Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen kehittäminen lastensuojelussa (5op)

Toteutuksen tunnus: TK00DV75-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 26.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Lastensuojelutyön erikoistumiskoulutus
Opettajat
Anssi-Pekka Udd
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Opintojakso
TK00DV75

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Erikoistumiskoulutuksen osallistuja kykenee arvioimaan työyhteisönsä ja -tiiminsä tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä.
Erikoistumiskoulutuksen osallistuja osaa kriittisesti reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
Erikoitumiskoulutuksen osallistuja osaa lastensuojelutyön suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja raportoinnin sekä kehittämistoiminnan koordinoinnin ja edistämisen menetelmät ja käytännöt. Erikoistumiskoulutuksen osallistuja on saanut kokonaiskuvan lastensuojelun ajankohtaisesta tilanteesta ja kehittämistarpeista. Lisäksi hän tietää ja hallitsee lastensuojelun työmenetelmiä.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojaksolla perehdytään lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen osallistavaan kehittämiseen. Tämän ohella perehdytään asiakkaan ja hänen läheistensä että monialaisen ja moniammatillisen yhteistyöverkoston toimijoiden yhdessä tekemiseen perustuviin kehittämistyön muotoihin, menetelmiin ja käytäntöihin. Tarkastelussa on muun muassa palvelumuotoilu. Lisäksi tarkastellaan kehittämistyön prosessin ja tulosten näkyväksi tekemisen, julkaisemisen erilaisiin keinoihin. Opintojaksolla jäsennetään myös, mitä kriittinen reflektio merkitsee ammatillisuuden kehittämisessä. Opintojakson aikana hahmottuu kuva portfoliomuotoisen kehittämistyön laadinnasta.

Aika ja paikka

Koulutuksen läpäisevä prosessi aloitetaan ennakkotehtävästä ja lopetetaan viimeisillä lähikerroilla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Prosessi esitellään viimeisillä lähikerroilla - ohjeet opintojakson moodlesivulla.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoiluprosessin eri vaiheiden toteuttaminen. Arvioiminen prosessin kuvaavan esityksen pohjalta viimeisillä lähikerroilla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opiskelijan itsenäinen työskentely palvelumuotoilusunnitelman mukaisesti
Opettajien ja vertaisryhmän mentorointi

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman palvelumuotoiluprosessin sisällön suuntainen kirjallisuus.
Palvelumuotoiluun liittyvä kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h: aiheen kartoitus, suunnitelman tekeminen, toteuttaminen sekä raportointi ja esittäminen

Sisällön jaksotus

Aiheen kartoitus koulutuksen ennakkotehtävänä
Suunnitelman tekeminen toiselle lähikerralle
Toteutus ja raportointi sekä esitys viimeisille lähikerroille mennessä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso nivotaan ensisijaisesti osaksi opiskelijoiden oman työyhteisöä tai toissijaisesti muuta työelämätahoa.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvailla pintapuolisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa.
- osaa arvioida työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta yleisellä tasolla ja ilman yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisella otteella kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoiminnan ja edistämisen menetelmiä ja prosessia

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa kuvailla työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa kuvailla työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen yhteyksiä lastensuojelun lasten, nuorten ja perheiden palvelujen ja tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa pintapuolisesti kartoittaa, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja raportoida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa ja edistämisen menetelmiä sekä prosessia

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa reflektoida työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä sekä asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa
- osaa arvioida teoreettisesti työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, toteuttaa vastuullisesti ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa, edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida niistä vaikuttavalla tavalla
- opiskelija tuottaa prosessissa käytännön työtä kehittävää sisältöä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa reflektoida kriittisesti ja monitasoisesti työtapojaan ja -käytäntöjään, rooliaan työyhteisön ja -tiimin jäsenenä, asemaansa ja toimintaansa monialaisissa ja moniammatillisissa verkostoissa sekä kehittymistään opiskeluprosessin aikana
- osaa arvioida kriittisellä ja kehittävällä otteella sekä teoreettisesti jäsentäen työyhteisön tuottamien lastensuojelun palvelujen sekä työmuotojen, -menetelmien ja -käytäntöjen vastaavuutta laadukkaisiin lastensuojelun palveluihin sekä asiakaslähtöisiin tuen tarpeisiin lastensuojelun toimintaympäristöissä
- osaa suunnitella, johtaa toteuttamista ja arvioida lastensuojelutyön kehittämistoimintaa, edistämisen menetelmiä ja prosessia sekä raportoida siitä vaikuttavalla tavalla toimintaympäristöön sekä laajemmin hyödynnettäväksi
- osaa tuottaa selkeästi lastensuojelutyötä kehittäviä uusia ja innovatiivisia työtapoja, menetelmiä tai käytänteitä

Siirry alkuun