Palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen kehittäminen lastensuojelussa (5op)
Toteutuksen tunnus: TK00DV75-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2020 - 31.07.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 26.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Lastensuojelutyön erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Anssi-Pekka Udd
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Opintojakso
- TK00DV75
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Erikoistumiskoulutuksen osallistuja kykenee arvioimaan työyhteisönsä ja -tiiminsä tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä.
Erikoistumiskoulutuksen osallistuja osaa kriittisesti reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
Erikoitumiskoulutuksen osallistuja osaa lastensuojelutyön suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja raportoinnin sekä kehittämistoiminnan koordinoinnin ja edistämisen menetelmät ja käytännöt. Erikoistumiskoulutuksen osallistuja on saanut kokonaiskuvan lastensuojelun ajankohtaisesta tilanteesta ja kehittämistarpeista. Lisäksi hän tietää ja hallitsee lastensuojelun työmenetelmiä.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojaksolla perehdytään lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen osallistavaan kehittämiseen. Tämän ohella perehdytään asiakkaan ja hänen läheistensä että monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimijoiden yhdessä tekemiseen perustuviin kehittämistyön muotoihin, menetelmiin ja käytäntöihin. Tarkastelussa on muun muassa palvelumuotoilu. Lisäksi tarkastellaan kehittämistyön prosessin ja tulosten näkyväksi tekemisen, julkaisemisen erilaisiin keinoihin. Opintojaksolla jäsennetään myös, mitä kriittinen reflektio merkitsee ammatillisuuden kehittämisessä. Opintojakson aikana hahmottuu kuva portfoliomuotoisen kehittämistyön laadinnasta.
Aika ja paikka
Koulutuksen läpäisevä prosessi aloitetaan ennakkotehtävästä ja lopetetaan viimeisillä lähikerroilla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Prosessi esitellään viimeisillä lähikerroilla - ohjeet opintojakson moodlesivulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelumuotoiluprosessin eri vaiheiden toteuttaminen. Arvioiminen prosessin kuvaavan esityksen pohjalta viimeisillä lähikerroilla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijan itsenäinen työskentely palvelumuotoilusunnitelman mukaisesti
Opettajien ja vertaisryhmän mentorointi
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman palvelumuotoiluprosessin sisällön suuntainen kirjallisuus.
Palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op=135 h: aiheen kartoitus, suunnitelman tekeminen, toteuttaminen sekä raportointi ja esittäminen
Sisällön jaksotus
Aiheen kartoitus koulutuksen ennakkotehtävänä
Suunnitelman tekeminen toiselle lähikerralle
Toteutus ja raportointi sekä esitys viimeisille lähikerroille mennessä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso nivotaan ensisijaisesti osaksi opiskelijoiden oman työyhteisöä tai toissijaisesti muuta työelämätahoa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvailla pintapuolisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
- osaa arvioida työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta yleisellä tasolla ja ilman yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisella otteella kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoiminnan ja edistämisen menetelmiä ja prosessia
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa kuvailla työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa kuvailla työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisesti kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa ja edistämisen menetelmiä sekä prosessia
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa arvioida teoreettisesti työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa vastuullisesti ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa, edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida niistä vaikuttavalla tavalla
- opiskelija tuottaa prosessissa käytännön työtä kehittävää sisältöä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa reflektoida kriittisesti ja monitasoisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä, asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittymistään opiskeluprosessin aikana
- osaa arvioida kriittisellä ja kehittävällä otteella sekä teoreettisesti jäsentäen työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, johtaa toteuttamista ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa, edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida siitä vaikuttavalla tavalla toimintaympäristöön sekä laajemmin hyödynnettäväksi
- osaa tuottaa selkeästi lastensuojelutyötä kehittäviä uusia ja innovatiivisia työtapoja, menetelmiä tai käytänteitä