Skip to main content

Developing Services, Work Methods, Forms of Work and Work Practices in Child Welfare (5cr)

Code: TK00DV75-3003

General information


Enrolment period
02.06.2020 - 31.07.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 26.11.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
Specialisation Education in Child Welfare Work
Teachers
Anssi-Pekka Udd
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Course
TK00DV75

Objectives (course unit)

Erikoistumiskoulutuksen osallistuja kykenee arvioimaan työyhteisönsä ja -tiiminsä tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä.
Erikoistumiskoulutuksen osallistuja osaa kriittisesti reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
Erikoitumiskoulutuksen osallistuja osaa lastensuojelutyön suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja raportoinnin sekä kehittämistoiminnan koordinoinnin ja edistämisen menetelmät ja käytännöt. Erikoistumiskoulutuksen osallistuja on saanut kokonaiskuvan lastensuojelun ajankohtaisesta tilanteesta ja kehittämistarpeista. Lisäksi hän tietää ja hallitsee lastensuojelun työmenetelmiä.

Content (course unit)

Opintojaksolla perehdytään lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen osallistavaan kehittämiseen. Tämän ohella perehdytään asiakkaan ja hänen läheistensä että monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimijoiden yhdessä tekemiseen perustuviin kehittämistyön muotoihin, menetelmiin ja käytäntöihin. Tarkastelussa on muun muassa palvelumuotoilu. Lisäksi tarkastellaan kehittämistyön prosessin ja tulosten näkyväksi tekemisen, julkaisemisen erilaisiin keinoihin. Opintojaksolla jäsennetään myös, mitä kriittinen reflektio merkitsee ammatillisuuden kehittämisessä. Opintojakson aikana hahmottuu kuva portfoliomuotoisen kehittämistyön laadinnasta.

Location and time

Koulutuksen läpäisevä prosessi aloitetaan ennakkotehtävästä ja lopetetaan viimeisillä lähikerroilla.

Exam schedules

Prosessi esitellään viimeisillä lähikerroilla - ohjeet opintojakson moodlesivulla.

Assessment methods and criteria

Palvelumuotoiluprosessin eri vaiheiden toteuttaminen. Arvioiminen prosessin kuvaavan esityksen pohjalta viimeisillä lähikerroilla.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Opiskelijan itsenäinen työskentely palvelumuotoilusunnitelman mukaisesti
Opettajien ja vertaisryhmän mentorointi

Learning materials

Opiskelijan oman palvelumuotoiluprosessin sisällön suuntainen kirjallisuus.
Palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus.

Student workload

5 op=135 h: aiheen kartoitus, suunnitelman tekeminen, toteuttaminen sekä raportointi ja esittäminen

Content scheduling

Aiheen kartoitus koulutuksen ennakkotehtävänä
Suunnitelman tekeminen toiselle lähikerralle
Toteutus ja raportointi sekä esitys viimeisille lähikerroille mennessä

Completion alternatives

Ei ole.

Practical training and working life cooperation

Opintojakso nivotaan ensisijaisesti osaksi opiskelijoiden oman työyhteisöä tai toissijaisesti muuta työelämätahoa.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa kuvailla pintapuolisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
- osaa arvioida työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta yleisellä tasolla ja ilman yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisella otteella kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoiminnan ja edistämisen menetelmiä ja prosessia

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa kuvailla työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa kuvailla työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisesti kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa ja edistämisen menetelmiä sekä prosessia

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa arvioida teoreettisesti työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa vastuullisesti ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa, edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida niistä vaikuttavalla tavalla
- opiskelija tuottaa prosessissa käytännön työtä kehittävää sisältöä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa reflektoida kriittisesti ja monitasoisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä, asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittymistään opiskeluprosessin aikana
- osaa arvioida kriittisellä ja kehittävällä otteella sekä teoreettisesti jäsentäen työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, johtaa toteuttamista ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa, edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida siitä vaikuttavalla tavalla toimintaympäristöön sekä laajemmin hyödynnettäväksi
- osaa tuottaa selkeästi lastensuojelutyötä kehittäviä uusia ja innovatiivisia työtapoja, menetelmiä tai käytänteitä

Go back to top of page