessa tentti suoritetaan joko Tabula-alustalla tai mahdollisesti tenttiterraariossa, sen hetkisen tilanteen mukaisesti.
Assessment methods and criteria
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
-Numeerisesti arvioitava (0-5) tentti, hyväksytysti suoritut tehtävät. Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa tunneilla, kuitenkin läsnäolopakollisia teoriatunteita vähintään 75%.
9.4.2020 Muutos: Poikkeustilanne/Etäopetukseen siirtyminen. Teoriatunnit, mihin sisältyy tehtäväkirja toteutetaan verkossa. Tehtäväkirjan arviointi numeraalisesti (0-5) ja painparvo 50% kurssin kokonaisarvosanasta. Tentti tilanteen mukaan joko tenttiterraariossa tai Tabula-alustalla. Tästä informoidaan tarkemmin kurssin loppupuolella. Tentin painotus 50% kurssin kokonaisarvosanasta.
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
-hyväksytty/hylätty
20.4.2020 Muutos: Poikkeustilanne. Lääkelaskut joko tenttiterraariossa tai sulun jatkuessa Tabula tenttinä. Informointi toteutustavasta kurssin loppupuolella.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa ja hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
9.4.2020 Muutos: Poikkeustilanne/Etäopetukseen siirtyminen.
Pienryhmätyöskentelyyn liittyvät tehtävät ja keskustelu verkossa. Läsnäolopakollinen etäistunto 8.5.2020. Kaikkien osoitettujen tehtävien hyväksytty suorittaminen ja keskusteluun osallistuminen. Itsearviointi ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, pienryhmätyöskentely ja itsenäinen opiskelu.
Learning materials
• Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. 2016. Naisen hoitotyö. SanomaPro.
tai
• Ihme, A. & Rainto, S. 2014. Naisen terveys. Edita.
• Klemetti, R. & Hakulinen – Viitanen, T. (toim.) 2013. Äitiysneuvolaopas, Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Kansallinen Äitiyshuollon Asiantuntijaryhmä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisu.
• Leino- Kilpi, H. & Välimäki; M. 2009. Etiikka hoitotyössä. Eettiset ongelmat hoitotyöntekijän ja naisen tai perheen välisessä suhteessa. WSOY.
• Nurminen, M-L. 2011. Lääkehoito. Naistentautien ja synnytysten yhteydessä sekä raskauden ehkäisyyn käytettävät lääkeaineet, Hormonihoidot, Raskauden ja imetyksen aikainen lääkehoito. WSOY.
• Susi, J. 2011. Gynekologisen syöpäpotilaan seksuaalineuvonta. Teoksessa Ritamo, M., Ryttyläinen–Korhonen, K., & Saarinen, S. (toim.) Seksuaalineuvonnan tueksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti 27/2011.
• Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. 2016. Ruoka ennen raskautta ja raskausaikana (s 42-55) ja Imetysajan ruoka (s. 56-61) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
• Kansaneläkelaitos (Kela 2017) www.kela.fi Lapsiperheen tuet.
• Anttila, Hellsten, Rantala, Routamaa, Syrjälä, Vuento (toim.) 2010: Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Gynekologisiin toimenpiteisiin ja keisarinleikkauksiin liittyvät infektiot, Synnytyksen aikaiset ja vastasyntyneen infektiot ja rintamaidon hygienia.
• Hoitotyön suositus (2010): Raskaana olevan, synnyttävän ja synnyttäneen äidin sekä perheen imetysohjaus
• Luennoitsijan erikseen nimeämä materiaali
Student workload
Äitiys- ja naisenhoitotyö sekä synnytysoppi 4 op: kokonaistuntimäärä 108 h sisältää osallistumisen opetukseen,pienryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun. Kurssiin sisältyy raskausajan ravitsemukseen liittyvä luento (Hanna Viitala).
Opiskelijalta edellytetään äitiys-ja naisenhoitotyön sekä synnytysopin teorialuennoilla vähintään 75% läsnäoloa. Jos poissaoloja on enemmän kuin 75%, kurssisuoritus hylätään ja tenttiin ei voi osallistua. Ravitsemusluento on tärkeä osa kurssin sisältöä ja sille osallistumista suositellaan, läsnäoloa ei kuitenkaan lasketa mukaan 75% läsnäolovelvoitteeseen.
Pienryhmätyöskentelyssä 100% läsnäolo.
Äitiyshoitotyön orientoivan harjoittelun (1op) sisällöt sisältyvät äitiys-ja naisenhoitotyön kurssin tenttimateriaaliin.
9.4.2020 Muutos: Poikkeustilanne/Etäopetukseen siirtyminen.
Kurssin luennot toteutuvat verkossa. Opiskelija opiskelee luentosisällöt itsenäisesti verkossa. Luentoihin liittyy oppimista tukeva tehtäväkirja, mikä on pakollinen. Tehtäväkirja arvioidaan ja sen osuus kokonaisarvosanasta on 50%.
Pienryhmätyöskentely toteutetaan verkossa. 8.5.2020 läsnäolopakollinen Teams-istunto pienryhmätyöskentelyyn liittyen. Pienryhmän opettajat lähettävät kutsun etäistuntoon.
Tarkemmat ohjeet kurssin suoritustavasta annetaan orientaatiossa.
Content scheduling
Opintokokonaisuuden suoritus koostuu seuraavista osista:
Osa 1 Äitiys- ja naisen hoitotyö sekä synnytysoppi
Osa 2 Äitiys- ja naisen hoitotyö lääkelasku
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
Completion alternatives
-
Practical training and working life cooperation
-
International connections
-
Further information
Synnytysopin opetus sisältyy Äitiys-ja naisenhoitotyön opetukseen.Opiskelijalta edellytetään teorialuennoilla vähintään 75% läsnäoloa. Jos poissaoloja on enemmän kuin 75% kurssisuoritus hylätään, eikä tenttiin voi osallistua.
Pienryhmätyöskentely: Pakollinen läsnäolo. Pienryhmätyöskentelyyn liittyvä erillinen ohjeistus tarkemmin kurssin orientaatiossa.
Ravitsemusluento (Hanna Viitala) :Suositellaan osallistumista. Raitsemusluennon materiaali on osa kurssin tenttimateriaalia.
9.4.2020 Muutos: Poikkeustilanne/Etäopetukseen siirtyminen.
Luentojen toteutus verkossa ja tehtäväkirjana. Etäluennoille osallistuminen suositeltavaa.
Pienryhmätyöskentely verkossa itsenäisinä tehtävinä ja verkkokeskusteluna. 8.5.2020 läsnäolopakollinen etäistunto.
Ravitsemusluento verkossa.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei suoriudu opinnoista 1 tasoisesti.
- Äitiys- ja naisenhoitotyön teoreettisissa perustiedoissa on selviä puutteita ja väärinymmärryksiä.
- Opiskelija ei suoriudu lääkelaskuista virheettömästi, ei hallitse naistentautien eikä raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteita
- Opiskelija ei ota vastuuta omasta oppimisestaan.
- Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa.
- Opiskelija ei osaa toimia asianmukaisesti äitiys-, naisen- hoitotyön liittyvän aiheen käsittelyssä ryhmässä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
• Tunnistaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys-, naisenhoitotyön erityispiirteet ja hoitotyön prosessin.
• Tunnistaa tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan normaalikulun häiriöitä.
• Tunnistaa vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteet syntymän jälkeen sekä tietää perheen tukemismuodot mutta ei osaa perustella toimintaansa.
• Tunnistaa vanhemmuuteen kasvuun sekä seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyviä haasteita naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää naistentautien ja raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet.
• Tunnistaa ohjauksen tärkeäksi äitiys-, naisenhoitotyön toimintatavaksi.
• Tunnistaa eettisten periaatteiden merkityksen äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa äitiys-, naisenhoitotyössä ja oppimisympäristössä
• Ottaa vastuun omasta oppimisestaan.
• Pystyy ottamaan palautetta vastaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
• Ymmärtää äitiys- ja naisenhoitotyön erityispiirteet ja osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyön hoitoprosessiin.
• Osaa kuvata ja määritellä tavallisimpia naistentauteja sekä raskauden aiheuttamia. fysiologisia muutoksia ja tavallisimpia raskaus- ja lapsivuodeajan häiriöitä.
• Osaa kuvata ja perustella vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä ymmärtää perheen tukemismuodot.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja naistentautien, raskauden- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteista.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa eettisiä periaatteita äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Ymmärtää ohjauksen merkityksen ja osaa ohjata äitiys- ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan palautteen antoon.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija:
• Ymmärtää ja kykenee hyödyntämään laaja-alaisesti äitiys- ja naisenhoitotyön tietoperustaa.
• Analysoi näyttöön perustuvaa tietoa äitiys- ja naisenhoitotyössä ja osaa soveltaa hoitotyön prosessia yksilö- ja perhekeskeisesti.
• Osaa kuvata ja analysoida vastasyntyneen lapsen tarkkailun ja hoidon pääpiirteitä syntymän jälkeen sekä osaa perheen tukemismuodot.
• Tunnistaa ja osaa tukea vanhemmuuteen kasvussa ja seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä haasteissa naisen ja perheen elämässä.
• Suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee naistentautien ja raskaus- ja lapsivuodeajan lääkehoidon perusteet sekä tietää niihin liittyvät erityishaasteet.
• Ymmärtää ja osaa soveltaa luovasti hoitotyön eettisiä periaatteita äitiys-ja naisenhoitotyössä.
• Osaa ohjata asiakaslähtöisesti äitiys -ja naisenhoitotyössä.
• Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutustaitoja äitiys-ja naisenhoitotyön oppimisympäristössä.
• Pystyy reflektoivaan dialogiseen palautteen antoon.