Siirry suoraan sisältöön

Henkilökohtaisuus ja joustavat opintopolut (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET90-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2020 - 31.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Jiri Vilppola
Nina Eskola-Salin
Minna Ahokas
Vastuuhenkilö
Jiri Vilppola
Opintojakso
1L00ET90

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- tunnistaa ja arvioi opintojen joustavuuteen liittyviä käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman ja tutkinnon perusteiden rakennetta ja tavoitteenasettelua
- perustelee ohjauksellisuuden merkitystä opiskelijoiden kanssa toimittaessa
- toimii opiskelijan syrjäytymistä ehkäisevällä tavalla ja edistää oppilaitoksen inklusiivisia toimintamalleja.
- tukee opiskelijaa opinnoissa yksilöllisyys huomioiden sekä antaa uraohjausta opiskelijan tilanteesta riippuen
- osaa henkilökohtaistaa ja kehittää opetustaan joustavasti esim. opinnollistamalla.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojaksoon kuuluu moninäkökulmainen perehtyminen ihmisen kokemusmaailman merkitykseen joustavien opintopolkujen suunnittelussa ja oppimisen ohjaamisessa.

Ydinkysymyksiä:
Miten opettaja ottaa huomioon opiskelijoiden yksilöllisyyden ja tavat orientoitua oppimiseen ja opiskeluun?
Miten opettaja ohjaa monenlaisia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita?
Millaista osaamista opintojen joustava suunnittelu ja toteutus edellyttävät opettajalta ja muilta työntekijöiltä?
Miten opetussuunnitelma ja tutkinnon perusteet suuntaavat ja rajaavat yksilöllisiä valintoja opettajan ja opiskelijan toiminnassa?
Miten oppilaitos huomioi eri-ikäiset ja eri kulttuuritaustaiset opiskelijat?
Millaisia keinoja opettajalla on antaa uraohjausta?
Miten opettaja henkilökohtaistaa opiskelijan opintoja esimerkiksi hyväksilukemalla ja opinnollistamalla? Millä erilaisilla tavoilla opettaja tunnistaa opiskelijan osaamisen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Pääosin verkkoympäristössä. Opetus syksy -20 ja kevät -21, verkkotyöskentely, suoritus opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaaminen osoitetaan yksilöllisen suunnitelman mukaisesti, ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko: hyväksytty-täydennettävä-hylätty. Osaamisen arviointi tapahtuu mukaillen OK2 arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa: kuvaileva osaaminen. Arvioinnissa hyödynnetään osaamisen osoittamista HOPSissa sovitulla tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja ohjaus. Opiskelijan itsenäinen yksilö- ja pienryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

TAOK ops 2020-2021 kirjallisuusviitteineen, Moodlen aineisto, tieteelliset artikkelit ja julkaisut, muut verkkomateriaalit, kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa n 125h opiskelijan työtä.Verkkotapaamiset, oppimistehtäviä, itsenäistä ja pienryhmä työskentelyä. Myös aikaisemmin hankittu osaaminen voidaan huomioida AHOT-keskustelujen kautta.

Sisällön jaksotus

Osaamisperustainen kokonaisuus voi edetä opiskelijan oman aikataulusuunnitelman mukaisesti syksystä 2020 vuoden loppuun 2021 asti. Siitä eteenpäin HOPSin mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Henkilökohtaistamissuunnitelmassa HOPS suunnitellut yksilölliset tavat. Mm. opettajana toimivilla omalla työpaikalla oppiminen. AHO:tointi tai hyväksiluku.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Osaamisen hannkkiminen ja osoittaminen voi tapahtua omalla työpaikalla

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

hyväksytty- täydennettävä-hylätty
Osaamisen arvioinnissa käytetään OPS:issa olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa " kuvaileva osaaminen".

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteereinä hyödynnetään opintojakson osaamistavoitteita.
Osaamisen osoittamisen yhteydessä opiskelijan osaamista arvioidaan suhteessa opintijakson osaamistavoitteisiin.

Osaamisen osoittamista on myös mahdollista täydentää pyydetyllä tavalla.

Siirry alkuun